Téma: Gondola Kincstár |
|
|
|
|
|
iszalag |
|
SenKyse Válasz | 2010. április 23. 17:02 | Sorszám: 148
Idézet: Tarzíciusz ikonfestő szerzetestől tanultam, ikonfestés közben:
a tradicionális Szentháromság ikon: Ábrahám vendégségével jeleníti meg a Szentháromságot. (Ter18.1-15) Az, mivel Atya nem ábrázolható princípium, ezért a legrégebbieknél még nem is dönthető el melyik - melyik isteni személy. Rubljovnál már igen (talán mesterénél, Feofan Greknél először) Megjelenik a tanítói pánt Jézuson, mögötte Mambre terebintje, az élet fája, és a kereszt előképe. A látó Ábrahám három férfit látott közeledni, akiben felismerte az Urat. A színek, formák mind nagyon kötöttek az ikonoknál. A három angyal színei, attribútumai az arkangyalokra (Αρχάγγελοι , Isten hírvivőire utalnak (balról-jobbra): Mihály (a teremtés, élet és halál) Rafael (gyógyító, isteni megváltó) Gábriel (születés, vigasztaló, remény ) princípiumokra Az ikon szemlélőjéhez az üzenet: „van még egy hely az asztalnál, ez a hely a tiéd! Téged vár ide az Isten, téged akit élettel ajándékozott meg az Atya, téged, akit megváltott bűneidtől a Fiú, téged, akit elvezet az igazságra a Szentlélek. Lépj be az ünnepbe, lépj be az egyetlen szeretet ünnepébe és átölel téged az Isten.” Lehet elutasítani egy ilyen vendégséget? http://www.atanaz.hu/foisk/athanaz/atan06/ata6_7.htm
nagyon szép: Ábrahám három embert látott közeledni. A közeledés [fokozatok]: a felismerés,felismerte bennük az angyalt, majd az Urat. a másik emberben meglátom az angyalt? (genius-át ,aminek jelentése:őrangyal)? és a lényegét, az isteni princípiumot? Minden bűn gyökere szerintem abban van: nem látom a másik embert, mint embert. Soha nem lenne szabad azt mondani egy embernek nem vagy ember! gyilkosságnál nagyobb bűn úgy nézni rá, mint egy sejthalmazra
Sajátosan ehhez többnek kell látnom, mint az aktuálisan megvalósult állapotot. (ami esetleg bűnös,züllött, csúnya, büdös) A lehetőséget látom benne, a láthatatlant, aminek révén előállt a látható.
Ide tartozik szerintem Márk evangélista példázata(8.24-25) a vak gyógyításának folyamata, annak fokozatai - először csak járkáló fákat lát - „Az pedig föltekintvén, monda: Látom az embereket, mint valami járkáló fákat. Azután kezeit ismét ráveté annak szemeire, és feltekintete véle. És megépüle, és látá messze és világosan mindent.
”
http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=z_get_topic&f=2&t=010884&m ... |
|
iszalag |
|
SenKyse Válasz | 2010. április 23. 17:02 | Sorszám: 148
Idézet: Tarzíciusz ikonfestő szerzetestől tanultam, ikonfestés közben:
a tradicionális Szentháromság ikon: Ábrahám vendégségével jeleníti meg a Szentháromságot. (Ter18.1-15) Az, mivel Atya nem ábrázolható princípium, ezért a legrégebbieknél még nem is dönthető el melyik - melyik isteni személy. Rubljovnál már igen (talán mesterénél, Feofan Greknél először) Megjelenik a tanítói pánt Jézuson, mögötte Mambre terebintje, az élet fája, és a kereszt előképe. A látó Ábrahám három férfit látott közeledni, akiben felismerte az Urat. A színek, formák mind nagyon kötöttek az ikonoknál. A három angyal színei, attribútumai az arkangyalokra (Αρχάγγελοι , Isten hírvivőire utalnak (balról-jobbra): Mihály (a teremtés, élet és halál) Rafael (gyógyító, isteni megváltó) Gábriel (születés, vigasztaló, remény ) princípiumokra Az ikon szemlélőjéhez az üzenet: „van még egy hely az asztalnál, ez a hely a tiéd! Téged vár ide az Isten, téged akit élettel ajándékozott meg az Atya, téged, akit megváltott bűneidtől a Fiú, téged, akit elvezet az igazságra a Szentlélek. Lépj be az ünnepbe, lépj be az egyetlen szeretet ünnepébe és átölel téged az Isten.” Lehet elutasítani egy ilyen vendégséget? http://www.atanaz.hu/foisk/athanaz/atan06/ata6_7.htm
nagyon szép: Ábrahám három embert látott közeledni. A közeledés [fokozatok]: a felismerés,felismerte bennük az angyalt, majd az Urat. a másik emberben meglátom az angyalt? (genius-át ,aminek jelentése:őrangyal)? és a lényegét, az isteni princípiumot? Minden bűn gyökere szerintem abban van: nem látom a másik embert, mint embert. Soha nem lenne szabad azt mondani egy embernek nem vagy ember! gyilkosságnál nagyobb bűn úgy nézni rá, mint egy sejthalmazra
Sajátosan ehhez többnek kell látnom, mint az aktuálisan megvalósult állapotot. (ami esetleg bűnös,züllött, csúnya, büdös) A lehetőséget látom benne, a láthatatlant, aminek révén előállt a látható.
Ide tartozik szerintem Márk evangélista példázata(8.24-25) a vak gyógyításának folyamata, annak fokozatai - először csak járkáló fákat lát - „Az pedig föltekintvén, monda: Látom az embereket, mint valami járkáló fákat. Azután kezeit ismét ráveté annak szemeire, és feltekintete véle. És megépüle, és látá messze és világosan mindent.
”
http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=z_get_topic&f=2&t=010884&m ... |
|
|