06:56:54
 Frissítés
Keresés | Új hozzászólás
 » Isten hozott, kedves Vendég ! Fórumlakók | GY.I.K. | Bejelentkezés | Regisztráció 
 » Közélet (játék felnőtteknek)
Téma: Béke poraira !
... Elejére 1. lap 
fokos
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 08. 08:29 | Sorszám: 141
Két dolog jutott eszembe.
Az egyik: „Legyen a ti beszédetek igen, igen, nem, nem" (Mt 5,37),"
Ebből számomra az következik, hogy az ismereteim alapján kialakult véleményemet elmondhatom, ha jó, ha rossz.
A másik: " ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek" Máté 7:1-5
Ebből számomra az következik, hogy a halottak lelkének elbírálása nem az én feladatom.
Zsíros B. Ödön
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 08. 04:36 | Sorszám: 140
Én is így tudom.
tiszavirág
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 22:30 | Sorszám: 139
Nekem az a magyarázat, hogy abból tudhatjuk, hogy besúgó volt, mert angolul tanulhatott a börtönben (azaz tripla ebédet kapott), nekem valahogy kevésnek tűnik. Az ember sokszor feltételez dolgokat, de nem biztos, hogy a feltételezése igaz. Jó lenne tudni valami kézzelfoghatóbbat. Kiállt már valahol, valaki azzal, hogy ő tudja, hogy G.Á. valóban besúgó volt? Ki? Hol? Mikor?
Rendes Kis
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 20:21 | Sorszám: 138
Cirus.
gajo
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 17:53 | Sorszám: 137
Idézet:
angolul tanulhatott a börtönben?


Szellemi táplálék. Egyszerűbben, tripla ebédet kapott naponta az igazgató konyhájáról. Minden hatalom fél a tudó emberektől, igyekeznek is ellehetetleníteni mindnyájukat, hacsak nem sikerül megvásárolni őket, amihez persze a megvásároltnak is erős vonzódást kell mutatnia. Ez ma is működik, csak bonyolultabban.

gajo
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 17:42 | Sorszám: 136
... de ki tudja mi az igaz?
Rendes Kis
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 17:36 | Sorszám: 135
Én így ismerem: "Halottról igazat vagy semmit !"
gajo
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 17:29 | Sorszám: 134
Idézet:
Lehet, hogy megváltozott, lehet, hogy megbánta, nem tudunk erről semmit.


Nagyon gyenge mentegetések ezek. Csak azért mert meghalt, már okvetlenül el kell hallgatni esetleges mocskosságait? (Jó, tudom: halottról jót vagy semmit.)

Persze ezen az alapon, erős gyomlálásnak kéne alávetni a történelem könyveket is...

mediator
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 16:24 | Sorszám: 133
Lehet, hogy megváltozott, és ezt közölni már nem tudja: ez gond. Akkor viszont nem marad más, mint a rendelkezésre álló adatok (tények) alapján megítélni őt.
(Tetszett volna neki korábban úgy viselkedni, hogy ez ne vethessen árnyékot a bármikori megítélésére.)
Rendes Kis
Olvasta: 4 | Válasz | 2015. október 07. 16:21 | Sorszám: 132
(csakugyan bele kellett tennem 1 ellentrükköt ... )
Ezt az ellentétével egységre lépést, ha lehet, még kevésbé értem, mint korábban ...
tiszavirág
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 15:43 | Sorszám: 131
Abból vezeted le, hogy biztos, hogy besúgó volt, mert angolul tanulhatott a börtönben?
Más, kézzel foghatóbb tudás nincs?
mpd
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. október 07. 15:09 | Sorszám: 130
Hát ja. Nem Hamlet volt az első, aki megszívta a vallás miatt.
menta
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 14:33 | Sorszám: 129
127- nem erre gondoltam, hanem az időzítésre- és a halállal kapcsolatos szertartásokra, melyek közvetlenül utána történtek.
menta
Olvasta: 4 | Válasz | 2015. október 07. 14:30 | Sorszám: 128
(azt hittem, te segítettél a képen: )) "A"-nak nem "B" az ellentéte, hanem a "NEM A"
Hát nem egyszerű.. És óriási a veszély, hogy nem a jó-rossz (nem jó) ellentét fölé lép, hanem alá. A "fölé"-t azt a keletiek "ürességével" fejezném ki - ami forma feletti, forma nélküli tiszta potencialitás, lehetőség - anyagát, formáját tekintve semmi. Az "alá" pedig, mikor valamiféle minőségeket és formákat elveszített masszává pépesedik, elegyedik (ennek vágya a liberális céloknál általában kimutatható)Ha a forma feletti, vagy forma nélküli, teljesen szabad - minden lehet. A forma alatti pép pedig semmi sem lehet már.
Köszönöm mindenkinek a beszélgetést.
mediator
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 14:28 | Sorszám: 127
Ha menta logikája mentén haladnánk, egyetlen valaha létezett, vagy csak feltételezetten létezett személy tetteit sem minősíthetnénk. Mi a helyzet pl. Júdással?
Rendes Kis
Olvasta: 4 | Válasz | 2015. október 07. 14:05 | Sorszám: 126
(A képpel a Wikipédia valamit trükközött, azért nem jelent meg elsőre ...)
Rendes Kis
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 14:03 | Sorszám: 125
Hát ez nekem magas.
A patkányság hogyan lép egységbe az ellentétével, az önfeláldozással ?
menta
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 13:39 | Sorszám: 124
(köszönöm a képet, Rendes, nem tudom miért nem sikerült)

Szerintem 1 azaz EGY világ van. Lehet felosztani - ahogy a mesék és mitológiák teszik- alsó, középső, felső világra stb, de lényegileg Egy. (Egy - a görögöknél istenszinonima volt). A középsőből elűzik a rosszat megy máshová - de megmarad. Ezért történik a halott szertartás: hogy sehol sem maradjon meg. (A szentkönyvben az a rész, ahol a kiseprik a gonoszt, de az visszajön hetedmagával)

Erre utal Hegel az aufheben kifejezéssel. Hegel maga mondja, ez kulcsfontosságú fogalom, fontos a megértése. Szemere Samu így fordítja:megszüntetve megőriz, és hozzáteszi, a filozófia legfontosabb fogalmainak egyike, amely éppenséggel mindenütt visszatér, és amelynek értelmét határozottan fel kell fogni. Két ellentétes -duális- jelentés együtt: megszüntet-megőriz.
"Ami megszűnik ezáltal nem válik semmivé ... így a megszüntetett egyszersmind megőrzött, amely csak közvetlenségét veszítette el" - mondja Hegel, máshol: "valami csak annyiban szűnt meg, amennyiben egységbe lépett az ellentétével".



Rendes Kis
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 13:17 | Sorszám: 123
Ami az elhunyt lelkét illeti: a patkánylélek lehetőleg ne maradjon közöttünk, hanem oszoljék
el.
menta
Olvasta: 4 | Válasz | 2015. október 07. 13:15 | Sorszám: 122
Ez természetes, hogy jog. Az időzítésen is lehet gondolkodni, ez is jog.
És azon is, amiért a kultúrantropológusok felkapják a fejüket, ha a világon helytől és időtől független dolgot találnak - mert úgy gondolják - talán- az valahogy emberi szellemi lényegünkhöz tartozik, nem határozza meg sem genetika, sem természeti adottságok, sem társadalmi viszonyok.
Ilyen a három, nem csak episztemológiai, hanem ontológiai közelítésből is nagy pont az ember életében: a születés, a nász (esküvő) és a halál. A szertartásai viszont már nagyon is kötöttek a helyhez és időhöz, a formája pedig a természeti és társadalmi viszonyokhoz is.
Hogy mindennek a végtelenben és megismerhetetlenben van a "kezdete és vége", arra egy irodalmi vívódást idézek. A bűnös király imádkozik épp (tehát a bűnös imádkozik, nem "érte") - és Hamlet jő.


"Most megtehetném, top! imádkozik.
És, most teszem meg: - akkor mennybe mén.
Így állok én bosszút? Megfontolandó.
Atyámat egy gazember megöli,
S én, ez apának egyetlen fia,
Azt a gazembert mennyországba küldöm.
Hisz ez díj, jutalom, nem bosszuállás."
Rendes Kis
Olvasta: 4 | Válasz | 2015. október 07. 13:05 | Sorszám: 121
Egyrészt, az eltávozott szükségképpen (anélkül hogy ezt kívánnánk neki) belép az örök
béke honába, hiszen végetért számára az érdemszerzés (és egyúttal a gyalázatszerzés)
időszaka.
Másrészt (Buji Ferenc megállapítása szerint) a keresztények az Ács Fiának szavai közül
- a legtöbbet semmibeveszik,
- néhánynak pontosan az ellenkezőjét teszik,
- egyetlen kivétel az ellenségszeretet: azt félreértik.
mackó
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 12:45 | Sorszám: 120
Az imádkozás jogát nem elvitatva úgy érzem, hogy jogom van máshoz is. Hogy csak finoman fogalmazzak: tényeken alapuló erős kétkedéshez, kritikához stb. A Bibliában sem találok ennek ellentmondó részeket.
menta
Olvasta: 3 | Válasz | 2015. október 07. 12:27 | Sorszám: 119
re 110-115 Akkor, amiket a 113-ban írtam mára már érvényét vesztette volna? Lehet. Nem védek senkit, nem is ítélkezem, nem is ismertem a tevékenységét, akinek révén most ezek felmerültek bennem.
Csak elvi kérdés: Tény, hogy a halál pillanata a halál kapuján átlépőn kívül mindenki számára titkos.
Ezért is minden korban, szerte a világon mindenhol egy halotti szertartás kísérte ezt, amelyben az itt maradottak imádkoztak a halott lelkéért.
A néphagyomány siratóasszonyai azok lehetek, akik nem kötődtek érzelmileg a halotthoz, nem voltak rokonai sem, hogy ne vádaskodás, ne "saját magam" fölötti sajnálat legyen ez a siratás - hanem egy ima a halottért, hogy az útját, ahol már más törvények uralkodnak, és más ítéli meg, nem a földi ítélkezés, hogy ott folytatni tudja.
Elavult, babonás szokás ez? Lehet, nem tudom.

A 113-ban idézettek az Ács Fiától az örvénylő létforgatagból való kilépésre utalnak.
A duális szemlélet meghaladására, a jó-rossz harca fölé emelkedésről, a tudati transzformációról. Úgy gondolom, ez akkor is lehet egy szellemi út irányjelzője, ha végtelen, elérhetetlen messzeségben van a cél.

mpd
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. október 07. 12:21 | Sorszám: 118
Hogy mást ne mondjak, Mucsán NEM IS LEHETETT angolul tanulni! A Város 3 középiskolájának egyikében sem volt angoloktatás. Ez a hetvenes évek második felében volt.
mpd
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. október 07. 12:19 | Sorszám: 117
Nagyon igaz. Mindig hitetlenkedve hallgattam azt is, az ún. demokratikus ellenzék is mennyire el volt nyomva - pl. dempszi gabót egyszer nem engedték ki Franciaországba!!!!
Hallatlan terror!!
(Ugyanakkor a pórnép 3 évente utazhatott nyugatra ötven dollárral, és csak a lakóbizalmi meg a munkahelyi pártszervezet engedélyével)
Tovább ...
Jelmagyarázat    Van új hozzászólás
   Ezeket a hozzászólásokat már láttad
... Hibabejelentés | | | Gondola ...