Téma: Dr. Rácz György Magánegyetem Műszak-történeti és Műszaki Fejlesztési Tanszék (RME-MMFT) |
|
|
|
R.András |
|
Egy ikon születése Az autógyártás történetében készültek olyan kivételes remekművek, amelyek nem csupán közlekedési eszközként funkcionáltak, hanem igazi műalkotások is voltak egyben. Tökéletes példa erre a Mercedes-Benz 500 K Special Roadster, amely a Berlini Nemzetközi Autószalonon (IAMA) debütált 1934 márciusában. Ez az autó nem csupán egy soron következő modell volt a Mercedes-Benz kínálatában; új irányt mutatott a luxusautók tervezésében és gyártásában. Reflektorfényben a luxus és az elegancia A 1930-as évek az autóipar egyik legizgalmasabb korszaka volt, ahol a verseny a technológiai fejlődés és a stílus új szintjére emelte az autógyártást. Ebben az időszakban a Mercedes-Benz ambiciózus tervezőcsapata olyan járműveket alkotott, amelyek örökre beírták magukat az autóipari történelemkönyvekbe. A 90 évvel ezelőtt bemutatott 500 K Special Roadster lenyűgöző eleganciája és meggyőző teljesítménye azonnal rabul ejtette az autórajongók és a tehetős vásárlók szívét. 90 évvel ezelőtt mutatkozott be az 500 K a nagyközönség előtt Impozáns karosszéria, fényűző belső tér Az 500 K Special Roadster nem csupán egy autó volt, hanem egy igazi státuszszimbólum is, amelyet az emberek csodáltak és irigyeltek. A nagy, elegánsan ívelt sárvédőkkel és a hosszú gépháztetővel ellátott karosszéria valósággal vonzotta a tekintetet. A kézzel készített üléskárpit és az impozáns szalonok hangulatát idéző belső tér pedig első pillantásra lenyűgözte a közönséget. Az elefántcsontszínű kormánykerék, az órásmestert is irigységgel eltöltő műszerfal és a tervezők minden részletre kiterjedő figyelme pedig tovább fokozta az autó exkluzivitását.
Csúcsteljesítményre hangolva Az 500 K Special Roadster megjelenése mellett kiváló teljesítményével is kitűnt a sorból. Nem meglepő tehát, hogy a német mérnökök által tervezett és a legmagasabb minőségi szabványoknak megfelelően elkészített autó hamar legendává vált az autóiparban. Az 500 K M29 kódjelű erőforrása akár 118 kW (160 LE) teljesítmény leadására is képes volt egy kompresszornak köszönhetően. A karburátor előtt elhelyezett Roots kompresszor akkor aktiválódott, amikor a gázpedál teljesen kinyitotta a fojtószelepet. Az úgynevezett kickdown ponton a feltöltő felsírt és azonnali teljesítménynövekedést hozott (ennek köszönhette az 500 K a jellegzetes hangját is). Ebből adódóan az autó 160 kilométer per órás végsebességre volt képes– ez pedig a kor legelvetemültebb sportautó-rajongóinak igényeit is kielégítette. Természetesen mindennek ára volt, amit az új tulajdonosok az üzemanyagfogyasztás formájában fizettek meg: 27 és 30 liter közötti mennyiségű benzint habzsolt az 500 K 100 kilométer megtétele alatt. A kompresszornak hála, az 500 K 160 kilométer per órás végsebességre is képes volt Egyedi elképzelések nyomában A tehetős ügyfelek egyedi kívánságainak kielégítése érdekében három alváz változatot készített a Mercedes-Benz az 500 K-hoz. Két hosszú, 3290 milliméteres tengelytávú változat – amelyekben különbözött a hajtáslánc és a karosszéria elrendezése – illetve egy rövid tengelytávú változat 2980 milliméterrel. Emellett pedig a luxusautó-rajongók nyolc különböző karosszériakivitel közül választhattak. Ha mindez még nem lenne elég, a leendő tulajdonosok a külsőre és belsőre vonatkozó, egyedi kívánságait is megvalósította a gyártó. A speciális fényezéstől az utastérben használt különleges anyagokig bármit kérhettek azok, akik hajlandóak voltak megfizetni a kivitelezés borsos árát. Az egyedi kívánságokat Hermann Ahrens irányítása alatt a sindelfingeni üzem speciális járműgyártási osztályán valósították meg, ami a korszak legjobb karosszériaépítő műhelyének számított.
Korszakalkotó innováció A német gyártó számára a határ a csillagos ég volt: olyan fejlesztéseket mutatott be az 500 K esetében, amelyek egyedülállóak voltak az akkori európai piacon. Ezek között az újítások között szerepelt többek között a pótkerék, a biztonsági üvegezés és a hidraulikus fékrendszer. Emellett pedig ebbe a típusba 12 Voltos elektromos rendszert is építettek az ablaktörlők és irányjelzők, valamit az ajtózárak működtetéséhez. Továbbá a futómű precíz működése és ennek köszönhetően a vezetési élmény is minden tekintetben felülmúlta a kortársakat. A kürtök, a fényszórók és a gyújtásrendszer komponensei mind a Bosch technológiájára támaszkodtak, ami természetesen szintén hozzájárult az autó megbízhatóságához és hatékonyságához. A 12 Voltos elektromos rendszer felelt az ajtózárak működtetéséért is Ritka kincs Az 500 K már az 1930-as években is ritkaságnak számított. 1934 és 1936 között mindössze 342 darabot gyártottak a különböző karosszériaváltozatokból összesen. Ezt a típust az 540 K követte, amelynek motorja nagyobb lökettérfogatú volt. Két- és négyüléses kabrióként, négyüléses kupéként vagy hétüléses limuzinként is kapható volt, ezzel korának egyik legsokoldalúbb autója lett. Az 500 K hagyatéka még ma is visszaköszön a modern Mercedes-Benz modelleken. Különleges kialakítása és kiváló minősége révén örökre beírta magát az autóipar történetébe. A luxusautók egyik ikonjává vált: a vagyon, a stílus és az elegancia szimbóluma a mai napig. ... https://boschblog.hu/egy-ikon-szuletese |
|
|
gajo |
|
Jók ezek a nagy üres négyzetek! |
|
|
R.András |
|
Clementoni Tudomány és játék – Elektronikai Labor – Áramkörök készlet 2040 Budaörs, Fashion Trend ( régi Trend 2 ) Üzletház földszint 1017. sz. üzlet Bejárat a Gervay Mihály utca felől – térkép mellékelve Üzletünk helye: üzletház végén, étterem mellett a bal sarokban GPS koordináták: N 47.46532 E 018.89470 Buszjárat: 88A Megálló: Budaörsi Ipari és Technológiai Park ( BITEP ) . Munkanapokon reggel 20-40 percenként, egyéb időszakokban 60 percenként közlekedik egészen este 20 óráig. ... https://gyerekajandek.hu/termek/clementoni-tudomany-es-jatek-elektronikai-lab ... |
|
R.András |
|
"Tronic" elemtöltöttség-mérő |
|
|
|
R.András |
|
Node: a NOHAB hangja párát csal a vasút szerelmeseinek szemébe ! |
|
|
|
R.András |
|
Bácsi kapott egy Rolls Royce-ot a szüleitől. De hát nem is élnek a szülei. Akkor még éltek. A bácsi is új volt, a Rolls Royce is. Nemrég történt, Allen Swift bácsi 1928-ban ballagott. Nem is volt bácsi, csak siheder. A Piccadilly P1 Roadster akkor volt a legfrissebb széria. Egy darabig vezette, aztán megunta. Ilyenek vagyunk mi, emberek. Csak ő egy kicsit más volt. Egész pontosan 102 éves korában unta meg, amikor is meghalt. Halála után a springfieldi múzeumra hagyta a kocsit. ... www.facebook.com/lackfi/posts/pfbid0Gz36bocMqVaNYMWsFKTbKDf4Her34fxpktQ5v7uYr ... |
|
R.András |
|
Egy semmivel össze nem téveszthető megjelenés, és majdnem (!) elpusztíthatatlan technika! Cikkünkben a végül mégis lenullázott állományú hazai busz története! A szárazföldi Harcsa nem partravetett hal! MÁVAG N26/36 Azt pontosan tudjuk, hogy a MÁVAG a második világégés után még egy rövid ideig készített autóbuszokat, de aztán jött az Ikarus (1949. február 8.), majd a Csepel Autógyár (1949. november 18.), és a MÁVAG A19 típussal a gyártó el is köszönt a közúti járművek gyártásától.... ... www.facebook.com/Futballzarandoklat/posts/pfbid02iMATguhS2jjGyAbgJBpcFEBWkyDK ... |
|
|
R.András |
|
Keleti terjeszkedés: Magyar Északkeleti Vasút A hazai vasúthálózat fejlesztése során megfigyelhető egy igen látványos tendencia; már az első vasútvonal is a nyugati összeköttetés céljával jött létre – ami megvalósult, de akkor még a Duna bal partján -, és a további időkben is jellemző, hogy előbb az ország nyugati f... ... https://itthonrolhaza.hu/keleti-terjeszkedes/ |
|
R.András |
|
Charles Goodyear left school at age 12 to work in his father’s hardware store in Connecticut. At age 23 he married Clarissa Beecher and soon afterwards the couple moved to Philadelphia, where Goodyear opened a hardware store of his own. Goodyear was a competent merchant, but his passions were chemistry, materials science, and invention. In the late 1820s he became particularly fascinated with finding and improving practical applications for natural rubber (called India rubber). His experimentation would change the world, but Goodyear’s path to success would be challenging. In 1830, at age 29, Goodyear was suffering from health issues and his rubber experiments (which he had funded by borrowing) had not been successful. By the end of the year his business was bankrupt and he was thrown into debtor’s prison. It was an inauspicious beginning to his career as a scientist and inventor. The principal troubles with finding commercial applications for natural rubber was that the material was inelastic and was not durable, decomposing and becoming sticky depending on temperature. Goodyear was determined to find a chemical solution to overcome those issues, beginning his experiments while in jail. After numerous failures, his breakthrough came when he tried heating the rubber together with sulfur and other additives. In 1843 he wrote a friend, “I have invented a new process of hardening India rubber by means of sulphur and it is as much superior to the old method as the malleable iron is superior to cast iron. I have called it Vulcanization.” Goodyear filed his patent application for vulcanized rubber on February 24, 1844 (one hundred eighty years ago today) and the patent was issued four months later. It is thanks to vulcanization that rubber can be used to make tires, shoe soles, hoses, and countless other items. It was one of the most profoundly important technological achievements of the 19th century. So, Charles Goodyear became wealthy as a result? Unfortunately, no. He continued to struggle financially for the rest of his life, embroiled in litigation with other inventors over the validity of his patent, preventing him from profiting from it. Meanwhile, his wife Clarissa contracted tuberculosis and much of the family’s income was devoted to her medical expenses and extensive travel in search of a cure. Clarissa died in 1848 at age 39, leaving six children, between the ages of 4 and 17. At age 54, while still struggling to defend his patents and commercialize his invention, Goodyear married 40-year-old Mary Starr (who had not previously been married) and the couple would go on to have two children together. It too was a happy marriage, but Goodyear was not destined to long enjoy it. Suffering the adverse effects of years of exposure to dangerous chemicals, Goodyear collapsed at a hotel in New York City on July 1, 1860, dying later that day. At the time of his death, he was 59 years old, penniless, and deeply in debt. The Goodyear Tire and Rubber Company, founded in Akron, Ohio by Frank Seiberling nearly 40 years later, was named in honor of Charles Goodyear. Neither Charles Goodyear nor anyone in his family was connected with the company. Reflecting on Goodyear’s achievements, the historian Samuel Eliot Morrison wrote, “The story of Goodyear and his discovery of vulcanization is one of the most interesting and instructive in the history of science and industry.” But, as he added, “It is also an epic of human suffering and triumph, for Goodyear's life was one of almost continuous struggle against poverty and ill health.” Goodyear himself was philosophical about his failure to achieve financial success, writing that he was not disposed to complain that he had planted and others had gathered the fruit. “The advantages of a career in life should not be estimated exclusively by the standard of dollars and cents, as is too often done. Man has just cause for regret when he sows and no one reaps.” ... www.facebook.com/photo/?fbid=727831716109575&set=a.513417497550999 |
|
R.András |
|
Május végétől október elejéig dolgoznak majd a Rátóti I és II. viadukt, és a kapcsolódó pályaszakaszok felújításán, emiatt a vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek majd a Veszprém és Eplény közti állomásközben. Talán a (remot) Csörgők is visszatérhetnek majd... Helyreállítják a 11-es vonal viaduktjait, egész nyáron vágányzár lesz... A munkák befejezése után a pályageometria miatt újra visszaáll a korábbi állandó sebességkorlátozás, ami 40, illetve 60 km/órát jelent. ... https://iho.hu/hirek/helyreallitjak-a-11-es-vonal-viaduktjait-egesz-nyaron-va ... |
|
|
R.András |
|
Bár talán soha nem volt annyire népszerű, mint nagnevű rokonai, ugyanakkor mégis egy korszak elindítója az első magyar gyártású gyorsvonati mozdony, amit még napjainban is megcsodálhatunk. Cikkünkben videón meg is mutatjuk! Az első gyors: a MÁV 220 sorozat Magyarország első személyvonati gépei a LOSONCZ típusú IIa. osztályú (később: 236 sorozat) mozdonyok voltak, majd 1867-től II. osztályú (később: 238 sorozat) mozdonyok a MÁV első saját rendelésű személyvonati gőzmozdonyai is munkába álltak. Igen ám, de ezeket a Bécsújhelyi... ... www.facebook.com/Futballzarandoklat/posts/pfbid02XveHnY49BoTPp7tyenVmTeXy2cum ... |
|
|
|
R.András |
|
Nyiss ablakot a mérnökök világára ezzel a LEGO® Technic Nagy teherbírású vontató (42128) modellel! Rengeteg részletével nagyszerű tisztelgés ez a világ legkedveltebb vontatói előtt. Nézd meg ezt a valósághű hűtőrácsot, a légszűrőket, a fényszórókat, a kipufogót és a friss színösszeállítást! Utána fedezd fel az összes pneumatikus és mechanikus funkciót, amelyek annyira valósághűvé teszik ezt a modellt! Egy építőjáték rengeteg működő funkcióvalEz a daruval felszerelt vontató telis-tele van lenyűgöző funkciókkal. Nyisd fel a motorháztetőt és nézd meg a 6-hengeres motort a mozgatható dugattyúkkal! A tetőn lévő rúddal kormányozhatsz. Használd a darut, pumpáld fel az emelőgémet, húzd ki a csörlőt és nyújtsd ki a kitámasztó lábakat! Most pedig, a LEGO Technic történetében először, ezen a járművön egy emelőtengelyt is találsz, ami extra kerekeket enged le, hogy elossza a terhelés súlyát. Nagyszerű bevezetés a mérnöki tudománybaA LEGO Technic készletek elemei valósághű mozgásokkal és szerkezetekkel vannak ellátva, amelyek megközelíthető és realisztikus módon vezetik be a LEGO építőket a műszaki tudomány világába. Fedezd fel, milyen nagyszerű mérnöki megoldásokat rejtenek a klasszikus vontatók ennek a LEGO® Technic Nagy teherbírású vontató 42128 építőjátéknak a segítségével! Élvezd az építést, majd fedezd fel a modell számos jellemzőjét és funkcióját! Épp úgy, ahogy az igazi nagy teherbírású vontatón, ezen a modellen is megtalálod a pneumatikus szivattyú funkciókat, köztük a kinyújtható emelőgémet, egy gépet az emelődarunál, és egy kinyújtható darugémet. Ellenőrizd az összes mechanikus funkciót, például a forgó darut, a működő csörlőt, az emelőgémet, és az emelőtengelyt, ami extra kerekeket enged le, ha nem egyenletes a terhelés – a LEGO® Technic történetében most először van ilyen funkció! Ez a vontató játékkészlet fantasztikus ajándék azoknak a gyermekeknek és tinédzsereknek, 11 éves kortól, akik imádják a mechanikai játékokat. Nagyszerű szett olyan gyermekeknek és felnőtteknek, akik szeretik a közös felfedezést és érdekli őket a mérnöki tudomány. Ez a darus vontató modell több, mint 22cm magas (ha lent van a daru), 58 cm hosszú (ha lent van a gém) és 14 m széles (felhúzott kitámasztókkal). A vontatót kormányozhatod, ha elforgatod a tetején lévő rudat. Nyisd fel a motorháztetőt és nézd meg a 6-hengeres motort a mozgatható dugattyúkkal! A klasszikus vontató konstrukció részletei között találsz egy autentikus hűtőrácsot, légszűrőket és egy friss színösszeállítást. A LEGO® Technic univerzum tapasztalt építőknek szánt építőjátékokat nyújt a LEGO rajongók számára, akik készen állnak a következő építési kihívásra. A LEGO® Technic alkatrészek megfelelnek a szigorú iparági szabványoknak, annak érdekében, hogy az építőelemek egységesek, kompatibilisek és garantáltan összeilleszthetők legyenek minden alkalommal. A LEGO® Technic alkatrészeket ledobjuk, felhevítjük, összenyomjuk, megcsavarjuk és megvizsgáljuk, így biztosítva, hogy megfeleljenek a szigorú, globális biztonsági szabványoknak. ... www.szupiszuper.hu/lego-technicnagy-terherbirasu-vontato?utm_source=arukereso ... |
|
|