Téma: Sport (2) |
|
panda |
|
Hmm, látszik, hogy nem értek hozá... Nem lesz itt "cikkcakkozás", egyszerűen csak jól megkerülik a szélcsendes/szembeszeles vidéket. Valszeg, ezzel jóval kevesebbet lehet veszíteni, mint ha beragadna valaki egy nagyobb szélcsendes övezetbe... |
|
panda |
|
http://www.barcelonaworldrace.org/all-about-the-race/the-course
... 12 climate zones in three months
The Barcelona World Race route takes the boats through almost all of the world's macroclimatic zones and also throws in the difficult tactical sailing in the Mediterranean and through the Gibraltar Strait.
The course can be divided up into 12 clearly differentiated climate zones. These are: ... ...
|
|
mackó |
|
Van benne valami... |
|
panda |
|
Pl. a csúszkát jan 12. 5.00 UTC-re rakva látszik jól ez. A zöldet itt 2.-nak hozták ki! (11 mérföld különbséggel ) De hiába araszolt volna el jobbfelé, sosem előzte volna meg a többieket.... Arrafelé nem nagyon fúj a szél ... |
|
panda |
|
Korábban én is így gondoltam, de aztán amikor egyszer-kétszer már szemre sem igen stimmelt, akkor kitaláltam az előbb leírt "elméletet" .. Mer'hogy az inkább alátámasztja azt, hogy bizonyos esetekben "preferálódott" annak a hajónak a helyzete, amely az afrikai partokhoz volt közelebb... És valóban, a'szem, ha motorcsónak lett volna, akkor el is húzhatott volna, mint a villám!..
Mondjuk, találtam még egy kicsi torzító tényezőt: 14:00, 19:00, 5.00 és 9.00-kor frissítik a csuszka végén levő állapotot, de viszont nem mindegyik hajónak pontos az adata, mert ha rámész a hajóra a zegérrel, akkor látszik hogy mikori helyzetét vették fel. Pl. 14:00-kor van hajó,amelynek a 13:30-as adata van meg, és van olyan amelynek csak a 13:00-as ... Minden mozog. Még a Föld is!
|
|
mackó |
|
Én bekapcsoltam az ideális nyomvonalat, Gibraltártól egyik hajó sem követi, nyilván nyomós okokból. Valószínűleg úgy számolják az egymáshoz viszonyított távolságokat, hogy az ideális útvonal és az adott hajó legközelebbi pontjait kijelölik. Így képződik egy pont az ideális nyomvonalon minden hajóhoz, nevezzük el a WAW-hoz tartozót W-(O)rigónak. Ehhez a ponthoz a WAW W-T1 távolságra van. A Hugo Boss hasonló pontja a HB-(O)rigó, illetve az ő távolsága ehhez képest a HB-T1. A számított távolság pedig HB-(O) + HB-T1 és a WAW-(O) + WAW-T1 érték levonásából adódik. Az ideális nyomvonalra vetített (O)rigók egymáshoz viszonyított távolsága meg már egzakt.
Lehet hogy hülyeség amit írtam, de én így tudom elképzelni két hajó közötti távolságmérést. |
|
panda |
|
Érdekes lesz a játék, úgy látom. Rájöttem már hogy mi volt az oka annak, hogy nem régen a zöld hajót még másodiknak "hozták ki", kis különbséggel, pedig a valós távolság nagy volt az első helyen álló hajóhoz képest... Mindig kiszámolják valami ravasz módon, hogy mennyi van még hátra ideális körülmények között, és annak a különbségét írják be a táblázatba, és azért volt látszólag jó helyzetben a zöld hajó. De viszont már nem tud (nem érdemes) tovább az ideális vonalon menni, merthogy arra gyakorlatilag nincs szél Még most is csak 0.9-el "mennek" ... Sz'al ha jól sejtem, most van az, hogy az elől levőknek majd cikk-cakkban kell menniük a Jóreménység fok felé, mer'hogy arra gyakorlatilag szembeszél van! Tehát hiába mennek gyorsan, valójában a jó irány felé csak kicsi lesz a továbbhaladásuk... Valószínűleg, az sokat fog számítani, hogy Nándiék hol fogják elérni ezt a kritikus részt... Ha 14-15 csomóval bírnának odáig haladni, akkor akár elég jó helyzetbe is kerülhetnek.. Figyelni kell majd, hogy hogy csinálják a WAW-osok Persze, mindez csak akkor igaz, ha alapvetően nem változik a szélhelyzet ... De lehet, hogy a Horn-fok felé mennek mittomén hogy mik most a szabályok |
|
mackó |
|
Most elég jól hasítanak Nándiék, WAW-egység meg már ~30 mérföld előnnyel áll a 6. helyen... |
|
mackó |
|
Már 20 mérföld...
Viszont valamelyest csökkent Nándiék hátránya, de még így is tetemes... |
|
panda |
|
Hoppácska, a WAW-osok elmentek az előttük lévő mellett!!.... (Cca. 3 egész mérfölddel.. ) |
|
mackó |
|
Na, Nándiék délnek fordultak! Nyomás a mezőny után, Hajrá! |
|
panda |
|
A zöld hajó viszont valszeg már megszívta, mint mi az Alborán tengeren Az 1.1 csomó nem valami szélvész sebesség ..
|
|
panda |
|
Igen, valszeg, ők fognak a legszélsőbb "pályán" dél felé menni... És korábban úgy láttam, hogy ott útba eshetnek majd meglehetősen szeles szakaszok is! Hajrá, hajrá, hajrá!
|
|
mackó |
|
Viszont jól kihajóznak a szélső pályára. Lehet, WAW-ék taktikáját tartják a legjobbnak? Mondjuk nem olyan meredeken nyomultak ki a Zöld-foki szigetek mögé, de az már látszik, hogy biztosan megkerülik azt. Hajrá! |
|
panda |
|
(Amúgy, az 55-beli leíráskor még egész máshol voltak!) |
|
panda |
|
Mondjuk, akkor biztos, hogy növekszik a távolság, amikor a SOH nem a "főcsapás" irányába megy egy darabig, mint most... Érdekes amit Nándi írt, hogy néha még 30 csomóra is felgyorsultak, csak hát az nagyon rövid időre van, az átlag sebességet alig módosítja ..
|
|
panda |
|
Nem, nem, ezek a számok nemigen stimmelnek, amúgy... Volt éjszaka pl. amikor 500 valahányon állt.. A legfurcsább az amikor a táblázatban másodiknak hozzák ki azt, amely szemre jóval messzebb van. (Ez van most a jobboldalon, kicsit hátrébb a grafikán..) Szerintem, egyébként a grafika a helyes, na persze az nem világos, hogy pontosan hogy is mérik az egymáshoz képesti távolságot... Mondjuk, ha nem vennénk figyelembe a várható szélviszonyokat, akkor ez a hajó tényleg jó pozicióban levőnek lenne számítható, mert "beljebb" van, és lassan meg kellene már indulniuk kelet felé! Na és ott aztán lehet, hogy sokáig főleg csak szembeszél lesz. Érdekes lesz. Mindenesetre, a WAW-osoknak sikerült már elég szépen ledolgozni a hátrányt... / Van egyébként egy "Orthodromy" gombocska is felül, ami (ha ki van választva) mutatja az "utat", lehet valahogy ez is bele van időnként kalkulálva a távolságba, de akkor sem értem, hogy a táblázatban miért veszik néha másodiknak azt a jobb szélső hajót .. /
|
|
mackó |
|
820 mérföld. Tetemes, egyre növekvő hátrány. Nándi szavait tömören lefordítva: pesszimista Ő is... |
|
panda |
|
Na, kiváncsi leszek mire lesz elég, hogy mostantól egy darabig a SOH-nak lesz a legnagyobb az átlagsebessége. És hogy mikor fordulnak be végre délre ... :-D A többiek sem lassultak le nagyon, úgy látszik az oldal szélben még elég jól lehet evickélni. Amúgy, ők már elérték az egyenlítőt... A WAW-osok viszont lehagyják az előttük levő hajót hamarosan. Nekik bevált a taktika, úgy tűnik.
|
|
panda |
|
Szóval felsodortuk a reachert, leengedtük, lekötöztük, most is ott van, ugyancsak ázik. Minden harmadik hullám átmegy a fedélzeten, ugrál, rázkódik és vizes minden. Solent került a helyére, így most stabilan haladunk. Néha egy – egy nagyobb hullámon megszörfözve 20-22-vel.
Sajnos nem túl előnyös szélszögön – 155 fokos TWA, a valóságos szél befújási szöge – kell mélységet tartanunk, így az átlag sebességünk mégsem olyan jó. Mikor elveszítünk egy jobb hullámot visszalassulunk 12-re.
Most, váltás előtt hauzoltunk. Ebben a szélben már csak úgy lehetséges, ha először felsodorjuk az orrvitorlát és csak a nagyvitorlára koncentrálunk.
Középre és erősen lehúzzuk, előkészítjük a hátsó merevítőket és várunk egy jó hullámra. Kell, hogy felgyorsuljon a hajó, úgy nem vágódik át a vitorla akkora erővel. Még így is marad lendület benne bőven, mindig aggódom a latnikért. ... http://spiritofhungary.hu/spirit-of-hungary-fa-nandor-hajonaplo-2015-01-09/
|
|
panda |
|
17 csomóval hasítanak! |
|
panda |
|
Igen, a jelenlegi állás szerint, az nagyon fontos lesz mindenkinek, hogy hogyan tudja majd átvészelni azt a szélcsendes területet... Mondjuk, azt nem tudom,hogy milyen gyorsan változnak arrafelé a viszonyok. Elég nagy területnek néz ki, nagyobb mint ami a Földközi-tengeren (Alborán-tenger, pontosabban) volt... |
|
|
panda |
|
Hajrá, hajrá, hajrá... Ez nagyon érdekes. Megnéztem a másikon az időjárás előrejelzést, és itt, ha jól látom, akkor éppen befordulnak a többiek felé, és pont lesz majd egy olyan szakasz nem sokára, ahol jó nagy a szél! Ha elérik azt, akkor lehet hogy megint tudnak majd jó néhány mérföld hátrányt ledolgozni. Uccu!!! |
|
panda |
|
Van egy hely ahol "méginkább" on-line-ban látható a helyzetük: http://www.vesselfinder.com/?mmsi=243042525 Ha nem jönne be azonnal, akkor a "SOH"-t kell beírni a kereső-mezőbe ... A többieket viszont nem találtam, nem tudom mi az oka.. Hajráááááááá |
|
|