Téma: Magyar Unitus Teológiai Intézet ! |
|
mpd |
|
Keverni tetszel a dolgokat. A nyelvi ösztön mindenkiben benne van. Csecsemőkorban az agy huzalozása zajlik, ha csecsemőnek letakarják a szemét erre az időszakra, később se fog látni (jól vagy tökéletesen semmiképp), mert a szem és az agy megfelelő részei között az összeköttetés nem alakul ki. ettől még a látás KÉPESSÉGE ott van a gyerekben, csak nem fog működni. Mint ha a kompjúter és a monitor közé elfelejtenénk drótot tenni. Ugyanígy van a beszéddel is. A nyelvet többen nem is képességnek tartják, hanem egy külön SZERVNEK. Ha csecsemőkorban nem kerülnek helyükre a kapcsolódások, nem fog tudni beszélni az illető, pedig a képessége megvan hozzá.
A antropocentrizmus rendben van addig amíg saját fajunk boldogulásáról van szó. Nade az egész teremtés eköré csoportosítani, az már nincs. Lehet, a Teremtő az emberi fajt afféle szükséges rossznak, köztes terméknek szánta, ami pusztulásával járulhat hozzá egy magasabb cél beteljesítéséhez. Mi meg azt hisszük, értünk van minden. Volt olyan egyházfi, aki a banán alakját azzal magyarázta, hogy lám a Teremtő itt is gondoskodott rólunk azért ilyen kézbesímuló a gyümölcs, és ezért olyan könnyű meghámozni.
|
|
Rendes Kis |
|
A Logosz úr is mondott olyat, hogy méltó a munkás a maga bérére. Marx úr is pontosan ezt mondta. A Logosz urat is bosszantották a palotáikban pöffeszkedő farizeusok és írástudók. Engem is pontosan ennyire bosszant a tripla tokás főpap, aki az arany tiarája alól leckéztet, hogy segítsem a szegényeket, noha magam ágrólszakadt csóró vagyok. Igaz, a családomat meg pont az bosszantja, hogy én mégis boldog vagyok. Ők, sejtésem szerint, igenis szeretnék, ha többet foglalkoznék a közgazdaságtannal. |
|
menta |
|
De igen, a 'filozófiájában' a gyökeret hazudta le a fáról. De mielőtt folytatnánk a Marx lakkozását, szeretném tudni, hogy a viharba jött ez az összevetés. A Megváltó, az inkarnálódott Logosz nem hozott közgazdasági érveket a boldogsághoz, a mennyek országához vezető úthoz. Úgy szeressetek, ahogy én szeretlek titeket. Ezt meg is valósították sokan, ők a szentek. Részvétet, szeretetet, megértést, megbocsátást kért. Ezt nehezebb, morális intuíciót igényel, teljesen más mint racionális gazdasági megfontolásokat tenni. Nem összevethető.
A közgazdás meg azon töprengett, hogy lehetne a javak elosztása igazságos. Hogy ennek a boldogsághoz nincs köze, azt tudta és tudja mindenki. De igenis, fontos a következményeit is nézni. Gyümölcséről a fát. És ezt nem is valósította meg senki. Akik az elosztást intézik be is gyűjtik maguk számára, és csak éppen a lázadás elkerülést biztosító mennyiséget juttatják a többieknek. (l. az állandó éles sortűzben, a lövészárokban helytálló pedagógusok és a nyakukba ültetett irodákban üldögélő hatalmas dirigáló-elosztó-kontrolláló sereg.) |
|
menta |
|
A beszédképesség, a szavakkal való gondolkodás képessége, a beszédértés nem ösztön. Érzékjellegű. Bizonyíték rá, hogy nem bontakozik ki, ha nem hall élő, éntudattal rendelkező emberi beszédet a gyermek. És egy idő után, és bizonyos életkor felett nem is képes megtanulni beszélni (voltak ilyen nem irodalmi példák, hanem valóságban talált gyermekek). #388 A kutya szaglása határozza meg a gondolkodását. De véleményem szerint az embereknek jobb és fontosabb, hogy Bachnak az isteni ihlet határozta meg az alkotását. Nem sértem a kutyát se ezzel az "antropocentrikus "gondolkodással, és nem is tudom, hogy lehetne nem antropocentrikus egy ember észlelése, gondolkodása, beszéde. |
|
|
mpd |
|
Na mostan nagyon fontosat mondtál: a szék ideája az emberben van. És az ember szerinted a Világegyetem központja? Hozzá kell hasonlítani a többi élőlényt? Frászt. Az ember történetesen a legjobb néhány dologban, mint pl. az ideák gyártása. De a fasorban sincs a kutya szaglóérzéke, az elefánt ormánya, a denevér lokátora szempontjából! És bármilyen vicces, de nem tud repülni, a víz alatt lélegezni, osztódni, fotoszintetizálni és még egy sor - más élőlénynek abszolút természetes dolgot. Azaz, ne ezzünk az antropocentrizmus hibájába. A Teremtő se biztos, hogy az embert tartotta céljának, lehet, mi csak egy közbenső láncszem vagyunk!! |
|
Rendes Kis |
|
Nem az a lényeg, hogy ez esszencializmus-e vagy sem, hanem az, hogy igaz-e vagy sem. Igaz. A szék ideája nélkül nincs szék. A szék ideája nem a székben, hanem az emberben (elefántban, macskában) van. A hangyában nincsen. |
|
Rendes Kis |
|
Ugyanazt mondod, amit én: a csatának pontosan kétféle kimenetele lehet: az egyik győz vagy a másik győz. Döntetlen-közeli eredménynél a pontozóbírók döntenek. Épp az a lényege a játékoknak (a háború is - véres, hazárd - játék), hogy leegyszerűsítik az amúgy követhetetlenül bonyolult "való világ"-ot. Valamelyik történészünktől (Stefan Zweigtől vagy Czakó Gábortól) azt is megtudtuk, hogy mi volt a Waterlloo-i csata valódi tétje: Rotschild úr meg akart gazdagodni. És ez sikerült is neki.
|
|
mpd |
|
Ez mit is bizonyít? Azon kívül, hogy a nyelvi ösztön minden emberben ott van. |
|
mpd |
|
Aha. Esszencialista lettél mostmeg. Szóval, a szék nem egyenlő az alkatrészei összességével, igaz-e, hanem van benne egy valami (egy idea, szerinted), amitől szék lesz. Székség nélkül az egész csak fadarabok összessége. Párhuzamosan, ugyebár, az autó sem egyszerűen alkatrészek megfelelő módon 9sszeszerelt komplexuma, hanem bele kell lehelni az "autóság" ideáját.
A példádban szereplő majom azért nem csinálna széket (illetve, nem is venné észre, hogy csinált), mert nem tudja, mi a fene az a szék. A szék csak az embernek jelent valamit. |
|
mpd |
|
Zöldség. a Waterlooi Csatának rengeteg végkimenetele lehetett volna, ezeknek kb. a fele azt eredményezhette volna, hogy a franciák nyertek, kb. a másik fele meg azt, hogy az angolok. Egy csatát ezerféleképpen lehet megnyerni, a nulla ember veszteségtől kezdve addig, hogy nekem egy emberem marad, az ellenfélnek egy se. |
|
Rendes Kis |
|
Szerintem, ha Lukács Györgyöt fölrovod Marxnak, az olyan mint akik az inkvizíciót fölróják Jézusnak. Szerintem Marx nem a gyökeret hazudta le a fáról, hanem csak leaggatta róla azokat a hamis sallangokat, amelyeket a korrupt papok ráhazudtak. |
|
menta |
|
"Ugyanazt mondja (Marx), mint Duns Scotus, csak Istent nem nevezi Istennek." Itt nem erről van szó, hogy a szent Nevet ne vedd hiába. Hanem, hogy lehazudta. Hasonlatos, ha valaki egy fát tövénél elfűrészelne, és arrébb rakna 20 m-re, és dicsőítené magát, milyen szép fát alkotott, hiszen az egész más fa, nincs alatta az a hülye fölösleges, láthatatlan gyökér. Az eredménye a filozófiájának is hasonlatos, ahogy az a fa hamarosan elpusztul. Vagy azzal rokon, ami a zseniális ifjú hegeliánus Lukáccsal történt, hogy a ragyogó szellemiségű Hegellel mit tett, aminek eredménye továbbá hogy Lukács később a legjobb tarkónlövető filozófusunk lett - gyümölcséről ismerszik meg a fa. Érdemes elmélázni, milyen "küldetés" jegyében történt ez Lukáccsal. És az is a gyümölcse, hogy nem tudtál csak kizárólag marxista-leninista ideológiával nyakon öntött gondolatot, írást találni,olvasni a könyvtárban, vagy aki tudott, eredeti nyelven, azt Lukács maga távolította el, lehetett egy jó raktáros Tiszapalkonyán. Ott viszont megdicsérték, mert Chopint játszott a munkásoknak április 4-én, úgyhogy happy end van. http://www.hamvasbela.org/2011/11/szocs-geza-hamvas-belarol.html
|
|
Rendes Kis |
|
Szerintem eléggé megnyugtató bizonyosságot szereztünk arról, hogy Marx nem volt ateista. Szavazzunk. Ha szerinted is: "ámen", ha nem: "á, nem". |
|
|
Rendes Kis |
|
Az olyan pihenő alkalmatosság, amin ülni is meg feküdni is lehet, a "kanapé". |
|
Omniscient |
|
Szék az. Olyan szék, mint pl. amin egy macska fekve pihen!... |
|
Rendes Kis |
|
Kérdés, hogy a hangya tud-e egyáltalán pihenni ? Fáradhatatlannak látszik. Az is lehet, hogy állva pihen. Vagy fekve. Akkor, amin pihen az nem "szék", hanem "ágy" ! |
|
tótumfaktum |
|
De ha a tücsök csinálna neki széket, akkor azért azon valahogy csak meg tudna pihenni! Kontempláció közben... |
|
|
tótumfaktum |
|
Az elefánt sem használná széknek, ha az százszor magasabb lenne mint ő... |
|
Rendes Kis |
|
Most nézzük Isten ideáját. Esse est Deus - mondja Duns Scotus. Az idea realitását úgy ellenőrizzük, hogy ütköztetjük a "való világ"-gal. A "létezés"-t, az "esse"-t a legegyszerűbb ellenőrizni: csak kinyitjuk a szemünket, vagy ki sem nyitjuk, csak belecsípünk a saját karunkba. A "létezés" máris tódul befelé az érzékeinkbe. Tehát a teszt sikerült, Isten igazán jó, kipróbált, fix idea. Mit mond Marx ? Esse est. Ugyanazt mondja, mint Duns Scotus, csak Istent nem nevezi Istennek. De ezzel nem követ el hibát, sőt. Már Mózes megtiltotta nekünk, hogy Isten nevét hiába vegyük. |
|
Rendes Kis |
|
A sokaság nem cáfolja az ideák létét. Sőt. Rengeteg idea van. Hemzsegnek. A szellemvilág sokkal de sokkal nagyobb, mint az anyagi világ. A szellemvilágot nem bilincseli le az anyagi világ nehézkedése. Végtelensok angyal elfér egy tű fokán. Az ideák 2 fő fajtája: a reális (objektív) és az irreális (szürreális) ideák. Például itt és most kitaláltam a bidrogén ideáját, amelynek a receptje így fest: - végy két protont, - adj hozzá két elektront, - úgy készítsd el, mintha hidrogént gyártanál. Ez nem teljes sületlenség. Ha egy majmot beengedek a részecskegyorsítóba, biztos megpróbálkozik a bidrogéngyártással, Talán még sikerül is neki, de csak néhány tízmilliomod másodpercig fog létezni, mert ez nem fix idea. |
|
Rendes Kis |
|
Bizony-bizony: ideák nélkül a Véletlen tehetetlen. Adhatok a majomnak egymilliárd tonna fát és tízmilliárd év időt, a "szék" ideája nélkül biztos, hogy egyetlen széket sem fog gyártani, csak egymilliárd tonna forgácsot. Néha ugyan - véletlenszerűen - a kezében lesz egy-egy szék, de az nem lesz stabil, nem teszi félre, nem marad meg, továbbreszeli forgácsnak. |
|
Rendes Kis |
|
Bizony-bizony: a "szék" ideáját az elefánt és a macska is fölismeri. A hangya nem. |
|
|