Téma: Méhes Akadémia |
|
Rendes Kis |
|
Kerkai páter és a Népfőiskola
Ezúttal a huszadik század egyik legnagyobb magyar emberének művét és sorsát érinteném. E csodálatos férfi természetesen ismeretlen a kortárs országlakosok előtt. Jó, ha néhányan a nevét tudják. „Krisztusibb embert! Műveltebb falut! Életerős népet! Önérzetes magyart!” Ez fűtötte Páter Kerkai Jenőt (1904-1970). A fiatal jezsuita szerzetes nem ábrándos ködevő volt, hanem igen művelt és okos ember, aki tudta, hogy a négyes jelmondat nem teljesülhet a gyökeres földreform és az egészséges telepítés nélkül. Erről azonban eleinte mélyen hallgatnia kellett. Figyelemreméltó, hogy milyen stratégiai elgondolásba ágyazta be a csendes indulás és gyors növekedés tervét. A példa Dánia volt, ahol Nikolaj Frederik Severin Grundtvig lutheránus püspök, népművelő és reformer a XIX. században megvetette alapjait a módos és művelt parasztok országának. Megalapította a népfőiskolai mozgalmat, majd a nagybirtokosokat rávette, gondoljunk bele: rávette, hogy fokozatosan engedjék át földjeiket az egyre műveltebb parasztságnak, hosszúlejáratú törlesztésre. Kerkai páter tudta, hogy ezt Magyarországon másként kell megközelíteni. Egyszerűen azért, mert a trianoni országrombolás után, majd a gazdasági világválság nyomán a jól működő nagybirtokrendszer fölszámolásában roppant kockázat rejlett, mivel a korabeli parasztság nem lett volna képes a földek hatékony megművelésére. Eszközök, pénz, fölkészültség és hozzáértés hiányában. Kerkai ezért nekilátott a parasztifjúságot felébreszteni, kiművelni, szervezett tömbbé alakítani, hogy ezzel a háttérrel felléphessen a katolikus püspöki kar színe előtt hasonló tervvel, mint amilyennel valamikor Grundtvig hatott a dán vezetőrétegre. „Az volt a számítása, hogy az "apostolutódok" a mi századunk derekán nem térnek majd ki: önként átengedik 20-30 éves törlesztéssel a KALOT tagok földbérlő szövetkezeteinek a nagybirtokot. Ez a tettük, mint krisztusi gesztus megnyitja egyrészt az általános földreform útját, másrészt szolgálja az egyház megújulását.” (Vida István) Dániában ma is létezik a népfőiskolai rendszer. Aki középiskola után nem megy rögtön egyetemre, az népfőiskolás lesz. Ebben a szabad oktatási formában közismereti tárgyaktól a művészetekig és a munkáig, a gondolkodási gyakorlatokig minden előfordul fél éven keresztül. A népfőiskola – ahol jól csinálják – lélekébresztő tanfolyam. Aki fölébredt, és kiszabadult a gazdaségkori művilág káprázatából, az könnyebben találja meg magának a személyiségéhez illő mesterséget, iskolát. Dánia ma a világ egyik leggazdagabb országa. Mégpedig úgy, hogy sosem igázta le, s nem rabolta ki az indiánokat, Indiát vagy Afrikát. Ha figyelembe vesszük, hogy aranybányái, kőolajkútjai meg tőkemenedék-bankjai sincsenek, akkor föltétlenül a leggazdagabb. Mitől? Amitől mi is lehetnénk, a kiművelt emberfőktől. ... http://czakogabor.hu/index.php?page=olvas&bovebben=true&id=9&cikkid=588 ... www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=830107337040335&id=452507308133675& ... ... www.facebook.com/attila.botar.1 |
|
|
Rendes Kis |
|
Hamvas Béla Szellemi Szabadegyetem
Folytatódik a szakrális művészettel foglalkozó előadássorozatunk!
2014. szeptember 25-én csütörtökön 18 órától P. Sajgó Szabolcs SJ - a Párbeszéd Háza igazgatója tart előadást "Akit szeretnek, megváltott lesz. Jan Twardowski költészete magyarul" címmel.
A népfőiskolai képzés szervezője: Baka Györgyi
Az előadás látogatási díja: 500,- Ft ... http://www.hbvk.hu/webtown/nepfoiskola2014osz |
|
rintintin |
|
Én sem kioktatni akartam, hisz' föltételezem, amit írtam, azt Ön nélkülem is tudja.Másrészt jóindulatomra FÖLTÉTLEN SZÁMITHAT, úgyhogy meg'van a "szemkontaktus". Köszönettel kivánok szép hétvégét és Urunk szeretetével áthatott vasárnapot. |
|
fokos |
|
Megétettem az álláspontot. Ebben a témában csak kiegészítettük egymás mondanivalóját, éppen emiatt vártam volna némi "szemkontaktust" . Bólogatást. Csak hogy érezhessem az egységet. A kedvesség sosem árt. Mégegyszer elnézést. |
|
rintintin |
|
Azért olyan esetek is vannak--talán ritkábban--hogy valaki valamiről elmondja-leírja azt, hogy mi az ő véleménye vagy mit tapasztalt 'azügyben DE NEM VÁR ERRE REAKCIÓT vagy ELLENVÉLEMÉNYT.Sőt! Horribile dictu vitatkoni sem óhajt, csak leirja azt, hogy ő hogy látja azt a dolgot--mondjuk mások számára okulás céljából, vagy mint "érdekességet"! A meggyőzés vagy ellenvélemény várás leghaloványabb szándéka nélkül. |
|
fokos |
|
Semmiképpen nem szerettem volna bántó lenni. Csak a 143. hsz-ből következtettem. Egyrészint akik egyetértenek, kimutatják ezt. Másfelől minden témába vágó hozzászólásnak (szerintem) az a célja, hogy vagy vitassam a hivatkozott beíró álláspontját, vagy kiegészítsem saját ismereteim alapján.
|
|
|
rintintin |
|
Helyesbités: mondata nem kérdőmondat, hanem kijelentő. |
|
rintintin |
|
Mert gondolom: ha Ön szerint én lennék az, aki "nem olvas"-ok, akkor ugyan MI ALAPJÁN tettem föl a "KI?" kérdést.Tudniillik az Ön kérdőmondatának "nem olvas"-ásával, vagy pontosabban: elolvasása nélkül? |
|
|
fokos |
|
Csak ír, nem olvas. Bocs. |
|
|
Rendes Kis |
|
Örvendetes rugalmasságot tapasztalok rintintin bácsinál. Még a végén egyet fogunk érteni. |
|
rintintin |
|
És még egy probléma melyet egy mondattal összegezhetünk ilyeténképpen: MI IS VALÓJÁBAN A BOR ÉS MITŐL BOR AZ, AMIT BORNAK NEVEZNEK? Főleg a keleti népek. Jómagam megkiséreltem egy ismérvet megadni, mint szükséges, de nem elégséges feltételt a SZŐLŐBORRA--mert van fügebor, almabor sőt meggybor is! Én azt mondtam: A SZŐLŐBOR SZŐLŐBŐL KÉSZÜLT ERJESZTETT SZESZESITAL--AHOL A SZŐLŐ-I EREDET EN VAN A FŐHANGSÚLY.MERT MONDJUK AZ ALMABOR IS ERJESZTETT ÉS SZESZES IS--UGYE. Mindezt azért szükséges megvizsgálni és leszögezni, mert a jó Hamvas Béla odáig ment a BOR minőségáének szigoritásában, hogy Nála majdhogynem csak a CSOPAKI RIZLING számitott--volna--igazi szőlőbornak. Én ugyanis ittam--pontosabban: kellett, hogy igyak--grúz és azerbajdzsáni ún. "borokat" is. Melyek majd' mindegyike, különösen az korabeli Szovjetúnióban "világhírű"-nek mondott grúz "bor" a CINANDÁLI a málnaszörppel kevert ricinus-hashajtóolajra emlékeztetett leginkább--mely első szinten tömény hányingert indukált bennem..s még csak nem is hasmenést. Mindezt akkor kellett hogy megkóstoljam, amikor 1974-ben a Szovjetúnió-ban voltam 5 hónapos ESZR Számitógépes tanfolyáson Minszkben.Nem volt mese! Inni kellett: " do dnyá"! Mindezt azért vázoltam ide, hogy lássuk: a keleti népeknél nem annyira egyrtelmű, hogy mi is nevezhető BOR-nak? Ezért ha a szőlőeredetet lerögzitjük, talán nem tévedünk nagyot. |
|
rintintin |
|
"..ha a Bibliában az van, hogy BOR, akkor mi alapján tetszik azt mondani, hogy MINDEGY, hogy erjesztett vagy nyers szőlőlé az a folyadék, amelyet Jézus valóságos vérévé változtatunk ? A BOR egyértelműen erjesztett szőlőlé." Válaszom a következő. Sok-sok politikai ok miatt börtönviselt katolikus pap mondta-mesélte el, hogy a számukra ajéndékként, "a börtöni beszélőn" beküldött KALÁCSBÓL szedték-szedegették ki a mazsolaszemeket.Ezeket azután pohárba összegyűjtve vizet öntöttek rá, s megvárták, hogy kissé valamelyest megerjed-megszeszesedik.S ha ez megtörtént, akkor azt mondták: "NO, EZ MÁÁN' BOR"! Oszt' miséztek véle.S a misézés révén MEGKAPTÁK A KEGYELMI ERŐT AZ ISTENTŐL--és képesek voltak elviselni a sok kint meg megaláztatást, s nem azon GATYÁZTAK, hogy az a lötty megfelel-é a Biblia bötűjének, hanem az Isten Szentlelkére hagyatkoztak..És akkor nem döntötte el egy "szakképzett SOMMELIER", hogy "ugyanmá',az" amivel miséztek, amit átváltoztattak az Úr vérévé, az öléggé meg 'vót-é erjesztve vagy csak amúgy féligmeddig-tamúgy, tesséklássék? Mondhatjuk úgy is: nem szaroztak véle sokat, hogy ez még csak must, vagy már bor-é netán, vagy félg must félig bor--felénk úgymongyák: MURCI.Ami már nem must de még nem is bor, ráadásul rajta van a "seprő".Szóval nem vacakoltak sokat: azt mondták. EZ MÁR JÓ!És igazuk volt. Ez a válaszom. |
|
fokos |
|
Mazsolával... ahogy sokan az 50'-es 60'-as években magyarországon a sitten. |
|
Rendes Kis |
|
Olvastam a könyvében, hogy ezért a könnyítésért Placid atya is szerfölött hálás volt a Gulágon: ahhoz hogy misézni tudjon, már az összes előföltételt sikerült előteremtenie, a bort kivéve, az lehetetlen volt. Arra már nem emléxem, hogy személyreszóló fölmentést kapott, vagy - talán az iszlám országokban működő papokra tekintettel - a pápa éppen akkor adta meg az általános engedélyt, tény hogy, bár szőlőszemet sem volt könnyű szereznie, de az valahogy sikerült és azzal misézett ...
|
|
fokos |
|
(talán azért, mert néhány alkoholista pap csak hogy a teljes absztinenciát képes legyen megtartani orvosi utasításra, püspöki engedéllyel szőlőlével misézik) |
|
Rendes Kis |
|
Drága rintintin bácsi, ha a Bibliában az van, hogy BOR, akkor mi alapján tetszik azt mondani, hogy MINDEGY, hogy erjesztett vagy nyers szőlőlé az a folyadék, amelyet Jézus valóságos vérévé változtatunk ? A BOR egyértelműen erjesztett szőlőlé. |
|
fokos |
|
Bocs, félreértettem az első beírásodat. A katolikus fordítások következetesen bort írnak. Az átváltoztatás légyege pedig tényleg nem kérdés. Sarokkő. |
|
rintintin |
|
Az EUCHARISZTIÁBAN az oltáron JÉZUS VALÓSÁGOS TESTE ÉS VALÓSÁGOS VÉRE VAN JELEN(!!!)--a kenyér és bor SZINÉBEN! Ez a katolikusok egyik legfontosabb HITTÉTELE! |
|
rintintin |
|
A Bibliában az van, hogy az Utolsó Vacsorán Jézus "Kezébe vette a Kegyeret és így szólt...." majd "Kezébe vette a BORT is és...." A katolikus liturgiában a Kenyér is és a BOR is KONFIGURÁLTATIK (konszekrálódik) Jézus TESTÉVÉ és VÉRÉVE.Tehát az Úrfelmutatást és ÁTVÁLTOZTATÁST követően az OSTYA(KENYÉR) MÁR JÉZUS TESTE, ill. ugyanigy a SZŐLŐLÉ vagy BOR--mindegy--JÉZUS VÉRÉVÉ VÁLT(!!!) VALÓSÁGOS TESTTÉ ÉS VALSÁGOS VÉRRÉ. ÉS TELJESEN MINDEGY(!) hogy a szőló erjesztett volt-é avagy az erjesztésből bárhogyan is visszafogott."AZ" akkor már TEST és VÉR!A lényeg EGY: SZŐLŐBŐL SZÁRMAZZÉK AZ A FOLYADÉK! Persze lehet, hogy valaki EZT(!) NEM "IGY" HISZI, nem baj, higgye, ahogyan akarja.Mi katolikusok igy hisszük és kész.Slussz! |
|
|
fokos |
|
Hát tudd meg, mit élek át áldozáskor. Pontosan azt, amit leírtál. Egy szín alatt is. (csak azért nem teszek vicces jelecskéket, ami az örömömet mutatja, mert nincs ilyen) |
|
|