Téma: Duna @ Kultúra |
|
R.András |
|
1ébként az úszó daru is így (ferdén fölfelé) fogja húzni, mert nem tudja másképpen: a víz sodra mindenképpen lefelé akarja vinni a medertől elemelt hajót. |
|
malom |
|
A'szem, van még egy fontos szempont amely 'lehetetlenné' teszi a csörlős megoldást: a négy átbujtatott heveder közül az elől levő szinte biztosan lecsusszanna a hajó elejéről 'vontatás' közben.... (Talán még akkor is, hogyha a hajó pont a híddal párhuzamos helyzetben lenne a fenéken...)
|
|
R.András |
|
Van önjáró csörlő, úgy hívják, hogy autódaru ... |
|
R.András |
|
Nem vízszintesen kell húzni, hanem ferdén fölfelé, akkor a víz sodra is segít az emelésben. A víz nyomása egyenletesen oszlik el a hajó alján, és nem akarja eltörni a hajót.
|
|
malom |
|
Én általában, ha válaszolok egy hsz.-re akkor arra válaszolok ami benne van. Jelen esetben a villamosos súly hasonlatodra... ami nagyon nem stimmel a jelen esetre. Írtam is néhány szempontot is, hogy miért nem.
( Amúgy, tökmindegy hogy hogyan rögzíted, mert a 'nagyon' nem függőleges emelés miatt, valahol mindenképpen keletkeznek majd az erős nem 'szerencsés' terhelések. Na meg, egyébként, csörlőkből nemigen vannak olyanok amelyek ilyen nagy súlyra vannak kiképezve, pláne nem az odaszállítható mobil verziókból ...
A híd szélén járás terhelését sem a csörlőre vonatkoztatva írtam, egyébként, hanem arra hogy a 69 tonnás villamos nem a járdán jár, hanem középen. Na de, ez már csak hab a csúcccson.... )
|
|
malom |
|
:-D Háppersze, nem felfelé kell emelni, de nem ám, hanem előbb húzni egy kicsit a folyófenekén... ;-) Ha esetleg nem akarna magától széttörni...
|
|
R.András |
|
Nem is 1 csörlő kellene, hanem 2, a 2 szomszédos hídpillér közelében. |
|
R.András |
|
Nem mérnöki módon gondolkodsz. A csörlőt perszehogy nem a híd szélén, 1 ponton kell rögzíteni: kell alátenni teherelosztó szerkezetet. |
|
R.András |
|
Nyilvánvaló, hogy teljesen más a két eset. Az, hogy folyóból kell kiemelni a roncsot, arrafelé tereli a mernökember gondolatait, hogy nem fölfelé, hanem oldalvást, a folyásiránnyal szembe kell húzni, akkor a víz áramlása is segíti az emelést. |
|
pandala |
|
Idézet: A legfrissebb szonárképek szerint döntően a gerincén, déli irányban (tattal felfelé) áll a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány – mondta a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője az M1 aktuális csatorna péntek esti műsorában.
Jasenszky Nándor, a TEK osztályvezetője elmondta: a Hableány a gerincén, déli irányban (tattal felfelé) áll. Hozzátette: továbbra is azon dolgoznak, hogy a vezetőszárakat átfűzzék. Ez folyamatos munka – jegyezte meg. Közölte: jelenleg nem lehet megmondani, hogy a négy heveder átfűzésével mikor végeznek. Optimális helyzetben vasárnap, de az is lehet, hogy egy hét múlva.
Felidézte, a kezdet kezdetén ki kellett alakítani egy vezetési pontot, majd fel kellett mérni és össze kellett szedni az együttműködő partnereket. Ez komoly és feszített munka volt – mondta.
Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágának vezetője azt mondta: ha alá van hevederezve a Hableány, akkor fél óra, egy óra alatt emelhetik a víz felszínére. Ezután egy hosszabb, elhúzódó folyamat kezdődik. Ha már minden ablak a felszínen lesz, megkezdik a víz kiszivattyúzását, majd eldöntik, milyen módon szállítják el a hajót.
Hozzáfűzte: arra számítanak, hogy a roncs a hordalékkal és a vízzel együtt 60 tonna súlyú lesz.
|
|
pandala |
|
'Hosszában'. És nem a híd szélén jár... És, nem igazán csavaró-nyírőerővel terheli a hídat, és nincs is rögzítve sem hozzá, lógva ....
|
|
pandala |
|
ez csak 110000 tonna, és nem merült el teljesen szóba sem kerülhetett semmiféle csörlős vagy darus megoldás .... és, vagy fél évig tervezték a kiemelési-folyamatát .. és, nem folyóban süllyedt el .. egyáltalán nem lehet összehasonlítani a két esetet |
|
|
R.András |
|
Az Új téma nekem sem működik, kézzel tudok új témát nyitni. |
|
|
|
tiszavirág |
|
András! Nem működik a Keresés és az Új téma.
|
|
tiszavirág |
|
40 tonna a hajó + kezdeti megemeléskor még annyi, vagy jóval több, mi van, ha a híd az egyoldalú nagy terhelés miatt kiszakad? Hova erősítenék fel a csörlőt és hova tennék a kiemelt hajót? Miközben a hajó szét is törhet a művelet alatt.... |
|
R.András |
|
Nem azért mondom, ha a roncs ott van a híd alatt, miért görcsölnek az úszódaruval, miért nem tesznek a hídra 1 csörlőt ??
|
|
R.András |
|
Jön a nagy daru ! Ma is nagy erőkkel dolgoztak a búvárok, kialakították az emelőpontokat a hajóroncson. Ha sikerül sok ponton rögzíteni, 20-30 perc alatt is ki lehet emelni a hajót, ha minden optimális lesz hozzá. Azonban a hajótest ketté is törhet a mentés közben, mivel a Hableány 70 éves, a katasztrófa okozta károsodása pedig nem ismert. A mentési munkálatokat ma már nem kezdik el. ... https://gondola.hu/hirek/239339-Megerkezett_a_Clark_Adam_uszodaru_Budapestre. ... |
|
R.András |
|
A parancsnok egyébként ezekben a percekben a Dél-Koreából érkezett mintegy száz újságírót tájékoztatja a margitszigeti operatív irányítási ponton a jelenlegi helyzetről és a tervezett lépésekről. A dél-koreai újságírók feszült kérdéseiből is látszik, hogy mekkora nyomás helyeződik a honfitársaik tragédiája nyomán Budapestre érkezett katonai mentőkre. ... https://gondola.hu/cikkek/113299-Negynel_tobb_holtestet_talaltak_a_Duna_also_ ... |
|
R.András |
|
Nagyszabású nemzetközi sajtótájékoztatót tartott hétfő délelőtt a Terrorelhárítási Központ a múlt szerdai dunai hajókatasztrófáról és a mentési munkálatokról. Hajdu János főigazgató tájékoztatóján elhangzott, eddig 621 fő vett részt a mentésben múlt szerda óta, intézményesen a Belügyminisztérium, az ORFK, a BRFK, a katasztrófavédelem, a mentőszolgálat, a vízügy, a TEK, a Műegyetem és az MTA szakemberei.
A mentésről szólva elmondta, az első bejelentés más helyszínt jelölt meg, mint ahol valóban a Viking alá került a Hableány, A TEK főigazgatója megerősítette a hivatalos számokat: 7 főt mentettek ki, 7 koreai halottat megtaláltak és azonosítottak, további 21 főről nem tudni semmit, köztük van a hajó kétfős magyar személyzete. Gál Kristóf rendőrségi szóvivő elmondta, a szállodahajó kapitányát, a 64 éves C. Jurijt kihallgatták, őrizetbe vették, és ügyészségi indítványra elrendelték előzetes letartóztatását is. A Hableány kiemelésére a belügyi tárca a TEK-et jelölte ki, a főigazgató Hajdu János felidézte a baleset ismert és hivatalosan tudható körülményeit. Hosszabban beszélt arról, hogy a Duna a baleset idején 501 centiméteren állt, most 517 centi a vízállás, a (nem a vízmércénél lévő) hajó viszont nem 7,5, hanem 9 méter mélyen van a Dunában.
A hajóval kapcsolatban elmondta, hogy 27,2 méter hosszú és 50 tonna tömegű, ami azért fontos, mert jelenleg ezt egyetlen daru tudja kiemelni, a Clark Ádám-daru (emelési teherbírása: 200 tonna), a berendezést viszont a jelenlegi vízállás mellett nem tudják a helyszínre juttatni a hidak alatt, várni kell, hogy apadjon a folyó. A jelenleg a helyszínen tartózkodó Táncsics-daru épp 50 tonnát bír. Hajdu János hosszabban is beszélt a sodrásról, amely 4 méter másodpercenként, ez erősen befolyásolta a búvárok munkájának sikerességét. Mint mondta, két irányban gondolkodnak most: csak a holttesteket felszínre hozni, illetve a hajóval együtt mindent és mindenkit kiemelni, a kegyeleti szempontok figyelembe vételével. Minden reggel és este összeül a válságstáb, hogy az aktuális helyzetet elemezzék. Szót ejtett arról az eseményről is, amikor egy tájékozódási munkát végző búvár beakadt egy kábelével a létrába, amin lement, őt egy mentőbúvárnak kellett felhozni. ... https://gondola.hu/hirek/239230-TEK__a_holttesteket_biztosan_felhozzuk__a_haj ... |
|
R.András |
|
Az előkészületeket végző katonák és katasztrófavédők egyelőre csak annyit tudnak tenni, hogy a Hableány elsüllyedt roncsait teljesen körbehatárolták, felvonultatták az összes műszaki eszközt, darukat, pontonhidakat, amelyek majd a roncs kiemeléséhez szükségesek lesznek. Mivel az árvíz sodrása továbbra is életveszélyes, így napközben többször is próbamerüléseket hajtottak végre.
Az egyik búvár a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy leereszkedve a meder aljára, még a speciális létrát sem tudta elengedni, olyan nagy a víz sodrása. A tegnap délutáni próbamerülések során az egyik búvár csak nagy nehézségek árán tudott a felszínre jönni, munkatársai azonban a felszínre húzták a férfit. Az áradó Duna miatt egyelőre megközelíthetetlen a hajóroncs A Magyar Nemzet úgy tudja, a szállodahajó kapitánya elleni gyanúsítás arra épül, hogy a Viking Sigyn hajózószemélyzetének a vízi KRESZ értelmében fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableány hajózószemélyzetével. Az áldozatul esett hajó hegymenetben, a parthoz közelebb, de a fősodorban szintén hegymenetben közlekedő Viking Sigyn előtt hajózott. A vízi KRESZ szerint a hátsó hajónak közölnie kell az előtte/mellette haladóval, hogy előzésére készül, és hogy melyik oldalon halad el mellette. A szállodahajó elektronikai navigációs rendszereinek adatai, a kormányállásban rögzített hangfelvétel azonban azt bizonyítja, hogy még csak kísérletet sem tettek a kapcsolatfelvételre, sőt a Viking Sigyn hangjelzést sem adott, amivel figyelmeztethette volna a környezetében hajózókat.
A gyanúsítást az a tény is megalapozza, hogy a Viking Sigyn az ütközés után még vagy fél kilométert haladt felfelé, majd félreállt, ám a fedélzetéről senki sem értesítette a hatóságokat arról, hogy mi történt. Emlékezetes, hogy a tragédiáról annak bekövetkezte után tíz perccel egy, a térségben hajózó turistahajó egyik utasa értesítette a hatóságokat, a mentést pedig civil hajók személyzete és utasai kezdték meg. ... https://gondola.hu/cikkek/113282-Eletveszelyes_akciora_keszul_a_nemzetkozi_bu ... |
|
|
|
|