Téma: Vágyak, álmok |
|
|
|
|
|
|
Békáscity |
|
hol van Gyurcsány melegbárja ? - tényleg van ? |
|
|
|
panda |
|
már csak 250 m volt hátra ..
Klein Dávid, aki oxigénpalack nélkül akar feljutni a világ legmagasabb, 8848 méteres hegycsúcsára, és mászótársa, Ang Mingma serpa több mint 10 órás mászást követően, helyi idő szerint reggel 7-8 óra között fordultak vissza. Azért döntöttek így, hogy épségben, kockázatok vállalása nélkül le tudjanak jönni a hegyről – ismerteti az expedíció honlapja, amely szerint a mászók „a halálzónában nem tudták tartani a szükséges tempót, az utolsó néhány száz méter rendkívül nehéznek bizonyult az erősödő szélben, a mínusz 20 fokban és a ritka légkörben oxigénpalack nélkül".
Céljuk most az, hogy biztonságosan visszaereszkedjenek a 6400 méteren fekvő előretolt alaptáborig, majd lejjebb.
Klein Dávid korábban az MTI-nek elmondta: ha elsőre nem sikerül felérnie, még egyszer fog próbálkozni, amennyiben fizikai állapota és a időjárási viszonyok is engedik. Az ehhez szükséges stratégiát, logisztikai hátteret kiépítette, és – a jelenlegi meteorológiai prognózisok szerint – június elején ismét nyílik egy úgynevezett időjárási ablak, ami lehetővé tesz egy esetleges újabb csúcstámadást. http://erdely.ma/sport.php?id=165365
|
|
keresztkem |
|
ÉRDEMTELEN VAGYOK sok-sok dicsérő megállapítására--a "megkövetésére" is(!). Másrészt: HUMORÉRZÉKEM--sokak szerint--öléggé "jó szinten" van.Talán az ÉLET lényeges dolgai közül "az" VAN leginkább.. Mindazonáltal és mindezért tehát úgy is mondanám Karinthy Frigyessel együtt: "A humorban NEM ISMEREK TRÉFÁT!" k.k. |
|
negyven rabló |
|
Őszintén megkövetem önt, de korlátozott agyi teljesítményem okán nem nagyon tudom hosszú, többszörösen túlbonyolított és "grafikailag" változatos kérdését értelmezni! Ez nyilvánvalóan az én hibám, de kérem bocsásson meg nekem! A következőkben jobban fogok figyelni a hozzászólásaira, igyekszem a klasszikus próza-, líra-, drámaíróink stílusára figyelni, hogy párhuzamokat találjak velük és követhessem az Ön értő és kifejező hozzászólásait! Khm... |
|
|
keresztkem |
|
Végeznék egy gondolatkisérletet.A Himalájában a Mount Everest --Csomolungma-- 8 ezer 100 valahány méter magas.Nem tudom pontosan, de mondjuk 8163 m--teszem azt.(lehet, hogy nem annyi, de ez most nem érdekes) Tegyük föl hogy egy világcég fölépitene egy ugyanilyen magas tornyot valahol, mondjuk a Szahara-sivatag kellős közepén.Erre jönne egy manus valahonnan és valamilyen technikával--oxigénpalackkal vagy anélkül etc..etc..--orvosi készenlét-felügyelet jelenlétében fölmászna rá.Mikor lejön megtapsolják, magát az aktus-t közvetitené--rendszeresen a CNN--kapna egy aranyérmet a kezébe, egy babérkoszorút a nyakába, eljátszanák az ürge nemzeti himnuszát stb...stb...Ő lenne a hegymászás világrekordere--onnantól fogva, miközbe a "mászás előtt" megkoszorúzná a fickó mondjuk Edmund Hillary ezüst emléktábláját, amit a torony tövébe helyeznének el.De! Mindezek után a torony magasságát MEGNÖVELNÉNEK 1m-rel és ezekután a torony már nem 8163m magas, hanem 8164 m magas lenne.És onnantól fogva KEZDŐDNE ELŐLRŐL A JÁTÉK: ki mászik föl a Világ Csúcsára? S biztonságosabb lenne, mert mondjuk kiépitenének egy Mentő Állomást, netán Klinikát a torony tövébe--szakképzett ápolókkal-orvosokkal, föl lennének készülve mindenféle vészhelyzetre, kidolgoznák a legbiztonságosabb-legszakszerűbb mentési szisztémákat. Mindemellett ha valaki az "igazi" Csomolungmára vagy a Mount Blanc-ra akarna fölmáészni, netán a Kékesre a Mátrában vagy az Istállóskőre a Bükkben, azért azt is megtehetné. Mit teccenek hozzásszólni? k.k. |
|
|
negyven rabló |
|
Idézet: Mit is válaszolt George Mallory - aki többször is megpróbálta megmászni a Mount Everestet - arra a kérdésre, hogy miért akar feljutni a csúcsra: "Mert ott van".
Ezt Edmund Hillary mondta, ő viszont meg is mászta, mégpedig elsőként, 1953-ban! |
|
|
hulot |
|
"Hegymászósport"?! Ez a fajta hegymászás nem sport. Mint ahogyan a mélytengeri búvárkodás, az óceán "átkajakozása" vagy a bungee jumping sem az. Ezek egyfajta őrületek, amivel az ember az isteni határokat kapirgálja. Persze az ilyesmik nélkül valamiféle lila takonyban éldegélhetnénk, paskolgatva egymás ülepét. Mit is válaszolt George Mallory - aki többször is megpróbálta megmászni a Mount Everestet - arra a kérdésre, hogy miért akar feljutni a csúcsra: "Mert ott van". Az élsport, (versenyport, olimpia, EB, F1, VB, stb.) sem az. Az is már rég cirkusz. Pénz és dopping.
|
|
negyven rabló |
|
Úgy 25 éve vagyok közeli barátságban egy ilyen elvetemülttel, aki több hétezrest is mászott. Láttam sírni, amikor az esemény után hónapokkal mesélte el, hogy a mellette lévő sátort vitte el a lavina. Ketten haltak ott meg.
|
|
Békáscity |
|
Mit jelent az, ha egy pappal álmodtam? méghozzá II.János Pál-lal ! beszélgettünk, énekeltünk - de nem templomban, hanem egy régi ódon könyvtárban ... Utánanéztem mit jelent pappal álmodni : Védelmet, támogatást, támaszt keresel, erkölcsileg és fizikailag támaszra vágysz. Ez igaz. |
|
Rendes Kis |
|
... Ebben a csapatban vitathatatlanul Erőss Zsolt volt a legjobb, aki nemcsak fizikailag és pszichikailag volt a legelszántabb hegymászó, hanem olyan fantasztikus képességekkel rendelkezett, amivel több esetben is ösztönzőleg hatott társaira. Az is igaz – mondta Kollár Lajos –, hogy fanatikus elszántsága miatt nem egy esetben tolta ki képességeinek határait a végletekig, és csak a szerencsének köszönhetően menekült meg olyan helyzetekből, amelyekhez hasonlók adott esetben mások számára végzetesnek bizonyultak.
Az expedícióvezető elmondta, a siker nem minden esetben a csúcsmászást vállalók fizikai és mentális erőnlététől függött. Az időjárási viszontagságok mellett sokszor olyan körülményekkel is szembe kellett nézniük, mint Katmanduban a forradalom, nemegyszer tört ki lázadás a hordárok között, sarcolták őket maoista „szabadság-harcosok”. És ami a legszomorúbb – de kockázati tényező – több társukat is elvesztették az expedíciók során.
A kudarcokért éles bírálat érte őket, leginkább a szervezőt, de a csapat tagjait is, és nem volt könnyű azokkal felvenni a „harcot”, akik etikátlanul, a szakmát nem ismerve, koholt vádakkal illették azokat, akik, vállalva az embertelen körülményeket, megpróbáltak sikereket elérni a magyar hegymászósportnak.
Természetesen az élménybeszámolóból nem maradt ki a legutóbbi, Erőss Zsolt és ígéretes hegymászó társa, Kiss Péter életébe kerülő idéni Kancsendzönga-expedíció sem. Sőt, az előadást követően – miután többen is igen keményen kérdőre vonták Kollár Lajost a történtekért – több mint két órán át, percnyi pontossággal, részletekbe menően mesélték el a két hegymászó életének feltételezett utolsó napját.
– Azért jöttünk, hogy a kérdésekre válaszoljunk, nincs rejtegetnivalónk, csak ne vádoljanak, akik nem ismerik a szakmát – mondta a Népújságnak Kollár Lajos, aki kérdésünkre azt is kijelentette, hogy az áldozatoktól eltekintve megérte az expedíciózás, hiszen soha ilyen sikereket nem ért el a magyar hegymászósport. ... http://erdely.ma/sport.php?id=153723&cim=magyarok_a_vilag_nyolcezresein |
|
panda |
|
"Csak az a szép ződ gyep fog hiányozni." |
|
|
|
katáng |
|
Bayer Zsolt: Odafönt 2013. május 23., 4:58
Álláspont
Soha, soha sem fogjuk megtudni, milyen lehet odafent a hegyen. Pedig örök szimbólumunk a hegy. A Varázshegy éppen úgy, mint a "nagy hegyek". A nagy hegyek, amelyekre fel kell mászni. Mondják, Petrarca egyszer felmászott egy hegyre - csak azért, mert ott volt. Mondják, így kezdődött a reneszánsz.
Petrarca Laurát látta a csúcsról is - de Laurán keresztül persze az egész világot. A csúcsról lehet mindig látni az egész világot. Ezért reneszánsz emberek a hegymászók.
És mi sohasem fogjuk megtudni, milyen lehet a hegyen. Egyedül a hegyen. Amikor eltűnik a társad is mellőled, s egy ideig aggódsz még őérte is, azután már nem. S legvégül magadért sem.
Nagyon legyengültem, nem tudok továbbmenni, Péterék előttem, lejjebb vannak hatvan-száz méterrel. Próbáltam fényjeleket adni, de nem ért semmit."
Hétfő este nyolc órakor jelentkezett be utoljára rádión Erőss Zsolt, és ezek voltak az utolsó szavai. Kiss Pétert nem is látták többé. Erőss Zsoltot még igen, másnap távcsővel figyelték egy ideig az útját lefelé a Kancsendzöngáról. Aztán Erőss Zsolt lekuporodott, és azóta nincs hír őróla sem.
A Kancsendzönga azt jelenti, "a hó öt kincse". A titokzatos mélységű keleti ember számára ez az öt kincs: arany, ezüst, drágakő, vetőmag, szent könyv. A titokzatos mélységű keleti emberből többnyire hiányzik a "kalandvágy" pusztító génje, s messziről tiszteli a hó öt kincsét. Erőss Zsolt, Kiss Péter és a többi reneszánsz ember pedig odamegy, hogy birtokba vegye. Birtokba vegye néhány percre, pillanatra, iszonyatos erőfeszítések árán, hogy aztán elinduljon lefelé, s belekuporodjon a hóba - meghalni, elmenni, elköszönni, elbúcsúzni, elrepülni, elaludni. De a világot látva. A reneszánsz ember öt kincse: teljesítmény, győzelem, örökkévalóság, siker, hírnév. S mindezekért muszáj felmenni a hegyre. Történjék bármi is, de muszáj. Hiába a figyelmeztetés: ha nem marad erőd lejönni, ne hódítsd meg a csúcsot!
Ugyan ki tudja ezt betartani, ki tudja megállni, hogy ne menjen végig az úton, ha már egyszer olyan közel a cél.
Erőss Zsolt és Kiss Péter végigment az úton.
Este hatkor értek fel a "hó öt kincse" egyikére, és nem maradt erejük visszatérni.
És mi sohasem fogjuk megtudni, mit éreztek odafent a hódítás pillanataiban.
Sohasem fogjuk megtudni, mit éreztek odafent a halál pillanataiban.
Sohasem fogjuk megtudni, mekkora a csend odafent a hegyen. Mekkora is igazából Petrarca csöndje, Hans Castorp csöndje, Kiss Péter csöndje, Erőss Zsolt csöndje.
"A 2013-as Kancsendzönga- (8586 m, Himalája, Nepál) expedíció két csúcsmászója, Erőss Zsolt és Kiss Péter a csúcsról való ereszkedés közben 8000 méter körüli magasságban eltűnt! Kollár Lajos, 2013. 05. 22."
Így zárul az expedíció vezetőjének tegnap kiadott közleménye. Ennyit tudunk a csöndek helyett. Annyit tudunk, hogy ketten eltűntek odafönt a Himaláján. Eltűnni odafönt a Himaláján annyi, mint meghalni. De ameddig nincs bizonyosság, marad az örök, elpusztíthatatlan reménykedés. S nyilván a családtagoknak lesz a legborzalmasabb együtt élni ezzel a rettenetes, hiábavaló reménységgel.
Hogyan is hangzik egy gondolat a Bakancslistában? Így: "A buddhisták szerint mindig visszatérünk, magasabb vagy alacsonyabb szinten, attól mit kell tennie egy csigának, hogy feljebb lépjen a ranglétrán? Húzzon egy tök egyenes nyálkacsíkot?" függően, hogy hogy éltünk. Látod, engem itt veszítenek el. Úgy értem,
Ó, igen. A Bakancslista két zseniális színésze, Jack Nicholson és Morgan Freeman az elkerülhetetlen halál képébe röhög, amikor összeírják a maguk bakancslistáját. És megteszik mindazt, amit nem tettek meg életükben, mert. Mert csak. Mert az ember általában nem teszi meg életében azt, amit szeretne. De a Bakancslista két főhősét a halál belekergette a boldogságba. Húztak egy tök egyenes nyálkacsíkot - aztán oda temettették magukat a nagy hegy tetejére, hogy lássák örökre a világot.
Erőss Zsolt és Kiss Péter nem várta meg, hogy a halál kergesse fel őket a hegyre, hogy belenézzenek a mindenségbe. Felmentek, belenéztek a mindenségbe, és halálukat lelték. Kísértették a sorsot. Öt kincsért. Teljesítmény, győzelem, örökkévalóság, siker, hírnév. Megszerezték mindet. De a Westerplatte lengyel védőinek emlékművén ez áll: "A hírnév a bátorság árnyéka csupán."
Ne feledjük ezt sem, de ne ám.
Ti pedig, ott fenn a hegyen, álmodjatok örökkévalóságot minekünk is.
Bayer Zsolt, Magyar Hírlap |
|
|