Téma: Magyar Unitus Teológiai Intézet ! |
|
mpd |
|
Aha. Esszencialista lettél mostmeg. Szóval, a szék nem egyenlő az alkatrészei összességével, igaz-e, hanem van benne egy valami (egy idea, szerinted), amitől szék lesz. Székség nélkül az egész csak fadarabok összessége. Párhuzamosan, ugyebár, az autó sem egyszerűen alkatrészek megfelelő módon 9sszeszerelt komplexuma, hanem bele kell lehelni az "autóság" ideáját.
A példádban szereplő majom azért nem csinálna széket (illetve, nem is venné észre, hogy csinált), mert nem tudja, mi a fene az a szék. A szék csak az embernek jelent valamit. |
|
mpd |
|
Zöldség. a Waterlooi Csatának rengeteg végkimenetele lehetett volna, ezeknek kb. a fele azt eredményezhette volna, hogy a franciák nyertek, kb. a másik fele meg azt, hogy az angolok. Egy csatát ezerféleképpen lehet megnyerni, a nulla ember veszteségtől kezdve addig, hogy nekem egy emberem marad, az ellenfélnek egy se. |
|
Rendes Kis |
|
Szerintem, ha Lukács Györgyöt fölrovod Marxnak, az olyan mint akik az inkvizíciót fölróják Jézusnak. Szerintem Marx nem a gyökeret hazudta le a fáról, hanem csak leaggatta róla azokat a hamis sallangokat, amelyeket a korrupt papok ráhazudtak. |
|
menta |
|
"Ugyanazt mondja (Marx), mint Duns Scotus, csak Istent nem nevezi Istennek." Itt nem erről van szó, hogy a szent Nevet ne vedd hiába. Hanem, hogy lehazudta. Hasonlatos, ha valaki egy fát tövénél elfűrészelne, és arrébb rakna 20 m-re, és dicsőítené magát, milyen szép fát alkotott, hiszen az egész más fa, nincs alatta az a hülye fölösleges, láthatatlan gyökér. Az eredménye a filozófiájának is hasonlatos, ahogy az a fa hamarosan elpusztul. Vagy azzal rokon, ami a zseniális ifjú hegeliánus Lukáccsal történt, hogy a ragyogó szellemiségű Hegellel mit tett, aminek eredménye továbbá hogy Lukács később a legjobb tarkónlövető filozófusunk lett - gyümölcséről ismerszik meg a fa. Érdemes elmélázni, milyen "küldetés" jegyében történt ez Lukáccsal. És az is a gyümölcse, hogy nem tudtál csak kizárólag marxista-leninista ideológiával nyakon öntött gondolatot, írást találni,olvasni a könyvtárban, vagy aki tudott, eredeti nyelven, azt Lukács maga távolította el, lehetett egy jó raktáros Tiszapalkonyán. Ott viszont megdicsérték, mert Chopint játszott a munkásoknak április 4-én, úgyhogy happy end van. http://www.hamvasbela.org/2011/11/szocs-geza-hamvas-belarol.html
|
|
Rendes Kis |
|
Szerintem eléggé megnyugtató bizonyosságot szereztünk arról, hogy Marx nem volt ateista. Szavazzunk. Ha szerinted is: "ámen", ha nem: "á, nem". |
|
|
Rendes Kis |
|
Az olyan pihenő alkalmatosság, amin ülni is meg feküdni is lehet, a "kanapé". |
|
Omniscient |
|
Szék az. Olyan szék, mint pl. amin egy macska fekve pihen!... |
|
Rendes Kis |
|
Kérdés, hogy a hangya tud-e egyáltalán pihenni ? Fáradhatatlannak látszik. Az is lehet, hogy állva pihen. Vagy fekve. Akkor, amin pihen az nem "szék", hanem "ágy" ! |
|
tótumfaktum |
|
De ha a tücsök csinálna neki széket, akkor azért azon valahogy csak meg tudna pihenni! Kontempláció közben... |
|
|
tótumfaktum |
|
Az elefánt sem használná széknek, ha az százszor magasabb lenne mint ő... |
|
Rendes Kis |
|
Most nézzük Isten ideáját. Esse est Deus - mondja Duns Scotus. Az idea realitását úgy ellenőrizzük, hogy ütköztetjük a "való világ"-gal. A "létezés"-t, az "esse"-t a legegyszerűbb ellenőrizni: csak kinyitjuk a szemünket, vagy ki sem nyitjuk, csak belecsípünk a saját karunkba. A "létezés" máris tódul befelé az érzékeinkbe. Tehát a teszt sikerült, Isten igazán jó, kipróbált, fix idea. Mit mond Marx ? Esse est. Ugyanazt mondja, mint Duns Scotus, csak Istent nem nevezi Istennek. De ezzel nem követ el hibát, sőt. Már Mózes megtiltotta nekünk, hogy Isten nevét hiába vegyük. |
|
Rendes Kis |
|
A sokaság nem cáfolja az ideák létét. Sőt. Rengeteg idea van. Hemzsegnek. A szellemvilág sokkal de sokkal nagyobb, mint az anyagi világ. A szellemvilágot nem bilincseli le az anyagi világ nehézkedése. Végtelensok angyal elfér egy tű fokán. Az ideák 2 fő fajtája: a reális (objektív) és az irreális (szürreális) ideák. Például itt és most kitaláltam a bidrogén ideáját, amelynek a receptje így fest: - végy két protont, - adj hozzá két elektront, - úgy készítsd el, mintha hidrogént gyártanál. Ez nem teljes sületlenség. Ha egy majmot beengedek a részecskegyorsítóba, biztos megpróbálkozik a bidrogéngyártással, Talán még sikerül is neki, de csak néhány tízmilliomod másodpercig fog létezni, mert ez nem fix idea. |
|
Rendes Kis |
|
Bizony-bizony: ideák nélkül a Véletlen tehetetlen. Adhatok a majomnak egymilliárd tonna fát és tízmilliárd év időt, a "szék" ideája nélkül biztos, hogy egyetlen széket sem fog gyártani, csak egymilliárd tonna forgácsot. Néha ugyan - véletlenszerűen - a kezében lesz egy-egy szék, de az nem lesz stabil, nem teszi félre, nem marad meg, továbbreszeli forgácsnak. |
|
Rendes Kis |
|
Bizony-bizony: a "szék" ideáját az elefánt és a macska is fölismeri. A hangya nem. |
|
|
menta |
|
„Ha valaki megkérdezné a természetet, hogy miért hozza létre a műveit, a következőképpen válaszolna (ha egyáltalán odáig ereszkedne, hogy feleletet adjon): Helyénvalóbb lenne nem kérdezned (vagyis nem az eszeddel kutatnod), hanem csendesen tanulnod, ahogyan én is hallgatag vagyok. A beszéd ugyanis nem az én utam (hanem a Szellemé, aki szavakban nyilatkoztatja ki Önmagát). Azt kell tehát megtanulnod, hogy minden, ami létrejön, az én néma szemlélődésem tárgya, annak a szemlélésnek, amely eredendően a sajátom, mivel én magam is kontemplációból származom (mégpedig az »univerzális lélekéből«, mely az Univerzális Szellemet kontemplálja, éppen úgy, ahogyan az utóbbi a Végtelent kontemplálja). Szeretem a kontemplációt, és az, ami bennem szemlél, azonnal létrehozza kontemplációja tárgyát. A matematikusok számokat és ábrákat jegyeznek le kontemplációjuk eredményeként. Én azonban nem írok le semmit. Csak nézek, és a materiális világ formái felmerülnek, mintegy belőlem eredve…” Plótinosz: Enneades III. 8. 4. |
|
menta |
|
A legegyszerűbb kis gombostű elkészítéséhez is egy idea kellett.. hát akkor a kozmoszhoz? Nem tudnánk nélküle megtanulni beszélni. Figyeld meg, az egyéves gyerek azt hallja: asztal - és érti egy idő után, az ideájából, a szó világosságából veszi az értelmét. Tudja, hogy asztal a 4 lábú barna fából készült, de felismeri a 3 lábú fém-üveg, vagy a kiránduláson leterített vászonban is - nem kell külön bemutatni. De ezt még meg lehet mutatni. Csakhogy elég hamar pontosan érti azokat is, amiket nem lehet megmutatni: jó, talán, mégis, inkább stb |
|
menta |
|
tévedés? az emberek sokfélék, ilyen is van, őt inkább agnosztikusnak nevezném, aki letett az egészről és nem is érdekli, azután olyan is van, hogy egész nap ezen gyötrődik fórumokon - és gyakorta sokkal többet foglalkozik vele, mint egy hívő: D
|
|
Rendes Kis |
|
Pont az a lényege az ideáknak, hogy a végtelenféle véletlen konstelláció között nem kell elvesznünk. Például létezik olyan idea, hogy "szék". Végtelen sokféle szék van. És végtelen sokféle konstelláció van, ami "nem szék".
|
|
Rendes Kis |
|
Falsch. A Waterloo-i csatának mindössze kétféle kimenetele lehetett: vagy az angolok győznek, vagy a franciák. Kémiai elemből is csak százvalahány féle van. |
|
mpd |
|
Abszolúte tévedés. Az ateista nem vív harcot. Mit bizonyítson? Valaminek a nemlétét nem lehet, nem is kell bizonyítani. a bizonyítási kényszer a másik oldalon van, még ha el is feledkezünk róla rendszerint. |
|
mpd |
|
Magad mondtad alant, hogy nincs kezdet, mert a világ örök. Akkor pedig, végtelen idő alatt minden megtörténik ami lehetséges, mégpedig minden egyes lehetőség végtelen alkalommal. Erre miféle előzetes idea volt? |
|
mpd |
|
No ez ott sántít, hogy a történelem (nevezzük így a világ lefolyását, időbeni előrehaladását), szóval az nem digitális, azaz szó sincs arról, hogy vagy "A", vagy "B" a lehetséges kimenetel. VÉGTELEN kimenetele van minden pillanatban az éppen zajló majdnem végtelen számú történésnek. Végtelen számú idea pedig NEM LÉTEZHETETT előzetesen. |
|
|