Téma: A legjobbak |
|
mpd |
|
Na neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. |
|
Rendes Kis |
|
Szerintem helytelen földrajzi alapon osztályozni a zenészeket. Európában is teremnek művészileg értéktelen virtuózok, zenei zsonglőrök, és nem lehet kizárni, hogy a Távol-Keletről is érkezhetnek igazi tehetségek. A kínaiak, japánok, koreaiak, hadd nem soroljam föl mind az arrafelé élőket, fölöttébb fogékonyak az európaiságra. Egyes vélekedések szerint, mióta a vén Európa megzuhant, Kelet-Ázsiában kell keresni a hiteles európaiságot ! |
|
mpd |
|
Egyik - általam igen tisztelt - fórumtárs írta eccer: minek hallgassak mást, amikor Bachot is hallgathatok? Na ennek analógiájára: minek hallgassak egy darabot Csin-Cseng-Csung előadásában, amikor pl. Richtertől is megvan? Ő (mármint Rikter) nem játszotta soha pl. Rachmanyinov 3. zongoraversenyét, mert valaki előtte már tökéletesen eljátszotta (őszerinte), és ahhoz már nem tudott volna hozzátenni semmit! Becsülendő önkritika. |
|
Rendes Kis |
|
Ezzel azt kockáztatod, hogy a legjobbak egyikét-másikát figyelmen kívül hagyod ! |
|
mpd |
|
Na ezzel egyetértek. Pax!! De, tuggya, szeretek vitázni. Megismerni mások véleményét. Kipróbálni hogy a sajátom mennyire elfogadható. |
|
keresztkem |
|
Azért ENYHE TÉVEDÉSNEK gondolnám azt, hogy akár Mozart, akát Rachmanyinov zongoradarabjai "avittak" lennének.Egyrészt. Másrészt mondjuk Mozart egész életműve NAGYONIS ÉLŐ--sőt: MODERN(!)--dacára annak, hogy a szegény Wolfgang Amadeus valóban jórégen nincs már az élők sorában. Azonban nem gondoolnám túlzottan valóságtól elrugaszkodottnak a gondolatot lerögiteni, miszerint Mozart művészetét és egész életművét méltán nevezi a kultúrtörténet HALHATATLAN-nak. Úgyhogy az "anakronizmus" esetleg valakikre valóban érvényes lehet--Wolfgang Amadeus Mozart-ra azonban biztosan nem. Mindezt azért írom le, mert nem tudom, jól értettem-e azt, ami a #40-ben megfogalmaztatott. Ámde ha az ott leirtak azt jelentik, hogy akár Mozart akár Rachmanyinov--úgymond--"anakronisztikus"-nak vélelmeztetnék, akkor a fentiekben foglaltak ÉRVÉNYESEN fejezik ki válaszvéleményemet. Harmadrészt a #39-ben leirtakat mindezek ellenére és mellett--fenntartom. keresztkem |
|
|
onogur |
|
Ez a helyes beszéd! Mozart halott, Rahmanyinov elvtárs is már közel száz éve, jogdíjat nem kell fizetni az Artisjusnak. Ha valaki szereti az anakronizmust és a múltba révedést, akkor játsszon csak avítt darabokat. |
|
keresztkem |
|
Vannak kiváló zongoraművészeink--hálistennek--és én Hegedűs Endrét meg a feleségét, Katikát már akkor hallottam--házimuzsikáláson, mint vásárhelyieket--amikor önt még az anyukája pisiltette a bilibe--a pöcörőjét odairányitva, ho' ne mennyen mellé..De attól hogy vannak, attól még hagyjuk meg a zulukaffer meg kinai meg grönlandi zongoraművész generéciók széles sorának, hogy ők is azt játsszanak, amit kedvök tartsa, meg amit a hallgatóságuk szivesen hallgat tőlük. És ki-ki kedve szerint választhasson közülük, hogy kitől mit hallgat szívesen, és ne erőszakoskodjunk! keresztkem |
|
mpd |
|
Illetve helyesbítek, belezavar mán a vénember!!!!! Játsszon a kínai is Lisztet (stb.), hiszen a zene mindenkié. De ne kelljen már nekem hasraesni előtte, és jobbnak tartanom a magyar (orosz, olasz, fricc stb.) zongoristáknál, akik ebben az európai kulturhában felnőve JOBBAN értik-érzik az adott darabokat. |
|
mpd |
|
Rachm. csak példa volt. Korábbi állításomnak megfelelően fenntartom, hogy egy kínai ne játsszon Lisztet, Rakkmanyinoffot vagy akár Enescut vagy Janácseket. Játsszon Szun-Cut vagy Csang-Kai-Seket. Nincs tán elég magyar zongoraművész? Gondoljunk csak szegény Hegedűs Endrére, nipponban jobban ismerik mint itthon, pedig a kisujjában több van mint pl. Siffben. |
|
keresztkem |
|
1.) Nem vélelmezhető jogosnak az, hogy MINDEN ZONGORAMŰVÉSZETI MUZSIKUS-MŰVÉSZSÉG alfájának és ómegájának azt tennők meg, hogy az illető 'hogyan jáccik Szergej Rahmanyinov műveket és egyáltalán jáccik-é? 2.) Aminthogy az sem értékcsökkentő körülmény--ezen a területen--hogy valaki AUTENTIKUS STILBEN interpretálja-é Bartók "csíki népdalföldolgozásait avagy kevésbé autetikusban. 3.) Mert akkor mondhatná egy "suakértő" tót vagy román zenekritikus--vagy horribile dictu: francia zeneesztéta-hogy "mennyire 'jól jászik a hölgy Janácek-et Enescu-t vagy Debussy prelüdöket. 4.) Mindezek és mások okaként ÉN AZT ÁLLITOM, hogy Yuja Wang kisasszony ma korunk egyik ZSENIÁLIS KÉPESSÉGŰ zongoraművésze. keresztkem |
|
|
mpd |
|
Nekem nem fog, mert nem hallgatom meg |
|
Rendes Kis |
|
Ha meghallgatod a zenekritikust (#13), ő is bevallja, hogy ugyanezzel az előítélettel kezdett bele Yuja művésznő játékának hallgatásába. Aztán kellemesen csalódott. Pontosabban: leesett az álla. |
|
mpd |
|
Richter mesélte valamék róla szóló könyvben: mikor nyakába vette Oroszországot és járta a vidéket, minden faluban játszott ahol talált zongorát. A műsor körül általában vita támadt közte és a helyiek között. Ő Bachot, Lisztet, Bétóvent ajánlott, a helyiek meg: Szvjatoszlav Teofilovics, játsszon nekünk inkább valami valcereket! És kompromisszum köttetett: néhány prelúdium és fúga után Chopin. Elképzelem, mennyien követelhettek Novorozsomákovszk-ban, a tundra közepén pl. transzcendens etűdöket |
|
mpd |
|
Azt tudta Öreg, hogy a 2. rapszódiát maga Liszt sem játszotta már idősebb korában, annyira agyonjátszották, hogy még a szerző életében zenei közhellyé vált. Nem véletlen, a jó, de nem IGAZÁN jó zongoristák kedvencei az ilyen darabok. Viszonylag eljátszhatók, látványos és közönségbarát ópuszok. Kis befektetés, nagy siker. Egy transzcendens etűd, vagy éppen egy kései Beethoven-szonáta meg pont fordítva: irgalmatlan befektetés és a közönség se rajong értük (érteni kéne).
Hanem! Van-e arra valami ötlete, miért hagyott fel Kodály a zongoradarabok szerzésével? Méghozzá igen fiatal korában. |
|
keresztkem |
|
A "DE IGEN"--"DE NEM", "DE IGEN"-- "DE NEM" .....tipusú "vita" méltatlan hozzám.Ezért inkább: NEM MONDOK SEMMIT! keresztkem |
|
mpd |
|
Pl. a kis Szokolai. Eddig tőle hallottam a legszebben. |
|
mpd |
|
Na mongyon akkor egy sárgát, aki kiválóan ad elő Rahmanyinovot.!!. Gould pedig igenis kókler. Folyamatosan nyalizott Richternek, akinek ez nyilvánvalóan kínos volt, ezért kerülte a találkozást vele, és ha csak tehette, belekötött Gould ilyen-olyan nyilatkozataiba. Nem csoda, hogy viszolygott a csókától, hisz Richter bármikor bárhol bármilyen közönségnek hajlandó volt játszani ha olyanja volt, Gould meg pályafutása második felében nem is játszott közönség előtt. Ki is jelentette, hogy a közönség csak zavaró tényező. Tűz és víz volt a két ember. na ja, a stúdióban a hangmérnökei hangról hangra rakták össze a lemezfelvételeit. Egy koncertfelvétel rögtön megmutatta volna, milyen zseni valójában a kis Gould.
|
|
keresztkem |
|
P.s.: "Élvezzen", amit akar! Már ha olyannyira "élvezhető" zenét emleget... keresztkem |
|
keresztkem |
|
Szamárságot "böfög" összevissza, ráadásul észre sem veszi a saját butaságát--olyannyira páncser. Persze a sértegetés az felsőfokon 'megy Önnek.Ezért inkább nem reagálok arra, amit itt "fakít"--tök' tájékozatlanúl. keresztkem |
|
onogur |
|
Még szép hogy Uchida szépen játszott Mozartot, ha tinédzser korában Bécsben tanult a zeneakadémián ( egy Askenázitól ). Csíkmegyei népdalokat csak egy magyar kultúrájú zongoraművész adhat elő hitelesen, az egyértelmű. |
|
mpd |
|
Hja, a sznob-közönség persze felkapja ezeket egy kis ideig. De, ha az ember teheti, Bachot Perahíától, Beethovent Richtertől hallgasson, mert ugyanannyi fáradság és összehasonlíthatatlanul nagyobb élvezet. Mozart.... ő kivétel, kiváló előadásokat láttam-hallottam (nem élőben persze) Uchida mamátl is, meg még Gulda Fritzitől is. Hallott már valaki kínait, aki jól játszotta volna Rahmanyinovot vagy Beethovent? Vagy....izé....askenázi zsidót? Egyszerűen képtelenség. Ez a Fraulein Wang is, lehet, hogy Bartók zongoraversenyeket jól játszik - de a csíkmegyei népdalokat...???? |
|
mpd |
|
Basszus Öreg, most magát cáfolta és engem erősített ezzel. Legyen mán koherencsebb. Persze még így sincs igaza, hiszen a 2. magyar rapszódia (meg a többi 18) eljátszása egy dolog, JÓ előadása meg egy másik. Magyar nép- és műdalokon alapuló darabok, egy kínainak fingja sincs róla, hogy kell azt játszani. Ő csak a hangokat látja, de nem ugrik be neki hogy ég a kunyhó, ropog a nád, avagy magasan repül a daru. Alan Walker mondta, hogy a transzcendens etűdök legnagyobb baja, hogy manapság már egész sokan el tudják játszani. De az még semmi, és ezen darabok gyenge vagy középszerű előadása a darabok presztizsét is rongálja, mert ezek csak extraszuper előadásban igazán jók. Akkor élvezhetők. A topiknyitó első vagy második hsz-ben Berezovsky megmutatja, hogyan is kell ezeket játszani. Máshogy NEM ÉRDEMES. |
|
|