Téma: Minden a halálról. Végállomás vagy átszállás? |
|
R.András |
|
A szellem nem élő. Ha élő volna, akkor halandó volna. A szellem idea, abszolútum, létezik, de nem él. Éltet. Mint a talaj. Megtermi a gondolatainkat. Mi élünk. Megtestesítjük Isten halhatatlan gondolatait. Test nélkül nem lehet élni. Ez nem materializmus, ez dualizmus is meg nem is. A lírai halálpropaganda nem öngyikézés, de majdnem. Passzív eutanázia. Alapvetően két tudatállapot van: igen és nem. Éber állapot és alvás. Persze, lehet számos átmeneti állapot is: félálom. A keresztény halálvágy félreértésen alapszik. A keresztény terminológia a tudatra ébredést ("buddhává válás"-t) az Új Ember születésének nevezi. És ahhoz hogy az Új Ember megszülethessen, a Régi Embernek "meg kell halnia". De ez nem biológiai halál, hanem "figyelem és odaadás": biológiai értelemben "a test átlátszóvá válása". Ahhoz, hogy a test alkalmas legyen az átlátszóvá válásra, nem szabad kényeztetni, de nem szabad sanyargatni sem. Szent Ágoston írja, hogy az volna az ideális, ha úgy tudnánk jóllakatni a testet, hogy közben ne érezzünk biológiai örömöt, csak mulasszuk el a test követelődzését, ami elvonja a figyelmünket a szellemi örömökről. |
|
R.András |
|
Igen, kétfajta logika van: bölcsészi és mérnöki. A bölcsészi logika komolytalan: bármit és bárminek az ellenkezőjét is be lehet vele bizonyítani. A legnagyobb csalódásom ezen a téren Czakó Gábor: mint kiderült, ő is művész, és bár olyan tudósokat idéz, mint Hamvas Béla, ezt csak játékból teszi, bölcsész logikával, és nem vonja le a levonható következtetéseket. A halállal is lehet játszani, miért is ne. A baj csak az, hogy ezt a határvonalat csak egyszer lehet átlépni és csak abban az irányban. A tudatállapotokkal is lehet játszani. A baj csak az, hogy az eredményeket nem lehet átadni vagy összehasonlítani. Georg Kühlewind is írja a "Figyelem és odaadás" c. könyve előszavában, hogy közzéteszi ugyan, hogy ő milyen módon milyen eredményekre jutott, de fogalma sincs, hogy ezeket a leírásokat az olvasó majd mire tudja használni. A szellem nem él. Egy klasszikus szellemi létező a Pitagorász-tétel. Létezik, de nem él. Isten is ilyen. Idea. Az ideának meg kell testesülnie ahhoz, hogy életre keljen. Lelket kell lehelni az anyagba. A lélek csak az anyaggal együtt élhet. Ez nem materializmus. Ez dualizmus. Egyszer már megállapodtunk abban, hogy az ember duális meg nem is. Test nélkül nem lehet élni. Élettelen test van, testtelen lélek nincsen. Arc nélkül nem lehet mosolyogni. |
|
menta |
|
csak egy vers, nem vita... a húgod mond valamit... a szellem ugyan miért nem élő? az a legélőbb, a halhatatlan örökhöz tartozik. De a halandó rész leránthatja magával (milyen gyakori ez a materialista életvitel miatt), "a test föltámadása" pedig ha a halandó részt magához emeli. Az összes tradicionális vallás és tradicionális létszemlélet azon vívódik és keresi: hogy lehet tudatosan átlépni a halál küszöbét? A középkori az Ars moriendi - a meghalás művészete is erről szól (nem a szép, esztétikus megöngyizésről). Vagyis miként lehet a halandót a halhatatlanhoz emelni. Ennek lényege már nem elmélet, hanem praxis. A világvallások, egyetemes tradíciók praxisa. Automatikusan nem történik meg. Dolgozni kell(ene) rajta...egy életen át. Nem bántom a munkádat- az élet meghosszabbítása ugyan merőben más téma, de hasznos. De az nem is érinti a fentieket. Az nem meghosszabbításról szól, hanem a tudatállapotok hierarchiájáról - miként lehet emelni a tudatállapotot? Buddha, Szókratész, Plótinosz, Krisztus - és még sokan, a nagy Tanítók tanították. +még egy vers, csak egy vers, ne ugorjunk rá tudományos tézisekkel mert "A líra: logika; / de nem tudomány"
Pilinszky János Átváltozás Rossz voltam, s te azt mondtad, jó vagyok. Csúf, de te gyönyörűnek találtál. Végig hallgattad mindig, amit mondtam. Halandóból így lettem halhatatlan.
|
|
R.András |
|
A húgom azt mondja, materialista vagyok, mert nem hiszek a halál utáni életben. Szerintem (ezt nem mondtam neki) az szamár, aki hisz benne. A halál per definitionem az élet vége. Azt mondja, halhatatlan lelkünk van. Ez csacsiság. Ami élő, az halandó. A szellemünk halhatatlan, de az nem él. Az létezik, mint az Isten. Isten nem él. Halhatatlan, tehát élhetetlen. Esse est Deus. |
|
R.András |
|
Én már csak 7 évvel vagyok fiatalabb, mint Fodor Ákos, amikor meghalt. De semmi örömöt sem találok abban a gondolatban, hogy meghalhatok. Keresztfiam azt mondja, azért dolgozom az élethosszításon, mert félek a haláltól. Ez nem igaz. Azon már túl vagyok. 20 éves koromban még féltem a haláltól, majd beleőrültem, annyira. Aztán vállat vontam és kijöttem az őrületből. Azóta játszom. Alapvetően nem érdekel, hogy meg fogok-e halni vagy sem. Ha muszáj, akkor meghalok. De ha nem muszáj, akkor inkább nem. |
|
pandala |
|
"Egy gondolat bánt engemet: Ágyban, párnák közt halni meg! Lassan hervadni el, mint a virág, Amelyen titkos féreg foga rág; Elfogyni lassan, mint a gyertyaszál, Mely elhagyott, üres szobában áll. Ne ily halált adj, istenem, Ne ily halált adj énnekem! Legyek fa, melyen villám fut keresztül, Vagy melyet szélvész csavar ki tövestül; Legyek kőszirt, mit a hegyről a völgybe Eget-földet rázó mennydörgés dönt le... - " (Petőfi Sándor) |
|
menta |
|
„Két bánatom van: egyik, hogy meg kell halnom; másik, hogy addig élnem kell. Két örömöm van: egyik, hogy meghalhatok; másik, hogy addig élhetek.” (Fodor Ákos) |
|
|
negyven rabló |
|
Idézet: Nos azért, amit a bevezetőben írtam. Mert ezek senkik. Nincs arcuk, nincs hangjuk, semmijük sincs. Nyomorultak, akik szeretnék, ha mindenki hozzájuk hasonlóan nyomorult lenne. Nem jók, nem tehetségesek semmiben, de elönti őket a sárga irigység, ha népszerű, tehetséges emberbe botlanak. Esetleg annyira megmérgezte a lelküket a gyűlölet, hogy képtelenek rendszerszintű okádás nélkül fogadni egy gyászhírt.
|
|
|
|
malom |
|
Tényleg nem. De azé' jobb lenne már 'odaát'. Nincs már kedvem itt tartózkodni 'ideát', ebben az idióta virtuális és nem virtuális világban.
|
|
|
malom |
|
Valamér' az odafele út nem hoz lázba! .. |
|
|
malom |
|
Kérek egy retúrjegyet. Csak vissza!!
|
|
|
|
|
|
|
panda |
|
Vajon, van odaát Internet?... |
|
|
|
|
|