Téma: Hibabejelentés |
|
Marcona Vince |
|
Én is elolvastam a Kor. adott helyét, mivel ez volt az olvasmány. A morion tou theou azóta is foglalkozat (meg előtte is). A Vulgata ezt eufemizálva fordítja, quod stultum est Dei sapientius est hominibus et quod infirmum est Dei fortius est hominibus. De a görög kőkemény és direkt: oti to mwron tou qeou sofwteron twn anqrwpwn estin kai to asqene" tou qeou iscuroteron twn anqrwpwn estin (sajnos itt nincsenek görög betűk). Nem arról van szó, "ami Istennek őrültség", hanem "Isten őrültségéről".
Mi a morion tou theou? Mi az "Isten őrültsége"? Itt megállok és elgondolom, amennyire tudom, Jézus hogyan élte meg ezt. Ő maga is ilyen volt -- kiszámíthatatlan, sokszor ellentmondásos, olykor próféta, máskor rejtőzködő remete... tanító, de a példázataiban világosan egy, a judaizmustól gyökeresen eltérő világlátás körvonalai...
Vegyük a feltámadást. Ez a motívum teljességgel ismeretlen a régi judaizmus számára. Az ÓT-ban nem szerepel, nem is szerepelhet (nincs megfelelő lélekfogalom).... noha van benne testi elragadás, Illés pl. De a feltámadás a fizikailag meghalt test kikelése a sírból. Ez történetileg csak a qumrániaknál szerepel az ÚT előtt. Ott sem azzal a materializmussal. Az akkori, hellén műveltségű ember honnan ismerte ezt a motívumot? Ismerte-e? Persze. Egyrészt a meghaló és feltámadó istenek világából: Dionüszosz meghal (darabokra tépik) és feléled. Perszephóné meghal (lekerül az alvilágba), de könyörgésre visszatér. Platón szerint (Államférfi) amikor a kozmikus ciklus az ellenkező irányba fordul, a halottak feltámadnak a sírjukból és minden megifjul.
A hellenizált keresztények birtokában voltak ezeknek a tudásmotívumoknak, ők értették Isten halálát és feltámadását, a judaizmus ezt nem érthette. Sőt, maga Jézus nyilván bele volt ágyazva ebbe a hellenizmusba, hiszen annyi példázata mutatja ezt -- nem a judaista hagyományt. Ilyen a tékozló fiú története -- kozmikus mítosz a Visszatérésről.
A görögség lényege a philosophia volt, mely nem csupán logika, hanem minden: mindaz, amit később a "vallás" fogalomkörében foglaltunk össze; úgy tekintett a "barbár filozófiákra", mint amelyekben a bölcsesség különlegesen fejeződik ki, így fogadta tehát a khrsztianiszmoszt is. A mai kereszténység történeti értelemben ennek a hellenizmusnak a csúcsteljesítménye. A philosophia csúcsteljesítménye. Történetileg. |
|
Rendes Kis |
|
Ezt már régtől fogva nem értem, hogyan vál6ott a görög filozófia a kereszténység eszmei alapjává. Nem az egyházdoktorok elpogányodása ez ?
Én most éppen Pál leveleit olvasom és ő pont azzal küszködik, hogy a görögöket a bölcselkedés igénye visszatartja Krisztus "balgaságától" ... |
|
Rendes Kis |
|
Én sem vagyok 1 vándor alkat ...
... De, bevallom őszintén, nekem olyan típusú fórumból, ahol terméketlen szócséplés folyik a ballib olvtársakkal, még 1 is sok ...
... Azt belátom, hogy az egymás mellett elbeszélés, saját toposzok szakadatlan mantrázása jót tesz az olyan fórumoknak, amelyek a kattintásszámban érdekeltek ...
... De mi nem üzleti vállalkozás vagyunk, mi negenged7jük magunknak a "svéd típusú" beszélgetést: körbeülnek és félóránként 1ikük annyit mond, hogy "Umm !" ...
|
|
Marcona Vince |
|
De ha már itt tartottunk: volt ugyan görög homoszexualitás, de a legfőbb példa, Platón és az ő Szókratésze nem volt homokos, sőt, itt a homoszexuális vonzódásnak allegórikus jelentése van és arra utal, hogy tartózkodik a női nemtől és a férfielvre, vagyis az istenségre törekszik. Mert a férfielv az 1, az istenség nála. |
|
|
|
|
|
Marcona Vince |
|
A "pogány" görögésgnek volt egy titka. Ezt úgy hívták, Platón; később átnevezte magát, hogy a keresztények is értés, ekkor vette fel a Dionüsziosz Areopagitész nevet. Tamás 1600 fölött idézi Dionüszioszt, többször, mint Arisztotelészt. A görögség szervesen nőtt bele abba a keretbe, melyet ma kereszténységként ismerünk.
De ki volt Jézus?
Mindennap ezen gondolkodom; még inkább azon: KI Jézus? |
|
Marcona Vince |
|
Hol az Alfa verzió?
Na itt van egy komoly téma. A "másság", az nem a görögség lényege. Annak lényege "Platón". Az evangéliumok görögől íródtak. Krisztus (görög szó) egész története érthetetlen, ha nem a hellenizmus keretében jelenik meg. Az egész ókeresztény irodalom görög, az összes ökumenikus zsinat, és kürie eleiszon. A kereszténység a hellenizmus műve történetileg, a hellenizmus meg a görögségé (plusz kis egyéb segítség). A nyugati kereszténység lefűződik erről sé barbárságba zuhan, de lassan felocsúdik -- megtanul görögül. |
|
Rendes Kis |
|
Nekem meg sajnos a görögökről a másság túlzott tisztelete jut eszembe ...
Európának nem annyira a görög, mint a keresztény gyökereit kéne öntöznünk ! |
|
|
Rendes Kis |
|
Azóta kapcsoltam: Te a bétát használod ?? ... (A normál verzióba nem is tettemm ki a régi Közélet büntijét !) |
|
iszalag |
|
gyurcsánynak volt egy cége Agóra.. azóta ki nem állhatpm ezt a szót még ha szép történelmi szó is.. |
|
Marcona Vince |
|
S ahhoz mit szól, hogy "lélekben és igazságban"? (Tehát nem "valahol")
Mármint csak általában. Fórumcímnek javaslom: AGÓRA |
|
|
|
Marcona Vince |
|
Az olyan Krisnás dolog? Krisna, béke, fideszes színek, curry? |
|
Rendes Kis |
|
Najó, az archívumot kiengedtem a büntiből ... ... (Csak annyira elegem van már a ballib, kárörvendő hazugokból ... ) |
|
Rendes Kis |
|
Taizé a barátság (sőt, testvériség) és békesség hona: |
|
|
iszalag |
|
Idézet: A középkori sintoista hagyomány szerint 20 évenként, talán emberöltőnként, újonnan megépítik az isten házát.
igen, nem 10 évenként, hanem 20 évenként..(kb egy emberöltő? |
|
|
Marcona Vince |
|
Rendben, kedves Kis...
Akkor legyünk önállóak. Nekem az a bajom, hogy konzervatív vagyok s ha valahol elkezdek olvasgatni, ott maradok ... nem ugrálok az index és a nemtommi között (meg idősm se lenne rá). Legyen hát önálló ez a fórum
S akár új nevet is kereshettek neki.
Szívéllyes üdvözlettel:
MARRRCONA vince
(a tesóm nevében is, aki Lőrinc). |
|
Rendes Kis |
|
Rosszul emlékeztem: Idézet: A közelmúlt vitái során ugyan csak közvetetten merült fel a japán Isze beli sintoista szentély együttes 478-ban megépített híres Külső Szentélyének a példája(4) – gyakran hivatkoznak rá olyanok, akik szívesen látnák elpusztult történeti emlékek újjáépítését. A középkori sintoista hagyomány szerint 20 évenként, talán emberöltőnként, újonnan megépítik az isten házát. Az építés mindig azonos eszközök és alapanyagok felhasználásával, szinte rítus-szerűen történik. Mára már csak egyetlen ilyen, állandóan megújuló emlék maradt meg Japánban. A templomot fennállásának 20. esztendeje után szétbontják, a fa alkotóelemeket elégetik. A régi templom életének utolsó éveiben kezdik meg a minden szempontból pontos másolat építését. Mire a régebbi templom kora lejár, elkészül az új. Ennek az állandó körforgásnak ideológiai – és hangsúlyozottan ideológiai és nem műemlékvédelmi – alapja van. Bizonyítja ezt, hogy Isze tengerpartján áll a híres sziklaházaspár, amelyeket Izanagival és Izanamival az égi és a földi istenségekkel azonosítanak. A két istenség egyesülését a két sziklára kötött háncskötél szimbolizálja. A kötelet minden év 1. havának 5. napján kicserélik, megújítják. Ez is épp úgy ideológiai megfontolás következménye, amint a II. világháború utáni újjáépítéseket is hangsúlyosan nem műemlékvédelmi argumentumokkal magyarázták.
... http://arch.eptort.bme.hu/muemlek9.html |
|
|