Téma: A legjobbak |
|
keresztkem |
|
Talán jó helyen kapisgál, mert a ZENÉBEN NEM(!) A TECHNIKAI TÖKÉLETESSÉG A LÉNYEG valóban.Már ha jól értem azt, amit legeslegutóbb írt. A mai, ú.n. "modern"--technokráciára hajló--komolyzenehallgató nagy-nagy HIBÁJA és "leiterjakab"-ja az, hogy: 1.) Azt vélelmezi--TÉVESEN(!)--hogy az a jó előadó és jó műinterpretáció, amely technikailag tökéletes. 2.) Ha GYORS TEMPÓBAN játszik vagy vezényel az előadó. MINDKETTŐ TÉVÚT. Nem tudom hallott-e Ön ú.n. GÉPZONGORA (népiesen: FONOLA) előadásokat Emil Sauer (Zauer Emil) Mondjuk Sauer előadásában FONOLÁN Wágner átiratokat.Sauer mellesleg autentikus Liszt tanítvány.Nos, "az", mármint az Ő előadás TÖKÉLETES! Teechnikai tökéletlensége ellenére is! Ugyanez a helyzet Thomán István-nal is, csak éppen Tőle--Thomán-tól--nem nagyon marad föl PAPIRTEKERCSES FONOLA "FÖLVÉTEL". keresztkem |
|
onogur |
|
Ha a bográcsba néhány deci vörösbort öntesz, akkor is halászlé lesz a végeredmény, csak finomabb lesz és nem főnek szét a halszeletek. Se alkohol nem marad az ételben, se az ízét nem érzed ki a bornak. |
|
mpd |
|
Na nem tudom. Én egyszer próbálkoztam F.A. egy felvételét meghallgatni, de égnek állt a hajam egy fél perc után és leállítottam. Persze, lehet, hogy ez a lényeg a zenében.... |
|
|
|
Rendes Kis |
|
Node éppenséggel a gyökereink odanyúlnak Tuvába. |
|
Rendes Kis |
|
Vagy ezer év óta azért összeházasodgatunk a germánokkal. |
|
mpd |
|
Párezer év divergens fejlődés a kultúrában. Az az akadálya. Egy zsidó vagy arab ember, bármennyire is meg akarja érteni a magyar néplelket, mit tesz, ha meghívják egy disznótorra? |
|
|
onogur |
|
Ha jó messziről jött, csuvas, tatár vagy ujgur, akkor van esélye. Egy germánnak viszont nincs, neki a teljesen más ritmusú és hangsúlyrendszerű pentaton magyar népzene idegen marad. |
|
Rendes Kis |
|
Nem látom be, mi akadálya van, hogy 1 messziről jött ember beleélje magát a magyar néplélekbe. |
|
Rendes Kis |
|
A mesés Kelet, zen, buddhizmus, tao, ... |
|
mpd |
|
Nem akarod érteni, látom. Egy nép, népcsoport, kontinensecske kultúráját, akinek ősei nem voltak részesei, az sosem fogja BELÜLRŐL érteni. Annak a "csík megyei népdalok" csak egy négylapos kotta lesz mindig. De meg kell nézni, hányan és milyen eredménnyel próbálkoznak bármelyik klasszikus vagy romantikus szerző műveivel, származás szerint kategorizálva a próbálkozókat. Talán Bach a kivétel, mert az egyetemes zene, közelebb van a matekhoz bármelyik másik zenénél. Meg Mozart néhány, csak zenei ötletekből álló steril műve. |
|
mpd |
|
Én is erősen gondolkodom, mit akart ezzel mondani. Mi az a hiteles ázsiaiság? Ázsia elég nagy, és sokkal heterogénebb volt mindig is, mint Európa. Eleve Ázsia több hullámban és időben szétszórtabban népesült be, a déli part és Belső-Ázsia közt több tízezer évnyi különbségek voltak. Hogyan lehet valaki "hiteles ázsiai", ha ősei sosem jártak Alma-Atánál keletebbre és a Kaszpinál délebbre? (Illetve egy új elmélet szerint jártak: vagy tízmillió éve)
|
|
onogur |
|
"hiteles ázsiaiság már csak az emlékezetünkben van"
Hmm. Elgondolkodtató. |
|
Rendes Kis |
|
Én is jobb szeretném, ha nem, de igen. Tehetsz úgy, mintha nem ez volna, de attól még ez van. (Ez egyúttal azt is jelenti, hogy hiteles ázsiaiság már csak az emlékezetünkben van). |
|
|
mpd |
|
Na neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. |
|
Rendes Kis |
|
Szerintem helytelen földrajzi alapon osztályozni a zenészeket. Európában is teremnek művészileg értéktelen virtuózok, zenei zsonglőrök, és nem lehet kizárni, hogy a Távol-Keletről is érkezhetnek igazi tehetségek. A kínaiak, japánok, koreaiak, hadd nem soroljam föl mind az arrafelé élőket, fölöttébb fogékonyak az európaiságra. Egyes vélekedések szerint, mióta a vén Európa megzuhant, Kelet-Ázsiában kell keresni a hiteles európaiságot ! |
|
mpd |
|
Egyik - általam igen tisztelt - fórumtárs írta eccer: minek hallgassak mást, amikor Bachot is hallgathatok? Na ennek analógiájára: minek hallgassak egy darabot Csin-Cseng-Csung előadásában, amikor pl. Richtertől is megvan? Ő (mármint Rikter) nem játszotta soha pl. Rachmanyinov 3. zongoraversenyét, mert valaki előtte már tökéletesen eljátszotta (őszerinte), és ahhoz már nem tudott volna hozzátenni semmit! Becsülendő önkritika. |
|
Rendes Kis |
|
Ezzel azt kockáztatod, hogy a legjobbak egyikét-másikát figyelmen kívül hagyod ! |
|
mpd |
|
Na ezzel egyetértek. Pax!! De, tuggya, szeretek vitázni. Megismerni mások véleményét. Kipróbálni hogy a sajátom mennyire elfogadható. |
|
keresztkem |
|
Azért ENYHE TÉVEDÉSNEK gondolnám azt, hogy akár Mozart, akát Rachmanyinov zongoradarabjai "avittak" lennének.Egyrészt. Másrészt mondjuk Mozart egész életműve NAGYONIS ÉLŐ--sőt: MODERN(!)--dacára annak, hogy a szegény Wolfgang Amadeus valóban jórégen nincs már az élők sorában. Azonban nem gondoolnám túlzottan valóságtól elrugaszkodottnak a gondolatot lerögiteni, miszerint Mozart művészetét és egész életművét méltán nevezi a kultúrtörténet HALHATATLAN-nak. Úgyhogy az "anakronizmus" esetleg valakikre valóban érvényes lehet--Wolfgang Amadeus Mozart-ra azonban biztosan nem. Mindezt azért írom le, mert nem tudom, jól értettem-e azt, ami a #40-ben megfogalmaztatott. Ámde ha az ott leirtak azt jelentik, hogy akár Mozart akár Rachmanyinov--úgymond--"anakronisztikus"-nak vélelmeztetnék, akkor a fentiekben foglaltak ÉRVÉNYESEN fejezik ki válaszvéleményemet. Harmadrészt a #39-ben leirtakat mindezek ellenére és mellett--fenntartom. keresztkem |
|
|
onogur |
|
Ez a helyes beszéd! Mozart halott, Rahmanyinov elvtárs is már közel száz éve, jogdíjat nem kell fizetni az Artisjusnak. Ha valaki szereti az anakronizmust és a múltba révedést, akkor játsszon csak avítt darabokat. |
|
|