Téma: A stílus meg az ember |
|
keresztkem |
|
" Jézus bement a templomba és kiűzte onnan, akik a templomban adtak-vettek.A pénzváltók asztalait és a galambárusok padjait felforgatta(!!!???)."Meg van írva--kiáltotta(!!!???)---hogy az én házamat az imádság házának fogják nevezni,mti pedig rablók barlangjává tettétek."" (Mt 21,12-13.)
Azért az asztalok-padok fölforgató föl-döntögetése, meg a kiabálás--a zsidók szentnek tartott jeruzsálemi TEMLOMÁBAN--"AZ" TEMPLOMBAN--nem kis indulati és érzelmi feldúltságot sejtet-mutat és jelez. Úgyhogy "nagyravasznak" teccik lenni kedves R.K. hogy a higgadtabb-filozofikusabb Szt. János Evangéliumból idézi ide a "szitu"-t, s nem az "emberhangúbb", ergo realisztikusabb Szt. Máté-t.Persze Szentirás az egyik részlet is meg a másik is...az igaz. k.k. |
|
keresztkem |
|
Hááát? Nemigazán "védelmezte" a zsidók kereskedőhajlamának túltengéseit. k.k. |
|
mpd |
|
Hoppáhoppá. Ezek szerint Jézus a zsidó vallást védelmezte? És egész újítása a zsidó vallás értelmezésére irányult? (Ami gyökeresen eltért az akkori papság értelmezésétől, meghát a jelenlegiétől is) |
|
keresztkem |
|
"..Semmi indulat.(?) Semmi megértés-hiány.(?) Semmi tehetetlenség.(?) Buzgalom.(?) NA NE TESSEN MÁ' IZÉLNI MERÚGYMARAD! k.k. |
|
Rendes Kis |
|
Nos, igen, ez a "kötélből ostort fonván ..." klasszikus hivatkozási alap az indulatoskodóknak. Nézzük csak: A zsidók húsvétjának közeledtével Jézus fölment Jeruzsálembe. A templomban kalmárokat talált, akik ökröt, juhot és galambot árultak, valamint pénzváltókat, akik ott telepedtek le. Kötélből ostort font, és mind kiűzte őket a templomból, juhaikkal és ökreikkel együtt, a pénzváltók pénzét szétszórta, asztalaikat felforgatta, a galambárusoknak meg azt mondta: "Vigyétek innét ezeket, ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!" Tanítványainak eszükbe jutott az Írás szava: "Emészt a házadért való buzgalom." Jn 2,13-17 Semmi indulat. Semmi megértés-hiány. Semmi tehetetlenség. Buzgalom. |
|
keresztkem |
|
"..Az indulatosság nem csak úgy a semmiből jön. Az indulatosság a megértés hiányából fakad. Abból a tehetetlen dühből, hogy elérhetetlen célokat akarunk elérni, vagy elérhető.." Ez "úgy nagyjából igaz".Azért csak "úgy nagyjából" mert ezek a megállapitások--azt hiszem: ELFEDIK azt a körülményt, hogy mindent, főleg minden gonoszt és rosszat "megérteni" nem mi földi halandók, de még az Isten Fia a mi Uruni Jézus Krisztus sem tudott--illetve nagyonis, tudott,sőt,nem is akart "megérteni", ráadásul mindez "nem is vette el" az Ő indulatosságát sem. Gondolok itt arra a bibliai helyzetre, amikor Jézus igencsak indulatosan korbáccsal verte ki a templomból a kufárokat.Szóval nem gondolnám azt, hogy az Úr úgy kívánná tőlünk gyarló emberektől, hogy minden indulatosságot oly' "isteni szelidséggel" reagáljunk le, amilyenre Ő képes volt.Dehát Ő Isten Fia a Második Isteni Személy mégiscsak, mi meg.... Persze törekedni kell(-lene) rá, és,bizonyos mértékben lehet is--"legyetek szentek amiként Mennyei Atyátok szent" ugye.Ám azért nem árt a realitások talaján maradni a' tekintetben, hogy mindez mennyire, milyen mértékben sikerül(-het).S főleg a hétköznapi élet mely' területein? Mert sokszor a "túl jó" és "túl szelid" embert baleknak sőt, hülyének nézik a gonoszok, tehát a jézusi jóságával vaskosan VISSZAÉLNEK"! Mindez néhány esetben ELVISELENDŐ(!) egy igazán keresztény\keresztyén ember számára, ámde NEM MINDIG! k.k. |
|
Rendes Kis |
|
Nohát, miután ilyen jól tisztábajöttünk a munkásosztály rétegződésével, térjünk csak vissza az indulatosság kérdésére. Az indulatosság nem csak úgy a semmiből jön. Az indulatosság a megértés hiányából fakad. Abból a tehetetlen dühből, hogy elérhetetlen célokat akarunk elérni, vagy elérhető célokat az elérésükre alkalmatlan úton akarunk elérni. |
|
keresztkem |
|
Karinthy Frigyessel együtt vallom, hogy: "a humorban nem ismerek tréfát", de az is lehet, vannak olyan "viccelődéseim" amelyek nem túl szerencsések valóban.Ettől függetlenűl valóban fontos az életemben a humor, de nem vagyok 'olyannyira elszállva mindig a saját humorizálásaimtól--pedig vannak akik itt rólam ilyesmit hisznek: már tudniillik hogy "kéjelegnék" a saját humorérzékem és viccelődéseim nagyszerűségében.EZ NINCS IGY! Inkább kínlódok azzal, hogy igazi nevetést csaljak embertársaim arcára--akik engem bánranak persze--és őszintén és jogosan NEM SIKERÜL.S ezen elkeseredek.Node mindegy. a nekem "kivül esők" "kívül esettségeinek" egy részében bűnös és ludas vagyok jómagam is, egy részében nem.Legutóbbiak "hányada" az akikkel tudok(!) nem törődni, akiknek őszintén és valóban nem érdekel a véleménye semmiről--rólam magamról meg pláne.Noch dazu: van itt nekem kifejezetten szuperszimpatikus levelezőtárs is: pl.: "tiszavirág".Remélem, nem sértem meg Őt azzal, hogy bátorkodtam leirni ilyen kontextusban az Ő nick nevét. k.k. |
|
Rendes Kis |
|
A kívülesést keresztkem bácsi mondta, de lehet hogy viccelt. Keresztkem bácsi olyan viccelődős ! |
|
panda |
|
Ugyan már, te nem is létezel! Csak úgy kell gondolkodnom () mint te, és akkor ha akarom, akár már nem is vagyol...
|
|
keresztkem |
|
Nem igazán értem azt, miért tetszik ezt a "kívülesést" oly' nagyon biztosnak gondolni.Ám annyiban persze igaza van, hogy vannak itt, akik kívül esnek..., dehát én is "kivül esek" néhányuknak. k.k. |
|
panda |
|
Én mindent tudok. Az Univerzum nincs is, ha Én úgy akarom! |
|
Rendes Kis |
|
Érdekes, fölöttébb érdekes. Kár, hogy mi, fórumlakók ama határokon és korlátokon kívül esünk. |
|
keresztkem |
|
Azért NEM TELJESEN "IGY" ÁLL a helyzet.Valahogy úgy, hogy a "tisztelet" az " elismerés" "kiváltási szándoka" etc...etc bennem is él bizonyos mértékig és bizonyos módon, csak éppen nem korlátozás és határok nélkül.Nekem ugyanis az ÉLETTEL a VILÁGGAL az EMBEREKKEL kapcsolatos ELVEIM vannak, melyek évtizedek alatt alakultak ki, ellenőriztettek és....beváltak.Úgy is mondhatnók a Biblia szavával együtt, hogy az én "elveim megmérettek" és nem(!!!) "találtattak könnyűnek".Tehát ami e tárgyban nálam "így" VAN, az 'ezért van úgy, ahogyan VAN. k.k. |
|
Rendes Kis |
|
Igen, ezt már korábban is tetszett mondani, hogy keresztkem bácsit magasról nem érdekli az emberek véleménye, és ezt furcsállom. Engem érdekel, hogy tiszteletet, megbecsülést, elismerést, örömet váltson ki az emberekből a gondolkodásom, viselkedésem. |
|
keresztkem |
|
Büszkeséggel tölt el minden, ami bennem gyermeki lelkület.Csak gyermetegnek azért mégsem gondolnám magam, mert az infantilizmust jelentene.Az INFANTILIS az pedig: GYERMETEGEN HÜLYÉT jelent, ami pedig--aki ismer, az tudja miért, aki nem, annak hiába mondom--azért mégsem vagyok. k.k. |
|
keresztkem |
|
Ön mint mindég NÁTTYON OKOSS!!! És ettyrecsakk okosább! k.k. |
|
keresztkem |
|
"..Mindenesetre, egy próbát megér: menjen oda idegen emberekhez és mondja nekik, hogy "én proli vagyok". Furcsán fognak Magára nézni." Nincs kétségem afelől, hogy ebbéli megállapitásában IGAZA VAN!Ámde! ENGEM MÁR NAGYON RÉGEN NEM ÉRDEKEL AZ, HOGY 'HOGYAN IS "NÉZNEK" RÁM. MONDJUK MÉG "CIFRÁZNI IS TUDOM": TESZEM AZT RICHARD WAGNER ZENESZERZÉSI TECHNIKÁJÁRÓL MEG A GESAMTKUNSTWERKŐL BESZÉLEK ÉS ÉRTEKEZEM EGY KICSIT, ÉS RÖGTÖN AZUTÁN, MINDEN BEVEZETÉS NÉLKÜL BELEVÁGOK, "HOGYASSZONGYA": ÉS ILYEN TÉMÁKKAL IS(!) FOGLALKOZIK EGY MAGYAR PROLI! Na mi lesz? Ha-ha-ha!Hát persze hogy az, amit Ön mond, vagy még "azabb".De ez a dolog engem így szórakoztat. k.k. |
|
Békáscity |
|
- a proliságot mások szokták megállapítani ... |
|
Rendes Kis |
|
Drága keresztkem bácsi, nem tudom meggátolni abban, hogy prolinak higgye magát. Mindenesetre, egy próbát megér: menjen oda idegen emberekhez és mondja nekik, hogy "én proli vagyok". Furcsán fognak Magára nézni. |
|
mpd |
|
És amellett, hogy gyermeteg, megvan az a hátránya, hogy csak sablonokban (archetípusokban) tud gondolkodni. Proli: gyári munkás kék melósruhában, svájcisapkában, cigivel a szája sarkában. Alma: gömbölyű, piros gyümölcs. Virág: zöld száron piros tulipán egy (1) zöld, szárölelő levéllel.
Azt a nevezetes tanítási módszert, amikor képekről tanították egész szavakban az olvasást, ezért kellett beszüntetni, mert a gyerek csak a piros alapon fehér pöttyös gömböt volt hajlandó "labda"-ként értelmezni. |
|
mpd |
|
Maga úgy látom, esszencialista. Szóval, a gyári munkás az nem egyszerűen EMBER, hanem van benne valami megfoghatatlan, flogiszton-szerű "gyárimunkásság". Hasonlóképpen a bicikli sem egy közlekedési eszköz, ami mindenféle alkatrészekből van, hanem kell legyen benne valami "bicikliség", ami azzá teszi, ami. Őszintén szólva, elég gyermeteg világnézet. |
|
keresztkem |
|
Azt tetszik gondolni, hogy ha Ön vagy bárki más KINYILATKOZTATHATJA AZT, hogy: "EZ AZ EMBER PROLI" "AZ AZ EMBER NEM PROLI" akkor az már "úgy" is van? Hát én azt gondolom, hogy "azt így" NEM LEHET KIERŐSZAKOSKODNI! Ha én "prolinak érzem magamat", akkor ÉN PROLI VAGYOK "ÚGY" és azok szerint a normák szerint, ahogyan én a lelkemben a prolifogalmat megalkotom.Mindezt sem Ön sem más NEM VEHETI EL TŐLEM! De Peyer is Kéthly is "prolinak" tudta-hitte önmagát mindhalálig, noha valószinűleg 80 éves korukban már nem "úgy" voltak prolik, mint 20 évesen. Ez kb.olyan, mintha egy diplomás bányamérnök azt mondja 90 évesen: "ÉN BÁNYÁSZ VAGYOK"! Lehet hogy szénfejtő csákány már 30 éve nem volt a kezében, de attól ő még igenis BÁNYÁSZ.Ha mindezt nem tetszik megérteni-megengedni, azzal nem tudok mit kezdeni. Visszatérve a lényegre. Ha Ön úgy gondolja, hogy Önnek "jogában áll" megmondani azt, ki a proli és ki a "nem proli" ám tegye, én ebben sem követem. k.k. |
|
Rendes Kis |
|
Drága keresztkem bácsi, ez nagyon szép történet, azzal az apró stiláris hibával, hogy ezek a becsületes munkásemberek nem prolik voltak. A proletár szót már Marx a kommunizmushoz kapcsolta. A proli pedig még a proletár szónak is lekicsinylő változata. A becsületes, mélyen istenhivő, szociáldemokrata, szakszervezeti tag gyári munkások (Kéthly Anna, Peyer Károly és Willy Brandt inkluzíve) nem prolik. Prolivá, kommunistává, 1919-ben Lenin-fiúkká azok az elidegenedett, elembertelenítő körülmények közé kényszerült páriák lettek, akik kihullottak a társadalom szövetéből, ezzel együtt istentelenekké is váltak. Valamék főpapunk (talán Prohászka püspök, már post festam: a Tanácsköztársaság után) önkritikát is gyakorolt, hogy nálunk - a németektől eltérően, ahol a Kolping mozgalom igyekezett felkarolni a gyári munkásságot - az Egyház elhanyagolta a munkásfiatalok lelki gondozását, emiatt felelősséget visel prolivá korcsosulásuk miatt. Ha az Ön felmenői esetleg prolinak nevezték magukat, azt csakis amiatt a túlzott önirónia miatt tehették, mint aki azt mondja magára, hogy "jaj de hülye vagyok". Erre a túlzott önkritikára nem illik rábólintani, hogy "tényleg", hanem hevesen tiltakozni kell ellene: "ugyanmár, dehogyis vagy Te hülye" ! |
|
panda |
|
:--D Kreténkém már védekezik. |
|
|