Téma: Béke poraira ! |
|
fokos |
|
Két dolog jutott eszembe. Az egyik: „Legyen a ti beszédetek igen, igen, nem, nem" (Mt 5,37)," Ebből számomra az következik, hogy az ismereteim alapján kialakult véleményemet elmondhatom, ha jó, ha rossz. A másik: " ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek" Máté 7:1-5 Ebből számomra az következik, hogy a halottak lelkének elbírálása nem az én feladatom. |
|
|
tiszavirág |
|
Nekem az a magyarázat, hogy abból tudhatjuk, hogy besúgó volt, mert angolul tanulhatott a börtönben (azaz tripla ebédet kapott), nekem valahogy kevésnek tűnik. Az ember sokszor feltételez dolgokat, de nem biztos, hogy a feltételezése igaz. Jó lenne tudni valami kézzelfoghatóbbat. Kiállt már valahol, valaki azzal, hogy ő tudja, hogy G.Á. valóban besúgó volt? Ki? Hol? Mikor? |
|
|
gajo |
|
Idézet: angolul tanulhatott a börtönben?
Szellemi táplálék. Egyszerűbben, tripla ebédet kapott naponta az igazgató konyhájáról. Minden hatalom fél a tudó emberektől, igyekeznek is ellehetetleníteni mindnyájukat, hacsak nem sikerül megvásárolni őket, amihez persze a megvásároltnak is erős vonzódást kell mutatnia. Ez ma is működik, csak bonyolultabban.
|
|
gajo |
|
... de ki tudja mi az igaz? |
|
Rendes Kis |
|
Én így ismerem: "Halottról igazat vagy semmit !" |
|
gajo |
|
Idézet: Lehet, hogy megváltozott, lehet, hogy megbánta, nem tudunk erről semmit.
Nagyon gyenge mentegetések ezek. Csak azért mert meghalt, már okvetlenül el kell hallgatni esetleges mocskosságait? (Jó, tudom: halottról jót vagy semmit.)
Persze ezen az alapon, erős gyomlálásnak kéne alávetni a történelem könyveket is...
|
|
mediator |
|
Lehet, hogy megváltozott, és ezt közölni már nem tudja: ez gond. Akkor viszont nem marad más, mint a rendelkezésre álló adatok (tények) alapján megítélni őt. (Tetszett volna neki korábban úgy viselkedni, hogy ez ne vethessen árnyékot a bármikori megítélésére.)
|
|
Rendes Kis |
|
(csakugyan bele kellett tennem 1 ellentrükköt ... ) Ezt az ellentétével egységre lépést, ha lehet, még kevésbé értem, mint korábban ... |
|
tiszavirág |
|
Abból vezeted le, hogy biztos, hogy besúgó volt, mert angolul tanulhatott a börtönben? Más, kézzel foghatóbb tudás nincs? |
|
mpd |
|
Hát ja. Nem Hamlet volt az első, aki megszívta a vallás miatt. |
|
menta |
|
127- nem erre gondoltam, hanem az időzítésre- és a halállal kapcsolatos szertartásokra, melyek közvetlenül utána történtek. |
|
menta |
|
(azt hittem, te segítettél a képen: )) "A"-nak nem "B" az ellentéte, hanem a "NEM A" Hát nem egyszerű.. És óriási a veszély, hogy nem a jó-rossz (nem jó) ellentét fölé lép, hanem alá. A "fölé"-t azt a keletiek "ürességével" fejezném ki - ami forma feletti, forma nélküli tiszta potencialitás, lehetőség - anyagát, formáját tekintve semmi. Az "alá" pedig, mikor valamiféle minőségeket és formákat elveszített masszává pépesedik, elegyedik (ennek vágya a liberális céloknál általában kimutatható)Ha a forma feletti, vagy forma nélküli, teljesen szabad - minden lehet. A forma alatti pép pedig semmi sem lehet már. Köszönöm mindenkinek a beszélgetést. |
|
mediator |
|
Ha menta logikája mentén haladnánk, egyetlen valaha létezett, vagy csak feltételezetten létezett személy tetteit sem minősíthetnénk. Mi a helyzet pl. Júdással? |
|
Rendes Kis |
|
(A képpel a Wikipédia valamit trükközött, azért nem jelent meg elsőre ...) |
|
Rendes Kis |
|
Hát ez nekem magas. A patkányság hogyan lép egységbe az ellentétével, az önfeláldozással ? |
|
menta |
|
(köszönöm a képet, Rendes, nem tudom miért nem sikerült)
Szerintem 1 azaz EGY világ van. Lehet felosztani - ahogy a mesék és mitológiák teszik- alsó, középső, felső világra stb, de lényegileg Egy. (Egy - a görögöknél istenszinonima volt). A középsőből elűzik a rosszat megy máshová - de megmarad. Ezért történik a halott szertartás: hogy sehol sem maradjon meg. (A szentkönyvben az a rész, ahol a kiseprik a gonoszt, de az visszajön hetedmagával)
Erre utal Hegel az aufheben kifejezéssel. Hegel maga mondja, ez kulcsfontosságú fogalom, fontos a megértése. Szemere Samu így fordítja:megszüntetve megőriz, és hozzáteszi, a filozófia legfontosabb fogalmainak egyike, amely éppenséggel mindenütt visszatér, és amelynek értelmét határozottan fel kell fogni. Két ellentétes -duális- jelentés együtt: megszüntet-megőriz. "Ami megszűnik ezáltal nem válik semmivé ... így a megszüntetett egyszersmind megőrzött, amely csak közvetlenségét veszítette el" - mondja Hegel, máshol: "valami csak annyiban szűnt meg, amennyiben egységbe lépett az ellentétével".
|
|
Rendes Kis |
|
Ami az elhunyt lelkét illeti: a patkánylélek lehetőleg ne maradjon közöttünk, hanem oszoljék el. |
|
menta |
|
Ez természetes, hogy jog. Az időzítésen is lehet gondolkodni, ez is jog. És azon is, amiért a kultúrantropológusok felkapják a fejüket, ha a világon helytől és időtől független dolgot találnak - mert úgy gondolják - talán- az valahogy emberi szellemi lényegünkhöz tartozik, nem határozza meg sem genetika, sem természeti adottságok, sem társadalmi viszonyok. Ilyen a három, nem csak episztemológiai, hanem ontológiai közelítésből is nagy pont az ember életében: a születés, a nász (esküvő) és a halál. A szertartásai viszont már nagyon is kötöttek a helyhez és időhöz, a formája pedig a természeti és társadalmi viszonyokhoz is. Hogy mindennek a végtelenben és megismerhetetlenben van a "kezdete és vége", arra egy irodalmi vívódást idézek. A bűnös király imádkozik épp (tehát a bűnös imádkozik, nem "érte") - és Hamlet jő.
"Most megtehetném, top! imádkozik. És, most teszem meg: - akkor mennybe mén. Így állok én bosszút? Megfontolandó. Atyámat egy gazember megöli, S én, ez apának egyetlen fia, Azt a gazembert mennyországba küldöm. Hisz ez díj, jutalom, nem bosszuállás."
|
|
Rendes Kis |
|
Egyrészt, az eltávozott szükségképpen (anélkül hogy ezt kívánnánk neki) belép az örök béke honába, hiszen végetért számára az érdemszerzés (és egyúttal a gyalázatszerzés) időszaka. Másrészt (Buji Ferenc megállapítása szerint) a keresztények az Ács Fiának szavai közül - a legtöbbet semmibeveszik, - néhánynak pontosan az ellenkezőjét teszik, - egyetlen kivétel az ellenségszeretet: azt félreértik. |
|
mackó |
|
Az imádkozás jogát nem elvitatva úgy érzem, hogy jogom van máshoz is. Hogy csak finoman fogalmazzak: tényeken alapuló erős kétkedéshez, kritikához stb. A Bibliában sem találok ennek ellentmondó részeket. |
|
menta |
|
re 110-115 Akkor, amiket a 113-ban írtam mára már érvényét vesztette volna? Lehet. Nem védek senkit, nem is ítélkezem, nem is ismertem a tevékenységét, akinek révén most ezek felmerültek bennem. Csak elvi kérdés: Tény, hogy a halál pillanata a halál kapuján átlépőn kívül mindenki számára titkos. Ezért is minden korban, szerte a világon mindenhol egy halotti szertartás kísérte ezt, amelyben az itt maradottak imádkoztak a halott lelkéért. A néphagyomány siratóasszonyai azok lehetek, akik nem kötődtek érzelmileg a halotthoz, nem voltak rokonai sem, hogy ne vádaskodás, ne "saját magam" fölötti sajnálat legyen ez a siratás - hanem egy ima a halottért, hogy az útját, ahol már más törvények uralkodnak, és más ítéli meg, nem a földi ítélkezés, hogy ott folytatni tudja. Elavult, babonás szokás ez? Lehet, nem tudom.
A 113-ban idézettek az Ács Fiától az örvénylő létforgatagból való kilépésre utalnak. A duális szemlélet meghaladására, a jó-rossz harca fölé emelkedésről, a tudati transzformációról. Úgy gondolom, ez akkor is lehet egy szellemi út irányjelzője, ha végtelen, elérhetetlen messzeségben van a cél.
|
|
mpd |
|
Hogy mást ne mondjak, Mucsán NEM IS LEHETETT angolul tanulni! A Város 3 középiskolájának egyikében sem volt angoloktatás. Ez a hetvenes évek második felében volt. |
|
mpd |
|
Nagyon igaz. Mindig hitetlenkedve hallgattam azt is, az ún. demokratikus ellenzék is mennyire el volt nyomva - pl. dempszi gabót egyszer nem engedték ki Franciaországba!!!! Hallatlan terror!! (Ugyanakkor a pórnép 3 évente utazhatott nyugatra ötven dollárral, és csak a lakóbizalmi meg a munkahelyi pártszervezet engedélyével) |
|
|