Téma: Dr. Rácz György Magánegyetem Műszak-történeti és Műszaki Fejlesztési Tanszék (RME-MMFT) |
R.András |
|
- Gyula vétel! - Mi van má' megint? - A személy két kocsival jön... - Hát ez...igazán nagyszerű hír. Mi közöm hozzá? - A második kocsi egy Gbgs. Be kéne tenni a raktárba. Behozom az elsőre, úgysincs ezen senki. A vezérnek viszek egy sört, oldjátok meg légy szíves. - Miattad lesznek alkoholisták a mozdonyvezetők... ... www.facebook.com/watch/?v=1636063307125130 |
|
R.András |
|
64 éve, 1960. november 5-én a világon elsőként csuklósbuszt helyeztek üzembe Budapesten. Olyan buszra volt szükség, ahol a vezető és az utasok egy légtérben vannak, de az eddigieknél több utast tudott szállítani. Ez lett a csuklósbusz. Németországban a Mercedes kísérletezett vele, de forgalomban még ki sem próbálták, amikor Magyarországon már utasokat kezdett szállítani egy csuklósbusz. A GA 12-00-ás rendszámú busz az azóta megszűnt budapesti 1-es vonalon közlekedett a Kelenföldi pályaudvar és a Dózsa György út között. 35 ezer kilométert futott, különösebb hiba nélkül. A BKV elődjének (Fővárosi Autóbusz Üzem) Autóbusz Főműhelyében három fiatal mérnök, Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla készítette el az első járműveket. Egy levágott farú Ikarus 60-asból, egy, az első részétől megfosztott TR 5-ösből, valamint a Vörös Csillag Traktorgyár golyóskoszorús zsámolyából jött létre az ITC 600-as típusjelű csuklósbusz. A három mérnök a rajzasztali skicceket a főműhely falára másolta, a munkások ez alapján építették meg az első buszt. A műszaki egyetem mérnökei a falfirkák, a skiccek és a kész alkatrészek alapján készítették el a műhelyrajzot – jóval azután, hogy már futott az első busz. Az ITC 600-asból, népszerű nevén FAÜ-csuklósból 267 darabot gyártottak, de egyetlen egy sem maradt fenn belőle.
... www.facebook.com/csepel.ujsag/posts/pfbid0h5LaxDccFRrULEYBTrCFLjNfgMdhnxBoisc ... |
|
pandala |
|
a németeknél mostanság tkp. az eredetit is "visszaállították" .... 'átmenetileg' még falukat is áttelepítettek a lignitmezőkhöz való hozzáférés érdekében .. nademajdhaa nagy tengeri szélerőművek beindulnak .. ;-)) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
R.András |
|
Egy ikon születése Az autógyártás történetében készültek olyan kivételes remekművek, amelyek nem csupán közlekedési eszközként funkcionáltak, hanem igazi műalkotások is voltak egyben. Tökéletes példa erre a Mercedes-Benz 500 K Special Roadster, amely a Berlini Nemzetközi Autószalonon (IAMA) debütált 1934 márciusában. Ez az autó nem csupán egy soron következő modell volt a Mercedes-Benz kínálatában; új irányt mutatott a luxusautók tervezésében és gyártásában. Reflektorfényben a luxus és az elegancia A 1930-as évek az autóipar egyik legizgalmasabb korszaka volt, ahol a verseny a technológiai fejlődés és a stílus új szintjére emelte az autógyártást. Ebben az időszakban a Mercedes-Benz ambiciózus tervezőcsapata olyan járműveket alkotott, amelyek örökre beírták magukat az autóipari történelemkönyvekbe. A 90 évvel ezelőtt bemutatott 500 K Special Roadster lenyűgöző eleganciája és meggyőző teljesítménye azonnal rabul ejtette az autórajongók és a tehetős vásárlók szívét. 90 évvel ezelőtt mutatkozott be az 500 K a nagyközönség előtt Impozáns karosszéria, fényűző belső tér Az 500 K Special Roadster nem csupán egy autó volt, hanem egy igazi státuszszimbólum is, amelyet az emberek csodáltak és irigyeltek. A nagy, elegánsan ívelt sárvédőkkel és a hosszú gépháztetővel ellátott karosszéria valósággal vonzotta a tekintetet. A kézzel készített üléskárpit és az impozáns szalonok hangulatát idéző belső tér pedig első pillantásra lenyűgözte a közönséget. Az elefántcsontszínű kormánykerék, az órásmestert is irigységgel eltöltő műszerfal és a tervezők minden részletre kiterjedő figyelme pedig tovább fokozta az autó exkluzivitását.
Csúcsteljesítményre hangolva Az 500 K Special Roadster megjelenése mellett kiváló teljesítményével is kitűnt a sorból. Nem meglepő tehát, hogy a német mérnökök által tervezett és a legmagasabb minőségi szabványoknak megfelelően elkészített autó hamar legendává vált az autóiparban. Az 500 K M29 kódjelű erőforrása akár 118 kW (160 LE) teljesítmény leadására is képes volt egy kompresszornak köszönhetően. A karburátor előtt elhelyezett Roots kompresszor akkor aktiválódott, amikor a gázpedál teljesen kinyitotta a fojtószelepet. Az úgynevezett kickdown ponton a feltöltő felsírt és azonnali teljesítménynövekedést hozott (ennek köszönhette az 500 K a jellegzetes hangját is). Ebből adódóan az autó 160 kilométer per órás végsebességre volt képes– ez pedig a kor legelvetemültebb sportautó-rajongóinak igényeit is kielégítette. Természetesen mindennek ára volt, amit az új tulajdonosok az üzemanyagfogyasztás formájában fizettek meg: 27 és 30 liter közötti mennyiségű benzint habzsolt az 500 K 100 kilométer megtétele alatt. A kompresszornak hála, az 500 K 160 kilométer per órás végsebességre is képes volt Egyedi elképzelések nyomában A tehetős ügyfelek egyedi kívánságainak kielégítése érdekében három alváz változatot készített a Mercedes-Benz az 500 K-hoz. Két hosszú, 3290 milliméteres tengelytávú változat – amelyekben különbözött a hajtáslánc és a karosszéria elrendezése – illetve egy rövid tengelytávú változat 2980 milliméterrel. Emellett pedig a luxusautó-rajongók nyolc különböző karosszériakivitel közül választhattak. Ha mindez még nem lenne elég, a leendő tulajdonosok a külsőre és belsőre vonatkozó, egyedi kívánságait is megvalósította a gyártó. A speciális fényezéstől az utastérben használt különleges anyagokig bármit kérhettek azok, akik hajlandóak voltak megfizetni a kivitelezés borsos árát. Az egyedi kívánságokat Hermann Ahrens irányítása alatt a sindelfingeni üzem speciális járműgyártási osztályán valósították meg, ami a korszak legjobb karosszériaépítő műhelyének számított.
Korszakalkotó innováció A német gyártó számára a határ a csillagos ég volt: olyan fejlesztéseket mutatott be az 500 K esetében, amelyek egyedülállóak voltak az akkori európai piacon. Ezek között az újítások között szerepelt többek között a pótkerék, a biztonsági üvegezés és a hidraulikus fékrendszer. Emellett pedig ebbe a típusba 12 Voltos elektromos rendszert is építettek az ablaktörlők és irányjelzők, valamit az ajtózárak működtetéséhez. Továbbá a futómű precíz működése és ennek köszönhetően a vezetési élmény is minden tekintetben felülmúlta a kortársakat. A kürtök, a fényszórók és a gyújtásrendszer komponensei mind a Bosch technológiájára támaszkodtak, ami természetesen szintén hozzájárult az autó megbízhatóságához és hatékonyságához. A 12 Voltos elektromos rendszer felelt az ajtózárak működtetéséért is Ritka kincs Az 500 K már az 1930-as években is ritkaságnak számított. 1934 és 1936 között mindössze 342 darabot gyártottak a különböző karosszériaváltozatokból összesen. Ezt a típust az 540 K követte, amelynek motorja nagyobb lökettérfogatú volt. Két- és négyüléses kabrióként, négyüléses kupéként vagy hétüléses limuzinként is kapható volt, ezzel korának egyik legsokoldalúbb autója lett. Az 500 K hagyatéka még ma is visszaköszön a modern Mercedes-Benz modelleken. Különleges kialakítása és kiváló minősége révén örökre beírta magát az autóipar történetébe. A luxusautók egyik ikonjává vált: a vagyon, a stílus és az elegancia szimbóluma a mai napig. ... https://boschblog.hu/egy-ikon-szuletese |
|
|
gajo |
|
Jók ezek a nagy üres négyzetek! |
|
|
R.András |
|
Clementoni Tudomány és játék – Elektronikai Labor – Áramkörök készlet 2040 Budaörs, Fashion Trend ( régi Trend 2 ) Üzletház földszint 1017. sz. üzlet Bejárat a Gervay Mihály utca felől – térkép mellékelve Üzletünk helye: üzletház végén, étterem mellett a bal sarokban GPS koordináták: N 47.46532 E 018.89470 Buszjárat: 88A Megálló: Budaörsi Ipari és Technológiai Park ( BITEP ) . Munkanapokon reggel 20-40 percenként, egyéb időszakokban 60 percenként közlekedik egészen este 20 óráig. ... https://gyerekajandek.hu/termek/clementoni-tudomany-es-jatek-elektronikai-lab ... |
|
R.András |
|
"Tronic" elemtöltöttség-mérő |
|
|
|
R.András |
|
Node: a NOHAB hangja párát csal a vasút szerelmeseinek szemébe ! |
|
|
|
R.András |
|
Bácsi kapott egy Rolls Royce-ot a szüleitől. De hát nem is élnek a szülei. Akkor még éltek. A bácsi is új volt, a Rolls Royce is. Nemrég történt, Allen Swift bácsi 1928-ban ballagott. Nem is volt bácsi, csak siheder. A Piccadilly P1 Roadster akkor volt a legfrissebb széria. Egy darabig vezette, aztán megunta. Ilyenek vagyunk mi, emberek. Csak ő egy kicsit más volt. Egész pontosan 102 éves korában unta meg, amikor is meghalt. Halála után a springfieldi múzeumra hagyta a kocsit. ... www.facebook.com/lackfi/posts/pfbid0Gz36bocMqVaNYMWsFKTbKDf4Her34fxpktQ5v7uYr ... |
|