A Libegő keresztelője
Az első magyar kötélpályát a tervezési, építési időszakban szakmai körökben " jánoshegyi kötélpályának", illetve " zugligeti kötélpályának" nevezték. A kerületi önkormányzat azonban úgy gondolta, hogy az első kötélpálya külön nevet érdemel, ezért pályázatot írt ki, ahol bárki adhatott javaslatot az új vaspálya nevére. 3 pályázat a beérkezett ötleteket tekintve nagyon sikeres lett, több tízezer javaslat érkezett, nem kis munkát adva a névválasztó zsűrinek. A javasolt - hol tréfás, hol komoly - nevek közül adunk az alábbiakban egy kis saját válogatást. Érdemes elidőzni néhány percet e nevek rengetegében. S akit a további névjavaslatok is érdekelnek, keresse fel a XII. kerületben a Budapest születésének 125. évfordulójára megszépült Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény és Galériát, ott a teljes névsort megtalálhatja. NÉVPÁLYÁZAT AZ ELSŐ MAGYAR SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ DRÓTKÖTÉLPÁLYÁRA (kivonat)
Aerobusz, Aerolift, Aerotrón, Alibaba karosszéke, Andalgó, Angyalkák-sétánya, Angyalvasút, Ara-vonó, Azúr-express, Azúrlift, Álmodozó, Acélpók, Aeroszán, Albatrosz, Alkotmányszék, Áglift, Álom-vasút, Buda-kuli, Bűvös-szék, Bércrehágó, Bércvasút, Billegő, Boszorkányseprő, Budai röpszék, Budai-szellővasút, Budaszem, Búfelejtő, Budácska, Bu-li, Csellengő, Csillagnéző. Csúcsrakúszó, Csüngőke, Cammogó, Csille, Csudijó, Csücsülő, Döbrentei függővasút, Drótvasút. Darumadár, Döcögő, Drótcsacsi, Dülőke, Erdei sikló, Égike, Égitárs, Émelygő, Égi taliga, Égszék, Fecske, Felhőjáró, Feljános, Felröpi, Felvonka, Felzug, Fennleng, Fityegő, Fotellift, Furika, Függi, Föggőke, Függőpálya, Függőszék, Függővasút, Fácánröpte, Felülőke, Függőbusz, Függike, Függőszékpálya, Függülő, Függőjános, Gépszék, Gondolin, Gondűző, Göncölteknős, Griff-lift, Gyönyörszék, Göncölke, Gördülőke, Hedró (hegyi drótkötélpálya), Hágcsó, Hegyibusz, Hegyi-csüngő, Hegyi-függő, Hegyi-kopter, Hegyi-kuli., Hegyilift, Hegyi-manó, Hegyiszekér, Hegyiszél, Hegyjáró, Hegyke, Hegyremegy, Hegyjáróhinta, Hegyrevonó, Hegyenvölgyön, Himbi, Hintabusz, Huzalka, Huza-vonat, Huzi-voni, Húzóka, Harmat, Hegyi-batár, Hegyi-dongó, Hegyike, Hegyiringó, Hegyközi, Hegypálya, Hegyvonó, Hordszék, Hungarlift, Huza-vona, Himbáló, Huzatóka, Iván, Imbolygó, Ingaszék, Ingósikló, Intim-felvonó, Istvánkirály-függőpálya, Izgő-mozgó, Jancsi, Jancsi-függi, Janobil, Janibusz, Janikopter, Janoszter, Janovka, Jánosbogárka, János-hegypálya, Jánoskötél, Jánospálya, Jánoshegyi felvonó, Jánoshegyi libikóka, Jánoshegyi Zümmögő, Járóka-látóka, Jókai-Mór fiiggővasút, Kapaszkodó, Kábelvasút, Kelj-fel Jancsi, Ketteske, Kilátó-busz, Kilátó-lift, Kilátó-szék, Kis-kucorgó, Körlátó, Kötélpálya, Kötélvasút, Kúszószék, Lóg-vasút, Látóbatár, Lengő, Légtérszék, Légút, Légülés, Légike, Lebegő, Magasles, Mátyás felvonó, Merengő, MILÉV (Mini-Légi-Vonat), Minivonó, Mókushinta, Madárszék, Napsugárvasút, Normafa, Negyalog, Nézőke, Ördögszekér, Örökjáró, Pajtásvonat, Pannónia-hegyipálya, Panoplán, Panoráma-lift, Panoráma-páros, Panovka, Pár-perc, Pillangó, Pillevasút, Puszivasút, Páros-János, Petőfi függővasút, Repke, Ringó, Röpítőpálya, Röppentyű, Rep-ülés, Röpjankó, Sétaszék, Sodronyvasút, Suhanó, Sikamló, Sikló-páros, Szellőcske, Szellő-vasút, Szép-Ilonka felvonója, Szépkilátás-felvonó, Szellő-szán, Tájdrót, Táltos, Tepke-lepke, Tömör-gyönyör, Tündér-álma, Tündérhegyi felvonó, Tündérszék, Tündi, Tündérvasút, Ücsörgő, Űrbusz, Urlengő, Vándor, Villamos-szék, Völgyjáró, Villamos-felvonó, Virányos, Zerge, Zöldike, Zugi, Zuglibusz, Zuglift, Zugligeti fiiggőpálya, Zugligetke, Zugos, Zugvasút, Zugjáró, Zuglóca, Zuglovka ...
Az idézett néhány elnevezés - és a teljes pályázati anyag - akár korképnek is tekinthető. Voltak akik a hegyvidék történelmi neveit használták fel (Tündérhegyi felvonó, Szép-Ilonka felvonója, Normafa, Mátyásfelvonó stb.), mások a politikai korhoz kötődve adtak nevet (Iván stb.). Legtöbbjük humoros, játékos - olykor bárgyú - új szóösszetételt használt az új közlekedési eszköz elnevezésére (pl. Látóbatár, Tepkelepke, Izgő-mozgó, Röpjankó stb.), de voltak, akik pikáns (Jancsi-függi, Tömör-gyönyör stb.) vagy éppen morbid elnevezést (Villamos-szék stb.) ajánlottak. Bizonyára nem gondolták komolyan, hogy az új közlekedési eszköz e névjavaslatokat fogja majd viselni. De a pályázatban mindenki ajánlhatott, a névadás népi mozgalommá vált, s az ajánlásokat megőrizték az utókor számára is. Végül a társadalmi zsűri olyan nevet adott a drótkötélpályának, amely a pályázati javaslatok között nem is szerepelt. A végleges névhez az ötletet a Lebegő névjavaslat adhatta, ebből születet meg a máig is használatos LIBEGŐ elnevezés. A pálya hivatalos neve az első üzemeltető XII. kerületi Tanács pecsétjén a Libegő " Jánoshegyi Légpálya lett. A függőpálya kapott még egy becenevet is, a Libikét, de a kezdeti sajtóhasználaton túl ezt a nevet a nagyközönség nem fogadta be. A Libegő név azonban közkedveltté vált, s megélte 30. születésnapját. |