Téma: Fa Nándor újra tengerre szállna |
|
|
|
R.András |
|
Egyéni rekordokkal az Indiai-óceánon A Vendée Globe szólóvitorlás földkerülő versenyen Fa Nándor és a Spirit of Hungary egyre jobb pozícióban és az összetett listán is egyre előrébb vitorlázik. Az elmúlt napokban Fa Nándor meteotaktikai szempontból nagyon … ... www.hunsail.hu/hirek/egyeni-rekordokkal-az-indiai-oceanon |
|
gajo |
|
Idézet: Az élen haladó francia Armel Le Cléach már a táv felét teljesítette, a magyar tervezésű és építésű Spirit of Hungary hajósának lemaradása hozzá képest 4370 tengeri mérföld.
Még behozható, az 50. alatt bármi megtörténhet...! /persze vice versa/ |
|
|
|
Felkesz Deneverr |
|
Nem biztos, ma már nagyon technizálva van az ilyen verseny-vitorlázás... Nándi is emlegette a múltkori földkerülésnél, hogy az ellenfelek némelyikének sokkal jobb az ámítástechnikai felszereltsége, mint az övé. Viszont, ő meg egy vén és tapasztalt tengeri medve!! |
|
gajo |
|
...hát az!
Még jó, hogy gyakorlatban nem kell számolgatni a légsűrűséget, erőt, szöget...
|
|
|
Felkesz Deneverr |
|
Nah, mosmegcsakmár csak 10 mérföld, azaz fél bolhaköhhinty. Hajrá, Nándi!
|
|
Felkesz Deneverr |
|
Ezt olvasom: http://www.geocities.ws/klaccs/Avitorlazasf.doc Nagy tudomány ez! "... Hogyan is lesz a szél ütközésén alapuló erő a vitorlán? Ahogy a részecskék mozognak a levegőben, áramlik a magasabb nyomású területől az alacsonyabb felé, úgy nekiütköznek az útjukba eső dolgoknak, mint ahogy a parton a zászlót megmozgatják, a vitorlába is beleütköznek, és habár egy kis molekula még nem fejt ki nagy erőt, igazzá válik a mondás, miszerint „sok kicsi sokra megy”. A sok kis erőt fel lehet írni egyetlen nagyobb erőként, mely a vitorla támadáspontjába mutat. Ez az erő egy irányba tolja a vitorlát. Az igazság az, hogy ez csak arra az esetre igaz, amikor a hajó úgymond „hátszélben” megy, mivel az összes többi szélhez viszonyított irányban az igazi aerodinamikáé a szerep (a támadáspont viszont megmarad). De először legyen ez érthető. Szóval vegyük az ideális helyzetet, tegyük fel, hogy a szél egy irányból, egyenletesen de nem túl erősen fúj, és az amúgy domború vitorla most egy könnyebben elképzelhető merev sík lap. Így a szél által a vitorlára kifejtett erőt a rugalmas ferde ütközés törvényeinek felhasználásával megbecsülhetjük. Az ábrán a hajóhoz viszonyított sebessége a szélnek „ c”, a hajó hossztengelyével alkotott szöge „α”, a vitorla és a hajó hossztengelye által bezárt szög „β”. A vitorlafelület mérete pedig „A” és a levegő sűrűsége „δ”. Tegyük fel, hogy a vitorlának 90o – (α – β) szögben „v” sebességgel ütköző levegőrészecskék a rugalmas ütközés törvényeinek megfelelően változatlan sebességgel és a beeséssel megegyező szögben visszapattannak a vitorlafelületről. Az ütközésből adódóan a vitorla síkjára merőlegesen erő hat. Figyelembe véve, hogy „t” idő alatt a szél irányához képest (α – β) szögben álló vitorlának m = δc∆tAsin(α – β) tömegű levegő ütközik, a rá ható erők tehát: F = 2δAc2sin2(α – β). A vitorla síkjára merőleges erőt két komponensre bonthatjuk, mely közül az egyik oldalirányba, a másik előre tolja a hajót. Az előre fele toló erőt pedig így írhítjuk fel: Ez az erő adja a hajó sebességét. Az oldalirányú és előre toló erők aránya nem állandó, függ a szélhez viszonyított irányunktól, ha csak ezt vennénk figyelembe, akkor a hátszelezést tartanánk a leggyorsabb vitorlázási iránynak, de ez messze nem így van, mint az majd később kiderül ....
|
|
R.András |
|
Kicsit gyengült a szél, lassultam, amit most nem engedhetek meg magamnak. Kimegyek a zuhany alá és visszacserélem az oly küzdelmesen kihúzott J3-at a J2-re. Meglódulunk annyira, hogy a külső sottot már nincs időm föltenni, méter magasan megy ott a víz. Fél perc, beejtek, hogy föltehessem, mert fontos. Ilyen ejtett menetben a fok behúzási pontja nagyon bent van, ha oda húzom a vitorlát, csak dönt, és nem visz. Van nekem kint a korláton kívül egy “hugóm”, amibe egy alkalmi sottot fűzők és arra átterhelem a J2-t. Sokkal jobban húz és sokkal kevésbé dönt. Előre megyek, csak egy pillanat az egész. Ott állok kezemben a sottal, a hajó siklásba jön, fejmagasságban jön velem szembe egy hullám pont 20 cs-s sebességgel. Úgy viszi ki a lábam, hogy vízszintben lobogok, tiszta erővel kapaszkodom az uszony lehúzójában, ami vékony, de erős, kibír. Aztán befűzöm és kész, mehetünk tovább.
Az éjszaka, mondanám eseménytelenül zajlott, ha annak nevezhető, hogy 16 és 26 cs között robog a hajó, annak függvényében, hogyan jönnek a hullámok. Most már van reményem arra, hogy benne maradok ebben a szélcsíkban, van mögöttem még legalább 70 SM-nyi szél, és nagyjából egyforma sebességgel haladunk. Átlag 16-ot kell hozni hozzá, és én 17 fölött jöttem már egy ideje. ... http://spiritofhungary.hu/soh77fa-nandor-masodik-havi-vendee-globe-kronikaja- ... |
|
gajo |
|
Hajrá...! Sokan úgy gondolják, hogy a szél tolja a hajót, pedig hát húzza... Persze a teljes hátszél kivétel.
|
|
R.András |
|
D34 : Weekly Highlights #6 |
|
|
R.András |
|
VG2016 dec. hajnali órákban olvassuk a hírt! Oh, NO ! Kojiro! Árboctörés! So sorry, one of our favourite VG skippers and good friend of Nándor! How did this happen! Annyira sajnáljuk!
Fa Nándor a BOC Challenge 4-szakaszos földkerülő verseny mezőnyében vitorlázott Yukoh Tada-val, akinek nevét viseli Kojiro hajója. Yukoh a földkerülő verseny 2. szakasza után nem tudta megjavítani a hajóján keletkezett sok sérülést, a versenyrendezőség pedig nem adta meg a rajt jogot a Sydney-i indulásra. Yukoh, aki a japán hagyománytisztelet szerint élt, a tradicionális szokásnak megfelelően, a sikertelenség miatt a rajt napján, a szállodaszobájában öngyilkos lett.
Nándor már akkor ismerte az ifjú Kojirót, aki Yukoh nagy tisztelője volt. Kojiróval a későbbi földkerülő versenyeken is talákoztak, aki mindig hangsúlyozta, hogy egyszer Yukoh szellemében megvitorlázza szólóban a földkerülő távot. Ennek szellemében nevezte el hajóját Spirit of Yukoh-nak.
Nándor a VG pontonon búcsúzás közben ezt mondta a szomszéd hajó skipperének: LEGYEN SZERENCSÉS UTAD Kojiro és bárhogy is lesz, bármi történjék, ne csinálj hülyeséget!
Fa Nándor műholdas telefonon küldött üzenete Kojironak itt hallható. (angol nyelven) audio©mixpress ... http://spiritofhungary.hu/vendee-globe-4-het-a-deli-sztrada-fa77-vendeeblog-u ... |
|
Felkesz Deneverr |
|
Reménykedtem benne, hogy talán az is számít, hogy irinyót tovább kapja a nagyobb szeleket mint Pisti ... Most délben viszont mindketten meglehetős szelekben voltak... Tizennyolc mérföld a lemaradás. (Mindegy, még ez is csak egy bolha köhhintésnyi! ) |
|
|
R.András |
|
I’m in an emotionally difficult position now, only 30 nautical miles away from the abandoned and death-sentenced Bastide-Otio. It’s probably still above the surface because we can see it on the map. It’s still sending the signals. It’s a very sad story with Kito. Both of them are really unlucky. Kito was forced to abandon the last VG too, due to a collision with a fishing boat. The boat was originally the Paprec-Virbac, with Jean-Pierre Dick they lost their keel only 2000 miles before the finish line. With a genius way of sailing Jean-Pierre managed to take the boat home. Then it became the HUGO BOSS for the BWR in 2015, where it dismasted. And now she’d come to the end of her carrier. ... www.vendeeglobe.org/en/news/17011/nandor-fa-remembers-some-of-the-old-days |
|
R.András |
|
Départ de Nandor Fa - © C_Favreau / Spirit of Hungary The worst is coming down from the NW and will engulf the five grouped together - Stéphane Le Diraison (Compagnie du Lit-Boulogne Billancourt), Nándor Fa (Spirit of Hungary), Conrad Colman (Foresight Natural Energy), Arnaud Boissières (La Mie Câline) and Fabrice Amedeo (Newrest-Matmut), who are likely to get a real battering this afternoon before the front passes over tonight. ... www.vendeeglobe.org/en/news/16989/the-first-big-blow-for-the-two-leaders |
|
|
|
|
|
mackó |
|
21 mérföld hátrányt szedett össze Nándi, de jelenleg gyorsabb Pistinél ... |
|
|