Téma: Méhes Hagyomány Szerviz |
iszalag |
|
Idézet: „Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék, újra meg újra meg nem szerzi magának. Csak az a mienk igazán, amiért megdolgoztunk, esetleg megszenvedtünk”
Kodály Zoltán. |
|
|
Rendes Kis |
|
Imádkozzunk.
Higgyük, ha ez jó volt a nagyszüleinknek, akkor nekünk is jó és az unokáinknak is jó lesz ... |
|
katáng |
|
Mindaddig nincs is gond, míg át kell adni, tanítani, és nincs a hallgatóság előtt egy Kodály-könyv. De, ha van...
|
|
Rendes Kis |
|
Nem biztos, hogy a könyvbe leírt változat jobb mint az otthon tanult ! Épp a minap hallottam 1 rádióműsorban a görög-katolikus liturgia kutatójától, hogy ugyanarra az egyházi dallamra minden kátornak saját verziója van/volt ! És pontosan azt tartotta nagy bajnak, hogy mostanra a szájról-szájra hagyományozódás megszűnőben van - a könyvből tanulással pedig ez a sokszínűség elvész !
|
|
katáng |
|
Én a szájról szájra terjedő folyamatban vettem részt. A Kodály könyvvel találkozva eszméltem rá, hogy bizony a szöveg módosul, és nem egyszerű a "megszokottat" feledni és ha kicsit is változott szöveggel megbarátkozni. A hagyomány, a tanulás egyik fontos buktatója is eszembe ötlött: a rögzült tudást (még ha rossz is) nehéz javítani. |
|
iszalag |
|
Ildikó:
Idézet: nem evolúció van, hanem involúció (hanyatlás, korcsosulás - minden a keletkezése pillanatában a legjobb).
nem, nem és nem..
hanem, ahogy Teilhard de Chardein mondja:
Idézet:
Több tudás kell, hogy többre legyünk képesek. De azért akarunk erősebbek lenni, hogy többé váljunk. Az az erő, amely manapság a messzi tengerre hajtja ki az embert, már nemcsak az a vágy, hogy megtartsa azt, amije már van. Lélektanilag csak abban a - legalábbis homályosan megsejtett - szándékban lelheti elégséges magyarázatát, hogy valamit alkotni akar a jövő számára, előre. Akár téved ebben a modern ember, akár nem, de az érdekli, s abban remél, ami önmagán túlmutat és határtalan jövőt jelenthet.
http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2005.04.10/2401.html
Vagyis, töretlen az evolució a jó irányába.. Igaz, ez csak messzi távlatból látszik töretlennek ! |
|
iszalag |
|
Idézet: én magam, személy szerint, élő példa vagyok 1 "hagyomány-újraélesztés"-re.
Most már értem! A Kodály módszer a hagyomány-újraélesztés, Te "csak" a boldogan szenvedő alany vagy! |
|
iszalag |
|
Csodás, ugye? És milyen igaz, és milyen felemelő! |
|
iszalag |
|
Idézet: Az Élet nem törvények nélkül bonyolódik, s nem is találomra, hanem – akár a szervezett lények együttesét, akár a részleteit figyeljük – módszeresen, visszafordíthatatlanul tart egyre magasabb fokú tudatállapotok felé. S ez úgy történik, hogy az Embernek végső és egészen friss keletű megjelenése a Földön: csak szabályos és logikus eredménye egy olyan folyamatnak, amely már bolygónk őskezdete óta megindult.
http://www.szepi.hu/irodalom/kedvenc/kc_020.html |
|
iszalag |
|
Teilhard de Chardin jezsuita filozófus szerint, töretlen a jó irányába való fejlődésünk, és ez törvényszerűen valósul meg:
Idézet: Mint ahogy az élettelen Anyag Világában minden test az egyetemes gravitációs törvényeknek engedelmeskedik, ugyanúgy az élő Anyag Világában is minden szerves létező, még a legalacsonyabb rendű is, abban az irányban tájékozódik és mozog, amely legtöbb jólétet hoz számára.
http://www.szepi.hu/irodalom/kedvenc/kc_020.html
(Én teljesen egyetértek Chardinnel ! A jólétet én az erkölcsi jólétnek gondolom! Ez az egyetlen út a jó és a boldogság felé! Legyetek méltók a boldogságra, és boldogok lesztek, mondja Böjte Csaba!
|
|
Rendes Kis |
|
Ildikó azt mondja, nem evolúció van, hanem involúció (hanyatlás, korcsosulás - minden a keletkezése pillanatában a legjobb).
Én azt mondom, mégiscsak evolúció az: a hagyományból "kivetkezés", vagy - Czakó Gábor szavával, a beavatás ellentéteképpen - "kiavatás" ... |
|
Rendes Kis |
|
Hallottatok a "szív-csakrá"-ról ?
Az a sejtésem, hogy ez keresztény-hindu közös hagyomány !
Ha megfigyelitek a Jézus Szíve (és a Mária Szíve) ábrázolásokat: a lángló szívük a szív magasságában, de középen van.
Az a "szív-csakra" helye ! |
|
Rendes Kis |
|
Hagyomány lesz-e a Méhes ? Vagy a hagyományok szintetizációja ? A Méhes-belieket meg kell-e különböztetni a "Méhesen kívüliek"-től - (egyáltalán: lesznek-e ilyenek ?) |
|
Rendes Kis |
|
A kilépés a hagyományból: a kivetkezés. Ennek ellentéte, a belépés 1 hagyományba: a beöltözés. |
|
Rendes Kis |
|
Olvastam 1x1 könyvet, valami Hallenschweiler vagy Hottentrotter írta (alighanem az ellopott autóm csomagtartójában maradt) valami olyasmi, igen izgalmas címe volt, hogy "Városi népi kultúra".
Azt a választ olvastam ki belőle arra a húsbavágóan fontos kérdésre, hogy: Miért vetközik ki "a nép" a hagyományos kultúrából, miért hat "a nép"-re olyan erősen a divat ?
hogy "a nép"-re pontosan ugyanakkora felszólító erővel bír az időbeli ("mert minden ősöm így csinálta") hagyomány, mint a térbeli ("mert mindenhol így csinálják"). |
|
iszalag |
|
Szerintem csak akkor, ha Te is továb adod! /De, lehet, hogy félreértek valamit.) |
|
Rendes Kis |
|
Nekem a magyar népzene - szó szerint - zenei anyanyelvem: Anyukám nekem a bölcsőm fölött azt dúdolta. De Anyukám a magyar népdalt nem az Ő Anyukájától - hanem (a 30-as években, a vadonatúj Kodály-módszer szerint) az iskolában tanulta.
Ezzel én magam, személy szerint, élő példa vagyok 1 "hagyomány-újraélesztés"-re. |
|
|