Téma: Neuroscience |
|
iszalag |
|
Katáng idézte:
Idézet: Lehet, hogy elfelejtik, mit mondtál nekik, de soha nem fogják elfelejteni, hogy hogyan érezték magukat szavaidtól. - Carl W. Buehner
Igen, az érzelmek rendkivül fontosak: az ábrán emberi agy érzelemközpontjai (legfontosabb az amygdala (mandulamag) piros a fő központ, de csak úgy, mint egy zenekarban az elsőhegedűs
1993ban egy bünöző család több tagjában kimutatták, h az érzelmek fő idegátvivőanyagainak, a serotoninnak és dopaminnak az anyagcsere károsodott - a család legtöbb tagja bünöző volt (ennek genetikai okát keresték). Érzelemmentesek voltak, valószínűleg, sem félelem, sem szorongás, sem bűntudat nem zavarta meg a tetteiket!
Idézet:
Genetics is starting to contribute to the study of emotion as well. The breakthrough came in 1993, with the discovery of a family (in the Netherlands, as it happened) that included an abnormally large number of violent criminals. The common factor in the criminal members of the family turned out to be the absence, due to a faulty gene, of an enzyme called monoamine oxidase A. This enzyme regulates a group of neurotransmitters that includes serotonin and dopamine. Serotonin- and dopamine-based neurons are both important for emotional responses.
hhtp://uberdionysus.livejournal.com/377875.html#brain1 |
|
iszalag |
|
A répartorta a legkevesebb ..boldogan Bár.. az eredményt nem garantálom Eddig a tortasütés kimaradt az életemből Igaz, kész alkatrészekből már sikerült egyszer-egyszer összerakni : |
|
iszalag |
|
Hej..ha minden kívánságom így bejönne |
|
rafiki |
|
Na, már itt is van (-:: Kellett neked, csinálhatod neki a répatortát. |
|
|
iszalag |
|
Idézet: Hát szerintem úgy, hogy gyerekkorban az imprinting élmények dominálnak!
Szerinted ez összefügg azzal, h gyermekkorban olyan könnyű a nyelvtanulás?
De csak egy bizonyos, kritikus periódusban..De igy van a járással is, egy bizonyos korban könnyen, gyorsan megy, később már nagyon nehezen (pl agyműtét, agyvérzés, után ismét meg lehet tanulni beszélni, járni, de keserves erőfgeszítéssel.Persez ennek más oka is van, tudom - más agyterületeket is be kell vonni, de mivel az agy plasztikus van rá lehetőseég)
A kismadár (csóka, Lorenz) is csak egy bitzonyos időszakban képes megtanulni kitűnően repülni. Ha abban az időszakban kalitkába zárják, soha nem lesz jó repülő..
A kismacsak is csak bizonyos időszakban képes megtanulni kitűnően látni (=szemmérték a remek mozgáshoz). Ha erre az időszakra bevarrják a szemét, soha nem fog jól látni már..
|
|
iszalag |
|
Szia! Bárcsak Bátky is benézne! |
|
rafiki |
|
Anthony Smith! Az egyik kedven könyvem!
Az ébrenlét magasabb frekvenciájú hullámainak az oka az lehet, hogy ébren gyakrabban keletkeznek események az input_felületeken. A hullámok frekvenciája érdekes módon nagyon hasonlít arra az értékre, amit korábban saccoltam (10 Hz illetve a fölött, de max 1 nagyságrenddel).
Alvás közben nincs információfelvétel, az agy nagyrésze gátlás alatt van. A korábban felvett információk rendezése zajlik. (tulképp szerintem ez magyarázza az alvás szükségszerűségét - alvás közben az agy ledolgozza a restanciát.) Ezért van az, hogy a minimális információfelvétel (szélsőségesen megnövelt ingerköszöbök??) ellenére detektálható valami kis mozgás. Illetve a mozgás intenzitásával kapcsolatban nincs elképzelésem, de a frekvencia (= eseménygyakoriság) mindenképp kisebb, mint ébrenlét esetén.
Hogy függhet össze ez a gyerekek alacsony frekvenciájú hullámaival? Hát szerintem úgy, hogy gyerekkorban az imprinting élmények dominálnak! Az imprintig során NINCS feldolgozás, tárolásuk obligát, információtartalmuk axiomatikus! Tehát sokkal kisebb terhelést jelentenek az agy számára, mint egy zsúfolt agyban folyamatosan rendet rakni (= a bejövő információk közötti ellentmondásokat feloldani.) Más szavakkal: Egy bejövő eseménynek NINCS visszhangja (tehát felharmonikusok sem keletkeznek) imprinting esetén. Lehet, hogy a gyerekek egészen kicsi korukat FÉLHIPNOTIKUS állapotban töltik, ezért hasonlítanak az agy mérhető reakciói annyira az alvó ember agyának reakcióra, illetve ezért olyan jó mintakövetők a gyerekek. (egy jó ellenpróbal lenne erre, hogy a hipnotizálható egyének személyiség-analizise során milyen mennyiségben találnak gyermeki jegyeket.)
Érdekes lenne egy arra vonatkozó adat, hogy az agyfrekvenciák felgyorsulása (illetve a magasabb frekvenciák megjelenése) milyen dinamikával történik.
Na, ezekről meg ez jutott eszembe.
|
|
iszalag |
|
Bátky János
Idézet: Emlékezetem szerint Jézus nagyon szerette a gyermekeket. Vajon miért tartotta őket többre a felnőtteknél? És ha igen, miért nem csak gyerekekkel foglalkozott? Van-e bármi köze ennek a hagyományhoz, vagy a Scientia Sacra-hoz? Érdemes-e ezen gondolkodni?
Természetesen semmiféle mai bűnügyi képzettársítás nem jöhet szóba. Akkor pedig? Mert romlatlanok? Mert nincsenek előítéleteik? Mennyiben sokkal több egy gyerek, mint egy felnőtt és ez miért nem kap hangsúlyt mai társadalmunkban? A kisgyermeknek a fantázia valóság.
Antony Smith: Testünk titkai (Univerzum sorozat) című könyvében az olvasható, hogy a gyermek EEG-jében a teta-hullámok (4-7 Hz) dominálnak ébren, nagyjából 8 éves korig. Később már a 10 Hz körüli rezgések.
Egy más forrás szerint a teta-hullám jellemző lehet az alvó felnőttre is és a beteg éber felnőttre. Az éber állapotra a beta hullámok a jellemzőek, 13-25 Hz. Az alfa-állapot, amelyet a Silva-féle agykontrollban és a transzcendentális meditációban favorizálnak, 8-12 Hz, pihenő állapot. Megfigyelték, hogy ha a páciens felfelé néz akár sötétben vagy vagy világosban, a frekvencia nő(?).
Két egyéb tartományt hagytunk ki: a gammáról azt olvastam (25-90 Hz), normális esetben nincs (?). A delta a legalacsonyab frekvenciájú tartomány: 1-3 Hz, a kisgyerek mélyalvását és a mélyen alvó felnőttet jellemzi.
Természetesen, mivel sem orvos, sem fiziológus nem vagyok, nem is fűznék ezekhez az adatokhoz egyelőre semmit
http://www.fw.hu/remekm/forum/index.php?f=10&t=10014&m=348 |
|
iszalag |
|
1. First the music triggered the forebrain, as it analyzed the structure and meaning of the tune. (A tudat-elmélet központi köre - türkizzöld a 34esen)
2. Then the nucleus accumbens and ventral tegmental area activated to release dopamine, (Valuation circuit: Az értékelés központi körei - KÉK As34en)
(Tehát igazi zeneélvezés közben egy cascade-szerű folyamat indul be: először tudatosul, h zene, majd értékelés központ felizzik a gyönyörűségtől MRI adatokszerint
Azt nem említik, de nyílvánvaló, h a fülből, hallóidegen, s annak központi idegrendszeri kapcsolatain át megy az első impulzus a forebrainhez i innen tovább |
|
iszalag |
|
A zeneélvezés mechanizmusa
Idézet: Observing 13 subjects who listened to classical music while in an M.R.I. machine, the scientists found a cascade of brain-chemical activity. First the music triggered the forebrain, as it analyzed the structure and meaning of the tune. Then the nucleus accumbus and ventral tegmental area activated to release dopamine, a chemical that triggers the brain's sense of reward.
blog http://www.collisiondetection.net/mt/archives/2007/01/the_neuroscienc_1.html
(Valószínűleg az ilyen cascade-szerű agyi folyamatok hozna létre kellems állapotot - én ezt már régen sejtettem ) |
|
iszalag |
|
Idézet: Elképzelésem szerint a fejben van néhány konzervatív kapcsolat (előrehuzalozott kapcsolat), a többi dinamikussa alakul ki és át. Az, hogy az emberek hasonló funkciójú központjai nagyjából ugyanott vannak, ennek geometriai okai lehetnek (azaz, egy más alakú agyban máshol lennének.)
Leirtad a synaptikus plaszticiás (bizonyított tény) egyik lehetséges magyázatát
Changing the strength of synaptic connections between neurons is widely assumed to be the mechanism by which memory traces are encoded and stored in the central nervous system. Plastic changes appear to follow a regional specialization and underlie the specific type of memory mediated by the brain area in which plasticity occurs. Thus, long-term changes occurring at excitatory corticostriatal synapses should be critically involved in motor learning.
forrás: Research Review Striatal synaptic plasticity: Implications for motor learning and Parkinson's disease Mov Disord. 2005 Apr;20(4):395-402 Antonio Pisani, MD, Diego Centonze, MD, Giorgio Bernardi, MD, Paolo Calabresi, MD * Clinica Neurologica, Dipartimento di Neuroscienze, Università di Roma Tor Vergata and Fondazione Santa Lucia, I.R.C.C.S., Roma, Italy email: Paolo Calabresi (calabre@uniroma2.it)
Elküldöm a cikket emailben |
|
iszalag |
|
Arra gondoltam ide csábítok 1 specialistát.. Sajnos nem boldogulok kellőképpen a kérdéseiddel (bárhogy igyekszem pedig nagyon érdekesek, és izgalmasak! |
|
rafiki |
|
Összefoglalva: a tanulás nem más, minthogy urrá leszünk a kombinatorikus káoszon. Na, de nem akarok nagyon belekotyogni olyanba, amihez nem értek. |
|
iszalag |
|
Idézet: az újszülött agya, amely totipotens kapcsolatrendszerrel rendelkezik, és tanulás során a felesleges összeköttetések kiégnek.
Igy hirtelen csak annyit tudok mondani, h Szentágothai szerint az egész kisagyi működés leglényge a gátlás..De a pontosság kedvéért utána kell néznem..Bármennyire érdekes, nem a saját területem. Gyanítom sok-sok új ismeret van ezen a téren (is) |
|
iszalag |
|
Idézet: Van-e arra utalás, hogy a neuronok közti kapcsolatok száma miként alakul az élet során?
Az biztos, h az idegsejtek száma folyamatosan csökken kb 4-5 éves kortól kezdve.. A kapcsolatokat sokkal nehezebb vizsgálni, ezért nem tudom mennyire pontos adatok van erre, de utánanézek. |
|
iszalag |
|
Idézet: Én azt jósolom - legalábbis a saját rendszeremben - hogy a tanulás nem újabb kapcsolatok építését, hanem bizonyos kapcsolatok megszűnését jelenti!
Azt hiszem, eddigi tudásom alapján, h ebben nagyon igazad van. De pontosan utánanézek, és hozok adatokat! Szentágothai szerint az agy legfőbb működése a gátlás. |
|
rafiki |
|
Bocsika, a 2. és 3. bekezdésben nem ugyanolyan értelemben használtam a "kapcsolat" szót, ezért úgy tűnik, mintha ellentmondanának egymásnak. Mig a 2.-ban inkább kapcsolatRENDSZERRŐL beszélek, addig a 3.-ban elemi kapcsolatról.
Konzervativ kapcsolat = oldhatatlan kapcsolat.
|
|
rafiki |
|
Ami érdekes, az az, hogy az alap_elemek száma nagyon kicsi, ezekből jönnek létre a legkülönbözőbb differenciált struktúrák. Egy kicsit olyan ez, mint a fehérjekódolásra használt elemek viszonya a fehérjék számához.
Elképzelésem szerint a fejben van néhány konzervatív kapcsolat (előrehuzalozott kapcsolat), a többi dinamikusa alakul ki és át. Az, hogy az emberek hasonló funkciójú központjai nagyjából ugyanott vannak, ennek geometriai okai lehetnek (azaz, egy más alakú agyban máshol lennének.)
Van-e arra utalás, hogy a neuronok közti kapcsolatok száma miként alakul az élet során? Én azt jósolom - legalábbis a saját rendszeremben - hogy a tanulás nem újabb kapcsolatok építését, hanem bizonyos kapcsolatok megszűnését jelenti! Más szavakkal: egy ok-okozati összefüggés jelrendszere egyre rövidebb úton küzlekedik! Ez magyarázza azt, hogy az ismétléssel csökken a válaszidő. Ha durva akarok lenne, akkor azt mondanám, hogy van az újszülött agya, amely totipotens kapcsolatrendszerrel rendelkezik, és tanulás során a felesleges összeköttetések kiégnek. Ez magyarázná többé-kevésbé az öregkori hülyülést is (melynek a kapujában állok), tudniilik a kapcsolatok felszámolódása folyamatos.
Meg ilyesmik (-:: |
|
iszalag |
|
Nézzétek, mennyire minden mindennel összefügg!! /Ezért nem lehet 2x ugyanabba a folyóba lépni! |
|
iszalag |
|
Visual recognition circuit: A vizuális felismerések központi körei Expectation and motivation circuit: A várakozások és motivációk központi körei Theory of mind circuit: A tudat-elmélet központi körei Valuation circuit: Az értékelés központi körei
(egyszerűen fantasztikus! |
|
iszalag |
|
De találtam egy nagyon érdekes neuroscience blogot:
Az emberi agy érzelmi központjai (150 fMRI kép öszegzése alapján)
Idézet:
ONE neuroscientist.. . has gathered together every fMRI study of emotion that he can lay his hands on—a total of some 150—and performed what statisticians call a meta-analysis. The result, illustrated below, is as close as anyone has yet come to producing an emotional map of the brain.
http://uberdionysus.livejournal.com/377875.html |
|
iszalag |
|
Nem találok pontos adatot a synapticus transzmisszióra |
|
|
|
|