13:23:33
 Frissítés
Keresés | Új hozzászólás
 » Isten hozott, kedves Vendég ! Fórumlakók | GY.I.K. | Bejelentkezés | Regisztráció 
 » Szakmai
Téma: Pedagógia
... Elejére 1. lap 
mpd
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. szeptember 06. 10:36 | Sorszám: 31
Csontos József Attila
Tegnap

Bár a média zökkenőmentes tanévkezdésről számolt be - ami a diákok felől igaz is lehetett, hála az iskolavezetők és tanárok összehangolt erőfeszítéseinek -, de tanárként én magam ezt a hurráoptimizmust nem erősíthetem meg.
Enyhén fogalmazva is kaotikusnak nevezhető az, ahogy a művészeti iskolák neki indulhattak a 2013-14-es tanévnek. Természetesen nem általánosíthatok úgy, ahogy a törvényalkotók általánosítottak, amikor is kapkodva meghozott rendelkezéseiket minden iskolatípusnak egységesen tették kötelező erejűvé.
Ami egyértelműen lehet hatékony az általános iskolákban, az katasztrofális következményekkel jár a művészeti iskolákban.
Ezt járom most körül ezzel a kis irományommal főleg azzal a céllal, hogy egy átlagember is beleláthasson a művészeti iskolák más iskoláktól látványosan eltérő működésébe, s ha lehet, rehabilitálhassam azok szemében a pedagógusi szakmát, akik az interneten megjelenő oktatásról szóló cikkek kommentjeiben tudatlanságukban büszkén alázzák porig a tanári társadalmat.
Új ellenség kép alakult ki: Az ingyenélő léha tanár image-je, akit vasmarokkal kell a munka vonalaira terelni. Már odáig jutottam, hogy nem is merem idegenek előtt kimondani a szakmámat.
Miért?
Utazván a vonaton, társalgást kezdeményezett az egyik utastársam. Amikor megkérdezte, hogy én mit dolgozom, büszkén mondtam el, hogy tanár vagyok. Röhögve fordult a barátjához, és fennhangon ezt mondta: Én minden tanárt a falhoz állítanék és lelövetném őket.
Innentől kezdve okafogyottá vált a további társalgás.
Az én iskolám egy olyan zeneiskola, ahol alap és középfokon tanulnak a diákok zenét és néptáncot. A zenei nevelés hatékonyságának mérhetőségét a törvénykezés igyekszik végzettség dömpinghez kötni, hiszen az megszámolható, tehát mérhető. De a mi szakmánkban ennek csekélyke hatékonyságnövelő hatása van, így az a morbid helyzet is előállhat, hogy a bérünket meghatározó minősítési rendszerben előrébb furakodhatnak az olyan rossz tanárok, akik végzettség hegyeket gyártva mérhető módon válnak többé statisztikai értelemben, szemben azokkal, akik inkább szakmai életet éltek, neveltek, tanítottak jól bőven túllépve az elvárt munkaidőt, művészként színpadi életet is éltek és nem volt idejük papírhegyeket gyártani.
Nem nevesítek most, de tudok olyan több diplomás tanárról, akinek munkájában nincs köszönet, bár statisztikai értelemben ellátta az óráit. Ezzel csak arra akartam utalni, hogy a művészeti nevelés nem tanár és továbbképzés, de személyfüggő! Természetes, hogy a művészeti iskolákban nagyon sok művész tanít. Nos, ezek a művészek művészeti tevékenységet is folytatnak. Fellépéseik, koncertjeik is vannak, aminek elengedhetetlen feltétele az, hogy napi rendszerességgel legyen lehetőségük a hangszerükön gyakorolni, repertoárt építeni, mások munkásságát elemezni, stb. Mi ez, ha nem maga a legtökéletesebb és egyedüli továbbképzés, aminek a diákjai látják a legtöbb hasznát.
Ez most már nem számít, sőt tilos!
Átlaglelkű és futószalag munkás életvitelre adaptált tanárokat várnak el, s eközben a minőség garantálásának zászlaját lengetik a szélben hatalmas csinnadrattával.
Nézzük csak meg, hogy most hogyan is néz ki egy művésztanár élete:
A rendeletek értelmében a tanárnak 32 órát kell a munkahelyén eltölteni. Nagyot téved az, aki azt hiszi a fenti adat alapján, hogy a lusta művésztanárt végre 32 órai munkára fogták. Hát pont ezzel kényszerítették őket tétlenségre!
Iskolánkban 30 tanterem van. Viszont majd 60 tanár. Diákjaink rendszerint 8-tól 20:30 óráig vannak az iskolában, mert természetesen a kötelező óráik mellett gyakorolniuk is kell. Ezzel a 32 órás bent levőségi kötelezettséggel elméletileg a tanárok nem hagyják el a tantermeiket, így a zenei pályára készülő diákokat ütik ki a gyakorlás lehetőségéből, de továbbtanulás lehetőségéből is.
Természetesen ezt mi nem tesszük!
Maradnak a folyosók, jó idő esetén az udvar, ahol ha nagyon unatkozunk, körtáncot is járhatunk gyakorolva a szolmizálást. Nekem szerencsém van, mert 4 hangszeren is játszom. Mivel gyakorolni nekünk, művésztanároknak is kell, rátaláltam az egyik olyan biztos helyre, ahol egy diákot sem kárhoztatok tétlenségre a saját munkámmal. Ez a WC.
Ide nem tudom a főhangszeremet a zongorát bevinni, de gitározni, harmonikázni, furulyázni kiválóan lehet, bár nem ez volt a vágyálmaim netovábbja, mégis jobb, mint tétlenül kint állni az udvaron, vagy a folyosón ücsörögni.
A lényeg az, hogy otthon a szakmájukat gyakorlással, készüléssel, anyagválasztással, ujjrendezéssel, digitális naplótöltögetéssel, stb . eltöltő tanárt most bebörtönözték az iskolába, ahol mindezt egyáltalán nem tudja elvégezni. Majd hatvan tanárra van 3 számítógép, tehát digitális naplókezelés a bent töltött 32 óra után továbbra is otthonra marad. A tanár a hangszerével eltöltött ideje is látványosan lecsökken, hiszen a gyakorlási idejét most tétlenül kell az iskolában eltöltenie.
Még egy utolsót intek a magyar zeneoktatás eddigi magas színvonalának, és iskolai börtönömből nézem végig az agóniáját.

forrás: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=619205961434352&set=a.619205928101022. ...
mpd
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. szeptember 04. 13:34 | Sorszám: 30
Most mondja a gyermekem, aki zeneiskolában fog tanítani, hogy nekik is le kell tölteni a kötelezőt.
Érted ennek a szépségét?
Délelőtt ott fognak sakkozni a zenetanárok a töküres zeneiskolában, hogy kilegyen az óraszámuk. A növendékek meg majd délután kettőtől szállingóznak.
Bravó!!!
keresztkem
Olvasta: 2 | Válasz | 2013. szeptember 01. 13:55 | Sorszám: 29
Több mint egy évtizeden át voltam hittantanár--általános és középiskolákban--nem egyháziakban--az Egri Főegyházmegye hitoktatói bizottságának eseti--és tanévenkénti eseti--megbizása alapján. Kb. 4 éve adtam át minden órámat minden iskolában, OLYAN HITTANTANÁR KOLLEGANŐKNEK--elosztva közöttük-- akiknek a hittanárság volt az egyetlen pénzkeresti forrásuk--legtöbbjük családanyaként, egy-egy egyedülállóként.Tekintve hogy én mérnökként és mérnöktanárként MESSZE NEM(!) "így" voltam.Mindezt csak azért írom le, hogy ez az óraátadás NEM A MOST KEZDŐDŐ TANÉV SAJÁTJA, hanem már évekkel ezelőtt is vol ilyen.A különbség csak annyi hogy most KERESIK a hittantanárokat, akkor, a maszop kormány idején meg azon kellett ügyködni, hogy--mivel nem volt kötelező tantárgy a hittan--lehetőleg a kiképzett hittantanárok közül azoknak jussson óra, akik a leginkább rá voltak szorulva arra a kis pénzre, ami így keresni lehetett.Ilyen--"egyházmegyei hittantanár"-nak kiképzett hittantanár bagyok jómagam is, de nem voltam s nem vagyok anyagilag --úgymond--"rászorulva"! Bár erkölcsi és hitbéli inditékból szívesen tanitottam és tanithatnék is hittant.
keresztkem
gajo
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 31. 20:52 | Sorszám: 28
Nemigen figyelem, figyeltem ezeket a híreket, (mindenki a maga keresztjét ).
Lényeg, hogy a kölykök javulnak, okosodnak, egyre kulturáltabbak, illedelmesebbek, szófogadóbbak lesznek!
katáng
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 31. 10:49 | Sorszám: 27
Szerintem nehezebb a délutáni időt tartalmasan kitölteni, a (meg)fáradt gyereket felügyelni.
katáng
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 31. 10:45 | Sorszám: 26
Megvívtam négy óráért. De nem merem kitenni ama győzedelmi zászlót, irritálná a kollégát.
Pedig munkavédelmis szépen elmagyarázta (hangos kacaj közepette), hogy kerüljük a stresszt, mert árt az egészségnek, no meg a gyerkőcöknek. Javallat: az igazgató segítségét kérjük a megoldásban, vagy vezessük le...
Milyen jó, hogy bicajjal mentem suliba! Vezethettem le hazafelé.
gajo
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 30. 22:15 | Sorszám: 25
Akkor ez az ÓRAHARC?
...és ez lesz a végső?
mpd
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 30. 07:32 | Sorszám: 24
Immár nemigen takargatható, hogy a béralap emelésével egy időben megszüntetnek mindenféle pótlékot és túlórát. Ez mindenféle ésszerű gondolkodással ellentétesen a kevesebb munkára ösztönöz. A legutolsó lógós is ugyanannyit fog keresni, mint a vele egykorú szorgalmas.
mpd
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 30. 07:13 | Sorszám: 23
No, ma reggel érdekes dolgot mondott a Rozika: azt mondta, mindent megtesznek, hogy az ügyben érintett mintegy 4500 pedagógusnak SE csökkenjen a fizetése!
Ejnye no! Erről eddig szó se volt, csak én említettem meg, hogy lehet olyan is, akinek a fenenagy emeléstől kevesebb lesz a fizetése.
katáng
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 29. 16:47 | Sorszám: 22
Folyik a harc a tényleges órákért.
mpd
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 29. 09:57 | Sorszám: 21
Ja, a másik csodálatos eredmény az, hogy nagyjából egyformán fog keresni, akinek X órája van, és Y órát majd felügyeli a nebulókat délután, mint az, akinek x+y tényleges órája van. Utóbbi még a kötelezőn felül is túlórázni fog, ugyanis dolgozatot nem vihet haza javítani, ellenőrzőt nem vihet haza (félévi értesítőt írni)......
mpd
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. augusztus 29. 07:17 | Sorszám: 20
A Nőtársnak (ált. iskolai tanár), úgy néz ki, CSÖKKEN a fizetése. Az, amit a számlájára utalnak. Nagyon sok helyettesítése volt, mert a másik magyarszakos az igazgatóhelyettes. Így mostantól:
- ugyanúgy rengeteg túlórája lesz (helyettesítés, énekkar)
- de nem kap érte egy vasat sem.

Bravó.
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2013. július 19. 11:13 | Sorszám: 19
Ken Robinson szerint az iskola kiöli a kreativitást
www.ted.com
Sir Ken Robinson szórakoztató és mélyen megható története egy olyan oktatási rendszer alkotásáról, amely támogatja (nem aláássa) a kreativitást.
... www.facebook.com/tony.takacs?hc_location=stream
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. július 18. 20:10 | Sorszám: 18
„Az átváltozás”- avagy Szingapúr sikerének kulcselemei az oktatási rendszer terén

Mit tud kezdeni egy természeti erőforrásokkal nem rendelkező, szegény, kis ország saját korlátaival, hogyan tud a mankókból szárnyakat varázsolni?

Amikor az ember először olvas Szingapúr, e kicsiny trópusi sziget oktatási rendszeréről, ahol egy emberöltővel korábban még kötelező közoktatási rendszer sem létezett, nem számít különösen kiugró teljesítményekre. Arra pedig valószínűleg pláne nem gondolna, hogy pár évtized múlva a világ élvonalában találja magát a legtöbb oktatási felmérés rangsorában.

De nézzük, mi lehet ennek hátterében, vajon milyen filozófiából táplálkozva jött létre ez az elképzelhetetlen ütemű fejlődés?

... http://erdely.ma/vilag.php?id=145651&cim=az_atvaltozas_avagy_szingapur_sikere ...
Rendes Kis
Olvasta: 3 | Válasz | 2013. július 11. 11:37 | Sorszám: 17
Minek tanulni?

Az a jó iskola, okos szülő, amely és aki meggyőzi a felkészületlen gyermeket, jobb, ha nem is áll érettségizni, mert csak rontja a statisztikát – ez derül ki Király András, az oktatási minisztérium RMDSZ-es államtitkára Transindexen megjelent eszmefuttatásából. Király egyébként elégedetten magyarázza, milyen jó, hogy egyre többen rájönnek, „van élet érettségi nélkül is”.

Érdekes személet ez egy kisebbségi ügyekkel, magyar oktatással évek óta foglalkozó, s ez okból szakértőnek is nevezhető tisztviselő részéről. Álláspontjából kitetszik: nem tudásra, tanulásra, hanem kényelmes lemorzsolódásra kell ösztönözni gyermekeinket. A szaktárcának nem okos tantervek, jó tankönyvek, érdekes és hasznos tartalmak összeállításán kell fáradoznia, elég, ha így, tanév végén, az újabb és újabb katasztrofális eredmény után elmagyarázza: nem is kell mindenkinek tanulnia. Miközben a világ legfejlettebb államai évről évre növelni igyekeznek a felsőfokú képzésben részesülők arányát (Kanadában például a lakosság 51 százaléka rendelkezik felsőfokú végzettséggel, Izraelben 46 százalék, Japánban 45, az Amerikai Egyesült Államokban 42 százalék), nálunk a magyar oktatásért felelős államtitkár minél több diákot szakiskolába irányítana, s arra biztatja őket, ne kínlódjanak az érettségi diploma megszerzésével, érjék be technikumi képzéssel. Bizonyára minisztériuma álláspontját is közvetíti, s szavaiból kitetszik, nem tartják fontosnak, hogy a szakiskolában, szaklíceumban éveket eltöltő fiatalok szakmán kívül megtanulják az alapokat irodalomból, földrajzból, történelemből vagy akár matematikából. Szerinte bőven elegendő, ha valamilyen mesterségre kiképzik őket, pedig a valóság az, hogy igazából még arra sem, vagy ha igen, nincs esélyük munkahelyet találni.

... http://erdely.ma/publicisztika.php?id=145144&cim=minek_tanulni
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. július 04. 12:37 | Sorszám: 16

... http://forum.vectrix.hu/?f=88&t=46&m=37
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. május 08. 06:41 | Sorszám: 15

„Az igazi tanár nem tanít a szó régi értelmében, hanem alkot. A saját mindig friss,
mindig korszerű tudását alkotja, szüli újjá tanítványai lelkében. Így lesz művész,
alkotó művész.”
... http://retrolegends.blog.hu/2013/05/05/oveges-professzor-kiserletei
... www.facebook.com/tony.takacs
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2013. február 10. 16:20 | Sorszám: 14

... www.facebook.com/istvan.dobsa.9?sk=photos
... www.facebook.com/szkoropadszky.peter
negyven rabló
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. március 04. 14:10 | Sorszám: 13
Álságos és hazug! Lózungokkal operál, miközben letarolja a szakmát! Pont olyan, mint a politikusaink!
Nem szeretem!
negyven rabló
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. március 04. 01:47 | Sorszám: 12
Ha én Bill Gates lennék, pont ezt mondanám!
katáng
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. március 03. 20:17 | Sorszám: 11
Nemcsak vidéken!
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. március 03. 11:54 | Sorszám: 10
lámpás | 2010. március 03. 08:46 | Sorszám: 1652
Ez mind igaz.
Közben súlyos 100 milliók mennek szakértőkre, kompetencia-alapú oktatás, minőségbiztosítás, nem szakrendszerű oktatás címen mindenféle marhaságokra.
A pedagógus félti az állását és zokszó nélkül csinálja. Senki sem sikít.
Alig várom,hogy ennek vége legyen, és szóhoz jussanak a hivatásukat szeretők is, nem csak a pénzhajhászok.
Ld. bukás visszaállítása,iskolából való eltanácsolás.
Az igazi pedagógusok, tudták, hogy mindezek generálják a bajokat, nem megszüntetik.
Előzmény: mpd 2010. március 03. 08:27 | Sorszám: 1649

A. E. | 2010. március 03. 08:34 | Sorszám: 1651
Van ahol így lehet, de ne általánosítsunk.
Az állam ma mindenesetre nem finanszírozza a közoktatást már egészében, ami megdöbbentő...
Ellenben így is elműködnek, ami azt jelenti, hogy kreatív a magyar...
Előzmény: mpd 2010. március 03. 08:27 | Sorszám: 1649

fokos | 2010. március 03. 08:31 | Sorszám: 1650
Nem csak a vidéki iskolákba.
Előzmény: mpd 2010. március 03. 08:27 | Sorszám: 1649

mpd | 2010. március 03. 08:27 | Sorszám: 1649
Abszolút igaz.
Vegyük csak az iskolákat.
A vidéki iskolába a szülők küldik a wc-papírt meg a papírzsebkendőt, kéztörlőt.
A szülők veszik a függönyt az ablakra, vesznek a fénymásolóba papírt.
Akinek van szobafestő az osztályában, annak van kifestve évente a terme (ezért is cserélgetik a termeket).
És ez nem vicc, Magyarország, 2010-ben.

... http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=2&t=010525
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. március 03. 08:02 | Sorszám: 9
PDSZ: szakmájukban kérdőjelezi meg a pedagógusokat a buktatás tilalma


... http://gondola.hu/hirek/126213
iszalag
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. január 21. 16:43 | Sorszám: 8
Idézet:
Azoknak, akiknek kamasz/bakfis gyerekeik vannak.

Bill Gates beszédet mondott amerikai középiskolásoknak és ennek során 11 szabályt említett meg, amit nem tanítanak az életről az iskolákban.

1. Az élet igazságtalan - szokj hozzá már most!

2. A környezeted nem fog gondoskodni az önbecsülésedről.

A környezeted arra számít, hogy előbb te viszel véghez valamit, ami miatt jól érzed magad.

3. Nem fogsz 60.000 dollárt keresni az első évben rögtön az iskola után. Nem leszel igazgatóhelyettes szolgálati kocsival és szolgálati mobillal addig, amíg te magad meg nem tudod keresni a rávalót.

4. Ha azt hiszed, hogy a tanárod követel, csak várj, majd meglátod, milyen szigorú lesz a főnököd.

5. Sütődében, gyorsétteremben, mosodában vagy kifőzdében dolgozni nem rangon aluli dolog. A nagyszüleid ezt még lehetőségnek tekintették.

6. Ha elcsesztél valamit, az nem a szüleid hibája, tehát ne nyávogj, inkább tanulj belőle!

7. Mielőtt megszülettél, a szüleid nem voltak olyan unalmasak, mint most. Az tette őket azzá, hogy fizetik a számláidat, tisztítják a ruháidat és hallgatják, hogy te milyen cool-nak érzed magad. Tehát mielőtt a természetet akarnád megmenteni az azt szennyező szüleidtől, próbáld meg tisztán tartani a saját szobádat!

8. Az iskoládban lehet, hogy nincsenek nyertesek és vesztesek, és talán még megbukni sem lehet, mert újra és újra próbálkozhatsz. Ez a leghaloványabb kapcsolatban sincs a valós világgal.

9. Az életben nincsenek tanévek, és nem kapsz nyári szünetet. Mi több, nagyon kevés munkáltató fog segíteni neked megtalálni önmagadat. Ezt szabadidődben kell majd megtenned.

10. A tv nem az igazi életet mutatja. Valójában az emberek nem a kávézóban ülnek, mint a szappanoperákban, hanem dolgoznak.



11. Legyél kedves azokkal, akik szemetek veled. Jó esélyed van rá, hogy egyszer még valamelyik a főnököd lesz.


http://www.tornadohirkuldo.com/forum6/index.php
missmarple
Olvasta: 1 | Válasz | 2010. január 09. 16:26 | Sorszám: 7
Hogyne. Tesz is.
De az általános működés megváltoztatásához sajnos nem elég.
Tovább ...
Jelmagyarázat    Van új hozzászólás
   Ezeket a hozzászólásokat már láttad
... Hibabejelentés | | | Gondola ...