Téma: Béke poraira ! |
|
Rendes Kis |
|
(A képpel a Wikipédia valamit trükközött, azért nem jelent meg elsőre ...) |
|
Rendes Kis |
|
Hát ez nekem magas. A patkányság hogyan lép egységbe az ellentétével, az önfeláldozással ? |
|
menta |
|
(köszönöm a képet, Rendes, nem tudom miért nem sikerült)
Szerintem 1 azaz EGY világ van. Lehet felosztani - ahogy a mesék és mitológiák teszik- alsó, középső, felső világra stb, de lényegileg Egy. (Egy - a görögöknél istenszinonima volt). A középsőből elűzik a rosszat megy máshová - de megmarad. Ezért történik a halott szertartás: hogy sehol sem maradjon meg. (A szentkönyvben az a rész, ahol a kiseprik a gonoszt, de az visszajön hetedmagával)
Erre utal Hegel az aufheben kifejezéssel. Hegel maga mondja, ez kulcsfontosságú fogalom, fontos a megértése. Szemere Samu így fordítja:megszüntetve megőriz, és hozzáteszi, a filozófia legfontosabb fogalmainak egyike, amely éppenséggel mindenütt visszatér, és amelynek értelmét határozottan fel kell fogni. Két ellentétes -duális- jelentés együtt: megszüntet-megőriz. "Ami megszűnik ezáltal nem válik semmivé ... így a megszüntetett egyszersmind megőrzött, amely csak közvetlenségét veszítette el" - mondja Hegel, máshol: "valami csak annyiban szűnt meg, amennyiben egységbe lépett az ellentétével".
|
|
Rendes Kis |
|
Ami az elhunyt lelkét illeti: a patkánylélek lehetőleg ne maradjon közöttünk, hanem oszoljék el. |
|
menta |
|
Ez természetes, hogy jog. Az időzítésen is lehet gondolkodni, ez is jog. És azon is, amiért a kultúrantropológusok felkapják a fejüket, ha a világon helytől és időtől független dolgot találnak - mert úgy gondolják - talán- az valahogy emberi szellemi lényegünkhöz tartozik, nem határozza meg sem genetika, sem természeti adottságok, sem társadalmi viszonyok. Ilyen a három, nem csak episztemológiai, hanem ontológiai közelítésből is nagy pont az ember életében: a születés, a nász (esküvő) és a halál. A szertartásai viszont már nagyon is kötöttek a helyhez és időhöz, a formája pedig a természeti és társadalmi viszonyokhoz is. Hogy mindennek a végtelenben és megismerhetetlenben van a "kezdete és vége", arra egy irodalmi vívódást idézek. A bűnös király imádkozik épp (tehát a bűnös imádkozik, nem "érte") - és Hamlet jő.
"Most megtehetném, top! imádkozik. És, most teszem meg: - akkor mennybe mén. Így állok én bosszút? Megfontolandó. Atyámat egy gazember megöli, S én, ez apának egyetlen fia, Azt a gazembert mennyországba küldöm. Hisz ez díj, jutalom, nem bosszuállás."
|
|
Rendes Kis |
|
Egyrészt, az eltávozott szükségképpen (anélkül hogy ezt kívánnánk neki) belép az örök béke honába, hiszen végetért számára az érdemszerzés (és egyúttal a gyalázatszerzés) időszaka. Másrészt (Buji Ferenc megállapítása szerint) a keresztények az Ács Fiának szavai közül - a legtöbbet semmibeveszik, - néhánynak pontosan az ellenkezőjét teszik, - egyetlen kivétel az ellenségszeretet: azt félreértik. |
|
mackó |
|
Az imádkozás jogát nem elvitatva úgy érzem, hogy jogom van máshoz is. Hogy csak finoman fogalmazzak: tényeken alapuló erős kétkedéshez, kritikához stb. A Bibliában sem találok ennek ellentmondó részeket. |
|
menta |
|
re 110-115 Akkor, amiket a 113-ban írtam mára már érvényét vesztette volna? Lehet. Nem védek senkit, nem is ítélkezem, nem is ismertem a tevékenységét, akinek révén most ezek felmerültek bennem. Csak elvi kérdés: Tény, hogy a halál pillanata a halál kapuján átlépőn kívül mindenki számára titkos. Ezért is minden korban, szerte a világon mindenhol egy halotti szertartás kísérte ezt, amelyben az itt maradottak imádkoztak a halott lelkéért. A néphagyomány siratóasszonyai azok lehetek, akik nem kötődtek érzelmileg a halotthoz, nem voltak rokonai sem, hogy ne vádaskodás, ne "saját magam" fölötti sajnálat legyen ez a siratás - hanem egy ima a halottért, hogy az útját, ahol már más törvények uralkodnak, és más ítéli meg, nem a földi ítélkezés, hogy ott folytatni tudja. Elavult, babonás szokás ez? Lehet, nem tudom.
A 113-ban idézettek az Ács Fiától az örvénylő létforgatagból való kilépésre utalnak. A duális szemlélet meghaladására, a jó-rossz harca fölé emelkedésről, a tudati transzformációról. Úgy gondolom, ez akkor is lehet egy szellemi út irányjelzője, ha végtelen, elérhetetlen messzeségben van a cél.
|
|
mpd |
|
Hogy mást ne mondjak, Mucsán NEM IS LEHETETT angolul tanulni! A Város 3 középiskolájának egyikében sem volt angoloktatás. Ez a hetvenes évek második felében volt. |
|
mpd |
|
Nagyon igaz. Mindig hitetlenkedve hallgattam azt is, az ún. demokratikus ellenzék is mennyire el volt nyomva - pl. dempszi gabót egyszer nem engedték ki Franciaországba!!!! Hallatlan terror!! (Ugyanakkor a pórnép 3 évente utazhatott nyugatra ötven dollárral, és csak a lakóbizalmi meg a munkahelyi pártszervezet engedélyével) |
|
Cirus |
|
Ja és volt szerencsém találkozni vele személyesen, egy barátom kiállítását nyitotta meg. A testőrei lökdöstek, durvák voltak, ő nem szólt rájuk, én pedig 45 kiló voltam vasággyal. |
|
Cirus |
|
Nem lehet, hanem biztos. Nagyapámmal együtt ült amúgy. Szerinted bárki tanulhatott angolul a börtönben? Mer akkoriban nem osztogattak tankönyveket és nem mellesleg még apám sem mehetett egyetemre.. |
|
mackó |
|
Az igazság az, hogy volt 10 éve arra, hogy bizonyítson. Nem sikerült. Sőt. |
|
menta |
|
Imádkozz az ellenségekért (is) - mondta az Ács Fia -főleg, ha már átlépett és nem is tud a támadás ellen védekezni. Lehet, hogy megváltozott, lehet, hogy megbánta, nem tudunk erről semmit. A jobb lator az utolsó percben változott meg, nem is akárhogy. Meg - szabadon idézve, mert most időhiány miatt nem keresem ki: a haverját gazember is szereti, akkor miben különböztök tőlük? |
|
tiszavirág |
|
Ha igaz az, hogy valóban besúgó volt a börtönben, akkor remélem a pokolra jut. Rém gusztustalanul mozgott a szája, amikor beszélt. |
|
menta |
|
Isten nyugosztalja! |
|
Cirus |
|
Egy patkánnyal kevesebb: meghalt Gönz Árpád |
|
|
|
|
|
|
tiszavirág |
|
http://hvg.hu/itthon/20150817_Meghalt_Paskai_Laszlo_biboros
"2006-ban Ungváry Krisztián történész az Élet és Irodalomban megjelent tanulmányában azzal vádolta, hogy 1965 és 1974 között „Tanár” néven jelentett az állambiztonsági szolgálatoknak, igaz, beszámolói a kutató szerint „kifejezetten jóindulatúak” voltak, és megvédték őt a „besúgottak” is. Ennek ellenére a bíboros a HVG-nek 2008-ban adott interjú alkalmával elzárkózott attól, hogy a múlt e szeletével kapcsolatos kérdéseinkre válaszoljon."
|
|
|
|
|