Téma: BWV |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Wahrlich, wahrlich, ich sage euch (Geistliche Kantate - Rogate), BWV 86 Közzététel: 2012. ápr. 20.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantata BWV 86: Wahrlich, wahrlich, ich sage euch (14 May 1724)
1. Wahrlich, wahrlich, ich sage euch (Arioso: B) 2. Ich will doch wohl Rosen brechen (Aria: A) 02:10 3. Und was der ewig gütig Gott (Chorale: S) 07:33 4. Gott macht es nicht gleichwie die Welt (Recitative: T) 09:21 5. Gott hilft gewiß (Aria: T) 09:43 6. Die Hoffnung wart' der rechten Zeit (Chorale) 12:15
Soloists: Boy Soprano: Wilhelm Wiedl (Soloist of the Tölzer Knabenchor) Alto: Paul Esswood Tenor: Kurt Equiluz Bass: Ruud van der Meer
Performed by the Tölzer Knabenchor (Chorus Master: Gerhard Schmidt-Gaden) & Concentus Musicus Wien under the direction of Nikolaus Harnoncourt. Recorded by Teldec in 1977.
"Wahrlich, Wahrlich, ich sage euch (BWV 86), for Rogation Sunday (14th May) 1724 is closely related to BWV 85, not only in textual structure, but also in the musical style and detail. The most conspicuous difference here is the extremely simple key sequence (E major - A major - F-sharp major - B minor/E major - E major - E major). The opening arioso (ritornello - A - A' - A'' -) reflects the solemnity of Christ's words in a motet-like, polyphonic and quasi-vocal five-part movement, which the strings form together with the vocal part. The contralto aria (the sequence of the vocal parts accords with that of BWV 85) is embellished with a virtuoso violin section; contrasting with it is the soprano chorale (performed in unornamented manner here), which is accompanied by two oboes d'amore. An unembellished and short recitative leads on to the tenor aria, which in alternating play with the concertante first violin and the vocal part, continuously takes up the textual-musical central motif, 'Gott hilft gewiß', so to speak sermonising, reweaving, paraphrasing and repeating it. A simple chorus forms the conclusion." - Ludwig Finscher |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Ich bin ein guter Hirt (Geistliche Kantate - Misericordias Domini), BWV 85 Feltöltés: 2011. máj. 6.
J.S. Bach Kantate BWV 85 "Ich bin ein guter Hirt" Kantate für den Sonntag: „Misericordias Domini"
1. Ich bin ein guter Hirt, ein guter Hirt lässt sein Leben für die Schafe.
2. Aria A Violoncello piccolo, Continuo Jesus ist ein guter Hirt; Denn er hat bereits sein Leben Für die Schafe hingegeben, Die ihm niemand rauben wird. Jesus ist ein guter Hirt.
3. Choral S Oboe I/II, Continuo Der Herr ist mein getreuer Hirt, Dem ich mich ganz vertraue, Zur Weid er mich, sein Schäflein, führt Auf schöner grünen Aue, Zum frischen Wasser leit er mich, Mein Seel zu laben kräftiglich Durch selig Wort der Gnaden.
4. Recitativo T Violino I/II, Viola, Continuo Wenn die Mietlinge schlafen, Da wachtet dieser Hirt bei seinen Schafen, So dass ein jedes in gewünschter Ruh Die Trift und Weide kann genießen, In welcher Lebensströme fließen. Denn sucht der Höllenwolf gleich einzudringen, Die Schafe zu verschlingen, So hält ihm dieser Hirt doch seinen Rachen zu.
5. Aria T Violino I/II, Viola, Continuo Seht, was die Liebe tut. Mein Jesus hält in guter Hut Die Seinen feste eingeschlossen Und hat am Kreuzesstamm vergossen Für sie sein teures Blut.
6. Choral Oboe I/II e Violino I col Soprano, Violino II coll' Alto, Viola col Tenore, Continuo Ist Gott mein Schutz und treuer Hirt, Kein Unglück mich berühren wird: Weicht, alle meine Feinde, Die ihr mir stiftet Angst und Pein, Es wird zu eurem Schaden sein, Ich habe Gott zum Freunde.
Besetzung Soli: S A T B, Coro: S A T B, Oboe I/II, Violino I/II, Viola, Violoncello piccolo, Continuo Entstehungszeit 15. April 1725 Text unbekannter Dichter; 1. Johannes 10,12; 3. Cornelius Becker 1598; 6. Ernst Christoph Homburg 1658 Anlass Misericordias Domini Dir.: J.E.Gardiner |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Ich bin vergnügt mit meinem Glücke (Geistliche Kantate - Septuagesimae), BWV 84 Közzététel: 2012. márc. 29.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 84 - Ich bin vergnügt mit meinem Glücke
Dimanche de la Septuagésime (Circumcederunt) Sonntag Septuagesimae (Circumcederunt) Septuagesima Sunday (Circumcederunt)
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 09.02.1727
00:00 1. Aria (Soprano): Ich bin vergnügt mit meinem Glücke 05:23 2. Récitatif (Soprano): Gott ist mir ja nichts schuldig 06:39 3. Aria (Soprano): Ich esse mit Freuden mein weniges Brot 11:38 4. Récitatif (Soprano): Im Schweiße meines Angesichts 12:30 5. Choral: Ich leb indes in dir vergnüget
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1978)
Peinture - Gemälde - Painting: La Vigne rouge (Vincent Van Gogh) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Erfreute Zeit im neuen Bunde (Geistliche Kantate - Mariae Reinigung), BWV 83 Közzététel: 2013. jan. 23.
J. S. Bach: Erfreute Zeit im neuen Bunde (BWV 83) Cantata for the Purification of Mary 1724
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir Ton Koopman
Elisabeth von Magnus, alto Jörg Dürmüller, tenor Klaus Mertens, bass
Aria (alto): Erfreute Zeit im neuen Bunde Aria (Chorale e recitativo, bass): Herr, nun lässest du deinen Diener in Friede fahren, wie du gesaget hast - Was uns als Menschen schrecklich scheint Aria (tenor): Eile, Herz, voll Freudigkeit Recitativo (alto): Ja, merkt dein Glaube noch viel Finsternis Chorale: Es ist das Heil und selig Licht |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Ich habe genug (Geistliche Kantate - Mariae Reinigung), BWV 82 Közzététel: 2012. okt. 8.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantata BWV 82: Ich habe genug (2 February 1727)
1. Ich habe genug (Aria: B) 2. Ich habe genug (Recitative: B) 07:25 3. Schlummert ein, ihr matten Augen (Aria: B) 08:26 4. Mein Gott! wann kömmt das schöne: Nun! (Recitative: B) 18:04 5. Ich freue mich auf meinen Tod (Aria: B) 18:47
Bass Soloist: Peter Kooy
Performed by Philippe Herreweghe and the Choir & Orchestra of La Chapelle Royale. Recorded by Harmonia Mundi in 1991.
"'Ich habe genug' was written for the Feast of the Purification of the Virgin (2 February -- Candlemas Day), which in 1727 (the year of its composition) fell upon the fourth Sunday after Epiphany. It has been established that another cantata was performed on this occasion, BWV 83 (Erfreute Zeit im neuen Bande) written in 1724 and therefore belonging to the first of the five annual cycles of cantatas composed by Bach. The libretto of this new cantata (anonymous) is lacking in any reference to a biblical text. The early version in C minor was later subjected to a number of changes without, however, losing its character as a solo cantata. It was transposed into E minor for soprano in 1731, then, in 1735, revised again for mezzo-soprano with a transverse flute instead of an oboe, and finally it regained its original shape between 1745 and 1748 with a return to the bass soloist while the oboe was replaced by an oboe da caccia. The recitative 'Ich habe genug' (No. 2) and the aria, 'Schlummert ein' (No. 3) figure in the Notenbüchlein compiled for Anna Magdalena from 1725 on, but these pieces were not inserted before 1730, which proves that the version in the cantata score was written before that date. The cantata has no chorus and consists of no more than three arias and two recitatives. All the arias employ identical instrumental forces (concertante oboe, strings and continuo), which is unique in Bach; the recitatives are 'simple', but with passages in arioso style. The entire score is suffused with a personal and intimate tone (again in the first person), closely related to the Song of Simeon, addressing God after having taken the infant Jesus in his arms, 'For mine eyes have seen thy salvation' (Luke 2, 30) -- we are told that it had been revealed to Simeon by the Holy Ghost 'that he should not see death, before he had seen the Lord's Christ' (Luke 2, 36). Of the whole Gospel narrative of Christ's presentation in the Temple (Luke 2, 22-32) the poet has retained only this aspect, with the result that the cantata becomes a contemplation of death considered as the liberation from the afflictions of this world and the uniting of the soul with its Savior. Each of the three arias follows a particular formal pattern. The first (A B B') is a page filled with sadness which has often been compared with the aria, 'Erbarme dich, mein Gott' from the St. Matthew Passion. The second, a lullaby which has made the cantata famous, is also comparable in mood to the great masterpiece written at the same period; it has the form of an expanded da capo aria (A- BAC-A). The third aria, dance-like in character, is in a free da capo form." - Alberto Basso
Painting: Girl with Sunflowers, Michael Ancher |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Jesus schläft, was soll ich hoffen (Geistliche Kantate - 4. Sonntag nach Epiphanias), BWV 81 Közzététel: 2013. febr. 2.
J. S. Bach: Jesus schläft, was soll ich hoffen? (BWV 81) Cantata for the Fourth Sunday after Epiphany 1724
La Petite Bande Sigiswald Kuijken
Gerlinde Sämann, soprano Petra Noskaiova, alto Christoph Genz, tenor Jan Van der Crabben, bass
Aria (alto): Jesus schläft, was soll ich hoffen? Recitativo (tenor): Herr! warum trittest du so ferne? Aria (tenor): Die schäumenden Wellen von Belials Bächen Arioso (bass): Ihr Kleingläubigen, warum seid ihr so furchtsam? Aria (bass): Schweig, aufgetürmtes Meer! Recitativo (alto): Wohl mir, mein Jesus spricht ein Wort Chorale: Unter deinen Schirmen |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Ein feste Burg ist unser Gott (Choralkantate - Reformationsfest), BWV 80 Közzététel: 2012. márc. 27.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 80 - Ein feste Burg ist unser Gott
Fête de la Réformation (31 octobre) Reformationstag (31. Oktober) Feast of Reformation (October 31)
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Weimar - 15.03.1715 (BWV 80a) / Leipzig - 31.10.1724?
00:00 1. Chœur: Ein feste Burg ist unser Gott 05:10 2. Aria (Soprano, Basse): Alles, was von Gott geboren 08:52 3. Récitatif (Basse): Erwäge doch, Kind Gottes 10:33 4. Aria (Soprano): Komm in mein Herzenshaus 13:42 5. Choral: Und wenn die Welt voll Teufel wär 16:59 6. Récitatif (Ténor): So stehe denn bei Christi blutgefärbten Fahne 18:14 7. Aria (Alto, Ténor): Wie selig sind doch die 21:56 8. Choral: Das Wort sie sollen lassen stahn
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)
Peinture - Gemälde - Painting: Portrait de Martin Luther (Lucas Cranach l'Ancien) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Gott, der Herr, ist Sonn und Schild (Geistliche Kantate - Reformationsfest), BWV 79 Közzététel: 2012. márc. 27.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 79 - Gott der Herr ist Sonn und Schild
Fête de la Réformation (31 octobre) Reformationstag (31. Oktober) Feast of Reformation (October 31)
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 31.10.1725
00:00 1. Chœur: Gott der Herr ist Sonn und Schild 04:59 2. Aria (Alto): Gott ist unsre Sonn und Schild! 08:41 3. Choral: Nun danket alle Gott 10:53 4. Récitatif (Basse): Gottlob, wir wissen den rechten Weg zur Seligkeit 11:48 5. Aria (Soprano, Basse): Gott, ach Gott, verlaß die Deinen nimmermehr 15:00 6. Choral: Erhalt uns in der Wahrheit
Soprano - Sopran - Soprano: Detlef Bratschke (Knabenchor Hannover) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Basse - Baß - Bass: Max van Egmond
Knabenchor Hannover - Heinz Hennig Collegium Vocale Gent - Philippe Herreweghe Leonhardt-Consort - Gustav Leonhardt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)
Peinture - Gemälde - Painting: Le Rêve de Salomon (Luca Giordano) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Jesu, der du meine Seele (Choralkantate - 14. Sonntag nach Trinitatis), BWV 78 Közzététel: 2012. márc. 27.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 78 - Jesu, der du meine Seele
14ème dimanche après la Trinité 14. Sonntag nach Trinitatis 14th Sunday after Trinity
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 10.09.1724
00:00 1. Chœur: Jesu, der du meine Seele 05:21 2. Aria (Soprano, Alto): Wir eilen mit schwachen, doch emsigen Schritten 10:23 3. Récitatif (Ténor): Ach! ich bin ein Kind der Sünden 12:07 4. Aria (Ténor): Das Blut, so meine Schuld durchstreicht 15:17 5. Récitatif (Basse): Die Wunden, Nägel, Kron und Grab 17:07 6. Aria (Basse): Nun du wirst mein Gewissen stillen 20:05 7. Choral: Herr, ich glaube, hilf mir Schwachen
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)
Peinture - Gemälde - Painting: La Guérison des dix lépreux (Evangéliaire copte-arabe de la Bibliothèque de Fels) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Du sollt Gott, deinen Herren, lieben (Geistliche Kantate - 13. Sonntag nach Trinitatis), BWV 77 Közzététel: 2012. márc. 25.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 77 - Du sollt Gott, deinen Herren, lieben
13ème dimanche après la Trinité 13. Sonntag nach Trinitatis 13th Sunday after Trinity
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 22.08.1723
00:00 1. Chœur: Du sollt Gott, deinen Herren, lieben 04:29 2. Récitatif (Basse): So muss es sein! 05:05 3. Aria (Soprano): Mein Gott, ich liebe dich von Herzen 09:21 4. Récitatif (Ténor): Gib mir dabei, mein Gott! ein Samariterherz 10:19 5. Aria (Alto): Ach, es bleibt in meiner Liebe 14:52 6. Choral: Du stellst, Herr Jesu, selber dich
Soprano - Sopran - Soprano: Detlef Bratschke (Knabenchor Hannover) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Ténor - Tenor - Tenor: Adalbert Kraus Basse - Baß - Bass: Max van Egmond
Knabenchor Hannover - Heinz Hennig Collegium Vocale Gent - Philippe Herreweghe Leonhardt-Consort - Gustav Leonhardt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)
Peinture - Gemälde - Painting: Moïse recevant les Tables de la Loi (Marc Chagall) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes (Geistliche Kantate - 2. Sonntag nach Trinitatis), BWV 76 Közzététel: 2012. márc. 25.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 76 - Die Himmel erzählen die Ehre Gottes
2ème dimanche après la Trinité 2. Sonntag nach Trinitatis 2nd Sunday after Trinity
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 06.06.1723
00:00 1. Chœur: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes 04:47 2. Récitatif (Ténor): So läßt sich Gott nicht unbezeuget! 06:11 3. Aria (Soprano): Hört, ihr Völker, Gottes Stimme 10:59 4. Récitatif (Basse): Wer aber hört 11:28 5. Aria (Basse): Fahr hin, abgöttische Zunft! 14:49 6. Récitatif (Alto): Du hast uns, Herr, von allen Straßen 16:16 7. Choral: Es woll uns Gott genädig sein 18:07 8. Sinfonia 20:33 9. Récitatif (Basse): Gott segne noch die treue Schar 21:14 10. Aria (Ténor): Hasse nur, hasse mich recht 23:54 11. Récitatif (Alto): Ich fühle schon im Geist 24:44 12. Aria (Alto): Liebt, ihr Christen, in der Tat! 27:57 13. Récitatif (Ténor): So soll die Christenheit 28:32 14. Choral: Es danke, Gott, und lobe dich
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)
Peinture - Gemälde - Painting: Agapes (Catacombe de Priscille) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Die Elenden sollen essen (Geistliche Kantate - 1. Sonntag nach Trinitatis), BWV 75 Közzététel: 2012. máj. 13.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantata BWV 75: Die Elenden sollen essen (30 May 1723)
Part I. 1. Die Elenden sollen essen (Chorus) 2. Was hilft des Purpurs Majestät (Recitative: B) 04:06 3. Mein Jesus soll mein alles sein (Aria: T) 05:01 4. Gott stürzet und erhöhet (Recitative: T) 09:48 5. Ich nehme mein Leiden mit Freuden auf mich (Aria: S) 10:25 6. Indes schenkt Gott ein gut Gewissen (Recitative: S) 15:15 7. Was Gott tut, das ist wohlgetan (Chorale) 15:54
Part II. 8. Sinfonia 17:28 9. Nur eines kränkt (Recitative: A) 19:54 10. Jesus macht mich geistlich reich (Aria: A) 20:46 11. Wer nur in Jesu bleibt (Recitative: B) 23:19 12. Mein Herze glaubt und liebt (Aria: B) 23:52 13. O Armut, der kein Reichtum gleicht! (Recitative: T) 27:27 14. Was Gott tut, das ist wohlgetan (Chorale) 28:07
Soloists: Soprano: Carolyn Sampson Countertenor: Daniel Taylor Tenor: Mark Padmore Bass: Peter Kooy
Performed by Philippe Herreweghe and Collegium Vocale Gent. Recorded by Harmonia Mundi in 2003.
"[Bach's] first official duty [in Leipzig], the performance of the newly composed cantata Die Elenden sollen essen (BWV 75), was worthy of a mention in the Acta Lipsiensium academica: 'On 30 May 1723, the First Sunday after Trinity, the new Kantor and Director of the Collegium Musicum, Herr Joh. Sebastian Bach, recently arrived here from the Prince's court at Cöthen, performed his first music to considerable applause [mit guten applausu].' The 'applause' that greeted Bach's work should of course not be understood as an outbreak of demonstrative handclapping; rather, this not particularly effusive remark should be interpreted as signifying that the composer's music had met with approval, and that he had thus discharged the duties required of him, which he was contractually bound to fulfil. The theme of the cantata, the antithesis between poverty and wealth, earthly trifles and divine Providence, was provided by the Gospel for that Sunday, the parable of Lazarus and the rich man. However, the layout of the libretto, which is by an unknown hand, must have been decided by Bach himself. The first part, to be performed before the sermon, applies the parable didactically to the Christian life. Right from the opening chorus Bach presented himself to the people of Leipzig as a composer who was capable of placing the highest artistic skill at the service of a vivid translation of words into music. The first of these ('Die Elenden sollen essen, dass sie satt werden') unfolds in a freely imitative choral texture full of expressive suspensions, which is incorporated in an orchestral style influenced by the French overture. These elements are further developed, and taken up by the choir, in the next section ('und die nach dem Herrn fragen'). After a recapitulation of the orchestral introduction, the words 'Euer Herz wird ewiglich leben' are set as an extended fugue making considerable use of melisma.
The companion piece to the opening chorus, a prelude-and-fugue sequence transposed into vocal terms, is the sinfonia that introduces the cantata's second part, a fugal movement in which the chorale 'Was Gott tut, das ist wohlgetan' is heard on solo trumpet. Bach has already placed this melody at the end of the first part, in the form of a chorale setting for four-part chorus, with each line framed by orchestral ritornellos. At the conclusion of the cantata he reprises this setting note-by-note, but with another strophe of the chorale, thus creating a unifying correspondence between the two parts of the work.
Interconnections of another kind are also to be found in the solo numbers. In each of the two parts, two arias are framed by three recitatives; all the arias, however different they may be from one another, present a markedly cantabile style when compared with many later works, and (with the exception of the bass aria towards the end of the cantata) all are distinguished by their dance-like character. The 'considerable applause' bestowed on Bach may have been due not least to the fact that he was cunning enough to lean towards the style of Georg Philipp Telemann, who had in fact been the preferred candidate for the Leipzig job." - Thomas Seedorf (trans. Charles Johnston)
Painting: Poverty and Wealth, Flemish (17th cen.) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten (Geistliche Kantate - 1. Pfingsttag), BWV 74 Közzététel: 2013. máj. 16.
J. S. Bach: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten (BWV 74) Cantata for Pentecost
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir Ton Koopman
Deborah York, soprano Bogna Bartosz, alto Jörg Dürmüller, tenor Klaus Mertens, bass
Coro: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten Aria (soprano): Komm, komm, mein Herze steht dir offen Recitativo (alto): Die Wohnung is bereit Aria (basso): Ich gehe hin und komme wieder zu euch Aria (tenor): Kommt, eilet, stimmet Sait und Lieder Recitativo (basso): Es ist nichts Verdammliches an denen Aria (alto): Nichts kann mich erretten Choral: Kein Menschenkind hier auf der Erd |
|
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Herr, wie du willt, so schicks mit mir (Geistliche Kantate - 3. Sonntag nach Epiphanias), BWV 73 Közzététel: 2012. okt. 8.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantata BWV 73: Herr, wie du willt, so schicks mit mir (23 January 1724)
1. Herr, wie du willt, so schicks mit mir (Chorus & Recitative: S, T, B) 2. Ach senke doch den Geist der Freuden (Aria: T) 04:17 3. Ach, unser Wille bleibt verkehrt (Recitative: B) 08:34 4. Herr, so du willt (Aria: B) 09:05 5. Das ist des Vaters Wille (Chorale) 12:38
Soloists: Soprano -- Barbara Schlick Tenor -- Howard Crook Bass -- Peter Kooy
Performed by Philippe Herreweghe and the Chorus & Orchestra of Collegium Vocale, Ghent (1990).
Painting: Sick Girl, Vasiliy Polenov |
|
mpd |
|
Reger eleve nem rossz!!! Csak roppant megterhelő hallgatni. |
|
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Alles nur nach Gottes Willen (Geistliche Kantate - 3. Sonntag nach Epiphanias), BWV 72 Közzététel: 2012. márc. 23.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 72 - Alles nur nach Gottes Willen
3ème dimanche après l'Épiphanie 3. Sonntag nach Epiphanias 3rd Sunday after Epiphany
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 27.01.1726
00:00 1. Chœur: Alles nur nach Gottes Willen 04:21 2. Récitatif et Arioso (Alto): O selger Christ, der allzeit seinen Willen 06:23 3. Aria (Alto): Mit allem, was ich hab und bin 10:41 4. Récitatif (Basse): So glaube nun! 11:30 5. Aria (Soprano): Mein Jesus will es tun 16:06 6. Choral: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)
Peinture - Gemälde - Painting: Création (Marc Chagall) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Gott ist mein König (Geistliche Kantate - Ratswechsel), BWV 71 Közzététel: 2013. febr. 3.
J. S. Bach: Gott ist mein König (BWV 71) (Koopman) Cantata for the inauguration of the Mühlhausen town council, February 4, 1708
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir Ton Koopman
Barbara Schlick, soprano Kai Wessel, alto Guy de Mey, tenor Klaus Merten, bass
Chorus: Gott ist mein König Aria: Ich bin nun achtzig Jahr Fuga: Dein Alter sei wie deine Jugend Arioso: Tag und Nacht ist dein Aria: Durch mächtige Kraft Chorus: Du wollest dem Feinde nicht geben Chorus: Das neue Regiment auf jeglichen Wegen |
|
mpd |
|
Ezek ritka jól sikerült felvételek, ritka jól sikerült átiratokról:
|
|
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Wachet! Betet! Betet! Wachet! (Geistliche Kantate - 26. Sonntag nach Trinitatis), BWV 70 Közzététel: 2013. nov. 25.
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 70 - Wachet! betet! betet! wachet!
26ème dimanche après la Trinité 26. Sonntag nach Trinitatis 26th Sunday after Trinity
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 21.11.1723
00:00 1. Chœur: Wachet! betet! betet! wachet! 04:20 2. Récitatif (Basse): Erschrecket, ihr verstockten Sünder! 05:22 3. Aria (Alto): Wenn kömmt der Tag, an dem wir ziehen 09:04 4. Récitatif (Ténor): Auch bei dem himmlischen Verlangen 09:37 5. Aria (Soprano): Laßt der Spötter Zungen schmähen 12:12 6. Récitatif (Ténor): Jedoch bei dem unartigen Geschlechte 12:41 7. Choral: Freu dich sehr, o meine Seele 13:55 8. Aria (Ténor): Hebt euer Haupt empor 16:43 9. Récitatif (Basse): Ach, soll nicht dieser große Tag 18:32 10. Aria (Basse): Seligster Erquickungstag 21:06 11. Choral: Nicht nach Welt, nach Himmel nicht
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)
Peinture - Gemälde - Painting: Le Jugement dernier (Michel-Ange) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Lobe den Herrn, meine Seele (Geistliche Kantate - Ratswechsel), BWV 69 Közzététel: 2012. márc. 18.
Bach - Cantate BWV 69 - Lobe den Herrn, meine Seele
Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Cantate - Kantate - Cantata: BWV 69 - Lobe den Herrn, meine Seele
Élection du conseil municipal de Leipzig Ratswechsel, Leipzig Election of the Leipzig Town Council
Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 26.08.1748
00:00 1. Chœur: Lobe den Herrn, meine Seele 06:34 2. Récitatif (Soprano): Wie groß ist Gottes Güte doch! 07:41 3. Aria (Alto): Mein Seele, auf! erzähle 13:45 4. Récitatif (Ténor): Der Herr hat große Ding an uns getan 15:48 5. Aria (Basse): Mein Erlöser und Erhalter 19:15 6. Choral: Es danke, Gott, und lobe dich
Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor) Alto - Alt - Alto: Paul Esswood Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer
Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt
Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)
Peinture - Gemälde - Painting: Nuit étoilée sur le Rhône (Vincent Van Gogh) |
|
Rendes Kis |
|
J.S. Bach: Also hat Gott die Welt geliebt (Geistliche Kantate - 2. Pfingsttag), BWV 68 Közzététel: 2013. máj. 18.
J. S. Bach: Also hat Gott die Welt geliebt (BWV 68) Cantata for the Second Day of Pentecost 1725
Chœur de Chambre Accentus Ensemble Baroque de Limoges Christophe Coin
Barbara Schlick, soprano Gotthold Schwarz, bass
Coro: Also hat Gott die Welt geliebt Aria (soprano): Mein gläubiges Herze Recitativo (bass): Ich bin mit Petro nicht vermessen Aria (bass): Du bist geboren mir zugute Coro: Wer an ihn gläubet, der wird nicht gerichtet |
|
|