Téma: Budapest közeledése - 4-es METRO |
|
mamácska |
|
Alig ötöde a 4-es metró forgalma az elvártnál és a Brüsszelnek ígértnél – ez derül ki abból az adatsorból, amelyet a BKK közölt az MTI kérdésére múlt hét végén. Ráadásul a metrót sokkal drágább fenntartani, mint a 2-est vagy a 3-ast. A jelek szerint nincs esély arra, hogy a metróberuházás valaha megtérüljön. Mivel nincs elektronikus mérőeszköz a vonalon, így a százezres napi felszálló utasszám csak becsült érték lehet – mondta lapunknak Dorner Lajos. A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) elnöke szerint ugyanakkor ez a szám lényeges tényekről nem árulkodik: nem tudható, hányan szállnak metróra csúcsidőben és mikor kihalt teljesen a vonal.
A BKK-tól lapunk úgy értesült, hogy a százezres szám egy előzetes, szúrópróbaszerűen végzett számítás első adata, amit áprilisban mértek a cég szakemberei. A metró indulásának első napjaiban éppen kétszer ennyien, 200 ezren utaztak, de erre az utasmennyiségre még a közlekedési társaság sem számított hosszú távon. Ugyanakkor hosszú távon a központ lassú emelkedésben reménykedik: szerintük a korábbi, optimista utasforgalmi várakozások számos olyan kapcsolódó intézkedéssel is számoltak (pl. dugódíj), amelyek nem vagy csak később esedékesek, ezért a kezdeti néhány hónap után hosszú távú felfutás várható. „A beruházás eredményét ilyen szempontból megítélni csak néhány év múlva, 2020 környékén lehet” – közölték lapunkkal. Az M2 vonalán átlagosan 350 ezren, az M3 vonalán pedig 500 ezren közlekednek naponta a hivatalos adatok alapján, az uniónak készített előzetes tanulmány körülbelül az M3 forgalmát prognosztizálta az M4-re is. Így látták 1996-ban Az első megvalósíthatósági tanulmány, ami alapján a metróépítést elkezdte a főváros, 1996-ban készült. Ez az anyag – ami aztán a Brüsszeli vállalás alapja is lett – napi 474 ezer utazással számolt, ami évi 12,2 millió eurós megtakarítást eredményezett volna az akkori számítások alapján. A metróberuházás megtérülése az időnyereséggel számítható ki: minél több ember spórol időt az adott útszakaszon, annál gyorsabb a megtérülés a mindenkori átlagos órabérrel számolva. Ez a szám 1996-ban 6,4 perc volt átlagosan. A metróprojekt mérnökei így 32 évre előre 134 százalékos megtérüléssel számoltak (a 330-500 milliós beruházással, évi 4 százaléknyi GDP-emelkedés mellett). A BKK is inkább az utazóidő-megtakarításra helyezné a hangsúlyt az utasok számának méricskélése helyett. Tíz évvel később, 2006-ban a VEKE is készített egy tanulmányt, újraszámolva az adatokat. Az ő mérnökeik túlzásnak tartották a 6,4 percnyi időspórolást és a 474 ezres becsült utasszámot is, de még ők is 260-300 ezres számmal kalkuláltak. Így viszont 32 év alatt csak – a legoptimistább verzió szerint is – 70-80 százaléka térülhetett volna meg a beruházásnak, az akkori pesszimista becslések viszont 40 százalékról szóltak. De a nyolc évvel ezelőtti számok is túlzónak bizonyulnak. A BKK (Budapesti Közlekedési Központ) a százezres számot eredményként akarja eladni, de a pohár csak 20 százaléknyira van tele – adott nemtetszésének hangot Dorner. Egyáltalán nincs annyi ember a vonalon, amennyivel ez a projekt számolt, a 4-es metró vonalán legfeljebb annyian közlekednek majd hosszabb távon, mint a kisföldalattival vagy az 1-es villamossal. A 4-6-os villamost naponta 150-200 ezer ember használja, kétszer annyian, mint ma a 4-es metrót. Dorner szerint az M4 jelenlegi vonala nem is tud többet, sőt, ha kibővítenék, a számok még rosszabbul festenének. Mivel a Móricz Zsigmond körtér és a Kálvin tér között használják legtöbben a metrót, az útvonal meghosszabbítása sem hozna megoldást, magyarázta lapunknak. Azon kívül nincs is rá pénz, sőt, ha kiderül, hogy megszegtük az unióval kötött szerződésünket, az súlyos pénzbírsággal is járhat. Elképesztően drága Azt az állítást, hogy a metróberuházás várhatóan nagyon hosszú távon sem térül meg, tovább erősíti, hogy az üzemeltetési költségek is jóval a megengedhető felett járnak. Többe kerül ugyanis a 4-es metró üzemeltetése, mint a másik két, összesen naponta 850 ezer embert szállító metróé együttvéve. Dorner számításai szerint 8-9-szer drágább a 4-es metrót üzemeltetni, mint a 2-es vagy 3-as metrót. A földfelszíni közlekedés radikális átalakításával sem lehet változtatni a helyzeten, mert az autósokat ezzel a vonallal nem lehet átcsábítani a tömegközlekedésre – erről egy korábbi VEKE tanulmány értekezik. Nincsenek ugyanis P+R parkolók és nincsen olyan ösztönző (mint például a dugódíj volt), ami miatt változtatnának az utazási szokásaikon a környéken lakó budapestiek. |
|
mamácska |
|
Műszaki hiba miatt leállt a 4-es metró; a teljes vonalon pótlóbuszok járnak - értesült a Pénzcentrum.hu a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Facebook oldalán közzétett bejegyzésből.
"Pótlóbuszok járnak az M4-es metró teljes vonalán egy vonat meghibásodása miatt. A pótlóbuszok a metró valamennyi állomását érintik, a II. János Pál pápa tér kivételével. Utóbbi helyett a 7-es buszok Huszár utca és Blaha Lujza tér megállóiban állnak meg. Kérjük utasaink türelmét és megértését!" - olvasható a BKK Facebook oldalán.
|
|
|
|
|
|
mpd |
|
Akkor mostmár közeledik Budapest? |
|
Rendes Kis |
|
Elindult a 4-es metró 2014. január 23. 09:30 A mai napon kezdetét vette az M4-es metró sötétüzemi, azaz még utasok nélkül zajló tesztidőszakának NKH által ellenőrzött szakasza, melynek keretében a teljes automata rendszernek és a szerelvényeknek is valamennyi, a magyar a hatóság által előírt és a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott biztonsági kritériumnak meg kell felelniük annak érdekében, hogy a március végére tervezett utasforgalmi próbaüzem megkezdődhessen, adta hírül a Főváros.
Ez alatt a hozzávetőleg kéthónapos időszak alatt is lehetnek még kisebb fennakadások, finomhangolások, de már semmi olyan rendellenesség nem történhet, ami a leendő utasok biztonságát veszélyeztethetné, csak ebben az esetben kaphat ugyanis a teljes vonal használatbavételi engedélyt.
... http://www.portfolio.hu/ingatlan/varoskep/elindult_a_4-es_metro.3.194360.html ... ... www.facebook.com/MutatoBlog |
|
Rendes Kis |
|
A 4-es metró tíz állomásából nyolcnak már megvan a használatbavételi engedélye, a Fővám téri és a Kelenföldi pályaudvari január közepén, legkésőbb végén kapja meg. A Nemzeti Közlekedési Hatóság által ellenőrzött tesztüzemmód január 20-án kezdődik és március 20-ig tart. A metró átadását 2014 márciusára tervezik.
... az új metró elindulásához kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat a Budapesti Közlekedési Központ közreműködésével az elmúlt évtized egyik legnagyobb felszíni forgalomátszervezését hajtja végre. Ez közvetlenül tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy negyven autóbusz-, négy villamos- és három trolibuszvonalon jelent hálózati vagy nagymértékű menetrendváltozást.
A változások véglegesítése előtt azonban az utasok véleményét is szeretné megismerni a főváros. Ezért: www.facebook.com/photo.php?fbid=3778326274629&set=gm.693920253981946&type=1&t ... |
|
Rendes Kis |
|
Nekem tetszik, hogy diszkréten visszafogott a kinézete, nem akarja elnyomni a Műegyetemet. Arról nem is beszélve, hogy mellette nem felvonulási terület, hanem út van ! |
|
Cirus |
|
A választásokig kész lesz az összes megálló, még ha közmunkások tolják is végig a szerelvényeket az alagútban |
|
mpd |
|
Azannya. Ezért a pocsékságért gondolom jó sok pénzt fizettek valakinek.... |
|
|
|
|
|