03:59:47
 Frissítés
Keresés | Új hozzászólás
 » Isten hozott, kedves Vendég ! Fórumlakók | GY.I.K. | Bejelentkezés | Regisztráció 
 » Kultúra
Téma: BWV
... Elejére 1. lap 
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 23. 13:28 | Sorszám: 73
Esse rossz: Max Reger: Fantasie und Fuge über B-A-C-H, Op. 46
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 23. 10:22 | Sorszám: 72
J.S. Bach: Alles nur nach Gottes Willen (Geistliche Kantate - 3. Sonntag nach Epiphanias), BWV 72
Közzététel: 2012. márc. 23.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 72 - Alles nur nach Gottes Willen

3ème dimanche après l'Épiphanie
3. Sonntag nach Epiphanias
3rd Sunday after Epiphany

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 27.01.1726

00:00 1. Chœur: Alles nur nach Gottes Willen
04:21 2. Récitatif et Arioso (Alto): O selger Christ, der allzeit seinen Willen
06:23 3. Aria (Alto): Mit allem, was ich hab und bin
10:41 4. Récitatif (Basse): So glaube nun!
11:30 5. Aria (Soprano): Mein Jesus will es tun
16:06 6. Choral: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Création (Marc Chagall)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 22. 10:35 | Sorszám: 71
J.S. Bach: Gott ist mein König (Geistliche Kantate - Ratswechsel), BWV 71
Közzététel: 2013. febr. 3.

J. S. Bach: Gott ist mein König (BWV 71) (Koopman)
Cantata for the inauguration of the Mühlhausen town council, February 4, 1708

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman

Barbara Schlick, soprano
Kai Wessel, alto
Guy de Mey, tenor
Klaus Merten, bass

Chorus: Gott ist mein König
Aria: Ich bin nun achtzig Jahr
Fuga: Dein Alter sei wie deine Jugend
Arioso: Tag und Nacht ist dein
Aria: Durch mächtige Kraft
Chorus: Du wollest dem Feinde nicht geben
Chorus: Das neue Regiment auf jeglichen Wegen
mpd
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 21. 13:16 | Sorszám: 72
Ezek ritka jól sikerült felvételek, ritka jól sikerült átiratokról:



mpd
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 21. 13:14 | Sorszám: 71
Na hadd járuljak hozzá én is egy feldolgozással:

https://www.youtube.com/watch?v=1gViRqDTs_U
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 21. 12:56 | Sorszám: 70
J.S. Bach: Wachet! Betet! Betet! Wachet! (Geistliche Kantate - 26. Sonntag nach Trinitatis), BWV 70
Közzététel: 2013. nov. 25.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 70 - Wachet! betet! betet! wachet!

26ème dimanche après la Trinité
26. Sonntag nach Trinitatis
26th Sunday after Trinity

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 21.11.1723

00:00 1. Chœur: Wachet! betet! betet! wachet!
04:20 2. Récitatif (Basse): Erschrecket, ihr verstockten Sünder!
05:22 3. Aria (Alto): Wenn kömmt der Tag, an dem wir ziehen
09:04 4. Récitatif (Ténor): Auch bei dem himmlischen Verlangen
09:37 5. Aria (Soprano): Laßt der Spötter Zungen schmähen
12:12 6. Récitatif (Ténor): Jedoch bei dem unartigen Geschlechte
12:41 7. Choral: Freu dich sehr, o meine Seele
13:55 8. Aria (Ténor): Hebt euer Haupt empor
16:43 9. Récitatif (Basse): Ach, soll nicht dieser große Tag
18:32 10. Aria (Basse): Seligster Erquickungstag
21:06 11. Choral: Nicht nach Welt, nach Himmel nicht

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Le Jugement dernier (Michel-Ange)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 20. 15:13 | Sorszám: 69
J.S. Bach: Lobe den Herrn, meine Seele (Geistliche Kantate - Ratswechsel), BWV 69
Közzététel: 2012. márc. 18.

Bach - Cantate BWV 69 - Lobe den Herrn, meine Seele

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 69 - Lobe den Herrn, meine Seele

Élection du conseil municipal de Leipzig
Ratswechsel, Leipzig
Election of the Leipzig Town Council

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 26.08.1748

00:00 1. Chœur: Lobe den Herrn, meine Seele
06:34 2. Récitatif (Soprano): Wie groß ist Gottes Güte doch!
07:41 3. Aria (Alto): Mein Seele, auf! erzähle
13:45 4. Récitatif (Ténor): Der Herr hat große Ding an uns getan
15:48 5. Aria (Basse): Mein Erlöser und Erhalter
19:15 6. Choral: Es danke, Gott, und lobe dich

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Nuit étoilée sur le Rhône (Vincent Van Gogh)
Rendes Kis
Olvasta: 7 | Válasz | 2016. március 18. 18:07 | Sorszám: 68
J.S. Bach: Also hat Gott die Welt geliebt (Geistliche Kantate - 2. Pfingsttag), BWV 68
Közzététel: 2013. máj. 18.

J. S. Bach: Also hat Gott die Welt geliebt (BWV 68)
Cantata for the Second Day of Pentecost 1725

Chœur de Chambre Accentus
Ensemble Baroque de Limoges
Christophe Coin

Barbara Schlick, soprano
Gotthold Schwarz, bass

Coro: Also hat Gott die Welt geliebt
Aria (soprano): Mein gläubiges Herze
Recitativo (bass): Ich bin mit Petro nicht vermessen
Aria (bass): Du bist geboren mir zugute
Coro: Wer an ihn gläubet, der wird nicht gerichtet
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2016. március 17. 07:18 | Sorszám: 67
J.S. Bach: Halt im Gedächtnis Jesum Christ (Geistliche Kantate - Quasimodogeniti), BWV 67
Közzététel: 2012. márc. 17.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 67 - Halt im Gedächtnis Jesum Christ

1er dimanche après Pâques (Quasimodo)
1. Sonntag nach Oster (Quasimodogeniti)
1st Sunday after Easter (Quasimodogeniti)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 16.04.1724

00:00 1. Chœur: Halt im Gedächtnis Jesum Christ
03:08 2. Aria (Ténor): Mein Jesus ist erstanden
05:49 3. Récitatif (Alto): Mein Jesu, heißest du des Todes Gift
06:16 4. Choral: Erschienen ist der herrlich Tag
06:41 5. Récitatif (Alto): Doch scheinet fast
07:31 6. Aria (Soprano, Alto, Ténor, Basse): Friede sei mit euch!
12:47 7. Choral: Du Friedefürst, Herr Jesu Christ

Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Max van Egmond

Knabenchor Hannover - Heinz Hennig
Collegium Vocale Gent - Philippe Herreweghe
Leonhardt-Consort - Gustav Leonhardt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: L'Incrédulité de Saint Thomas (Pierre Paul Rubens)
Rendes Kis
Olvasta: 3 | Válasz | 2016. március 16. 08:41 | Sorszám: 66
J.S. Bach: Erfreut euch, ihr Herzen (Geistliche Kantate - 2. Ostertag), BWV 66
Közzététel: 2012. márc. 16.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 66 - Erfreut euch, ihr Herzen!

2ème jour de la fête de Pâques (Lundi de Pâques)
2. Osterfesttag (Ostermontag)
2nd day of Easter (Easter Monday)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 10.04.1724

00:00 1. Chœur: Erfreut euch, ihr Herzen
10:32 2. Récitatif (Basse): Es bricht das Grab und damit unsre Not
11:06 3. Aria (Basse): Lasset dem Höchsten ein Danklied erschallen
17:43 4. Récitatif Arioso (Alto, Ténor): Bei Jesu Leben freudig sein
22:31 5. Aria (Alto, Ténor): Ich furchte {zwar, nicht} des Grabes Finsternissen
30:46 6. Choral: Alleluja! Alleluja! Alleluja!

Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Max van Egmond

Knabenchor Hannover - Heinz Hennig
Collegium Vocale Gent - Philippe Herreweghe
Leonhardt-Consort - Gustav Leonhardt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Les Pèlerins d'Emmaüs (Rembrandt)
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2016. március 15. 09:21 | Sorszám: 65
J.S. Bach: Sie werden aus Saba alle kommen (Geistliche Kantate - Epiphanias), BWV 65
Közzététel: 2012. márc. 15.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 65 - Sie werden aus Saba alle kommen

Fête de l'Épiphanie (6 janvier)
Epiphanias (6. Januar)
Feast of Epiphany (January 6)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 06.01.1724

00:00 1. Chœur: Sie werden aus Saba alle kommen
04:50 2. Choral: Die Kön'ge aus Saba kamen dar
05:31 3. Récitatif (Basse): Was dort Jesaias vorhergesehn
07:13 4. Aria (Basse): Gold aus Ophir ist zu schlecht
10:06 5. Récitatif (Ténor): Verschmähe nicht, du, meiner Seele Licht
11:33 6. Aria (Ténor): Nimm mich dir zu eigen hin
15:26 7. Choral: Ei nun, mein Gott, so fall ich dir

Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1975)

Peinture - Gemälde - Painting: L'Adoration des Rois Mages (Andrea Mantegna)
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2016. március 14. 08:22 | Sorszám: 64
J.S. Bach: Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget (Geistliche Kantate), BWV 64
Közzététel: 2012. ápr. 20.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 64 - Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget

3ème jour de la fête de Noël (27 décembre)
3. Weihnachtstag (27. Dezember)
3rd Day of Christmas (December 27)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 27.12.1723

00:00 1. Chœur: Sehet, welch eine Liebe hat uns der Vater erzeiget
03:26 2. Choral: Das hat er alles uns getan
04:12 3. Récitatif (Alto): Geh, Welt! behalte nur das Deine
04:50 4. Choral: Was frag ich nach der Welt
05:42 5. Aria (Soprano): Was die Welt in sich hält
10:53 6. Récitatif (Basse): Der Himmel bleibet mir gewiß
11:57 7. Aria (Alto): Von der Welt verlang ich nichts
18:47 8. Choral: Gute Nacht, o Wesen

Soprano - Sopran - Soprano: Peter Jelosits (Wiener Sängerknaben)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1975)

Peinture - Gemälde - Painting: Saint Jean l'Evangéliste (Domínikos Theotokópoulos dit El Greco)
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. július 08. 09:28 | Sorszám: 63
J.S. Bach: Christen, ätzet diesen Tag (Geistliche Kantate, 1714), BWV 63
Közzététel: 2012. márc. 15.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 63 - Christen, ätzet diesen Tag

1er jour de la fête de Noël (25 décembre)
1. Weihnachtstag (25. Dezember)
Christmas Day (December 25)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Weimar - 25.12.1714?

00:00 1. Chœur: Christen, ätzet diesen Tag
05:16 2. Récitatif (Alto): O selger Tag! o ungemeines Heute
08:46 3. Aria (Soprano, Basse): Gott, du hast es wohl gefüget
15:12 4. Récitatif (Ténor): So kehret sich nun heut das bange Leid
16:06 5. Aria (Alto,Ténor): Ruft und fleht den Himmel an
20:28 6. Récitatif (Basse): Verdoppelt euch demnach
21:34 7. Chœur: Höchster, schau in Gnaden an

Soprano - Sopran - Soprano: Peter Jelosits (Wiener Sängerknaben)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1975)

Peinture - Gemälde - Painting: L'Adoration des bergers (Charles Le Brun)
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. június 25. 09:23 | Sorszám: 62
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Choralkantate, 1724), BWV 62
Közzététel: 2011. márc. 12.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Kantate, Nun komm, der Heiden Heiland BWV 62

Come now, Saviour of the gentiles (by Richard Stokes)
Chorale Cantata for the 1st Sunday in Advent
Readings: Epistle: Romans 13: 11-14; Gospel: Matthew 21: 1-9

Jöjj, népek Megváltója
Korálkantáta, Ádvent első vasárnapjára
Róma 13:11-14 & Máté 21:1-9

Complete 1-6.movements

Zádori Mária (Soprano)
Bakos Kornélia (Alto)
Megyesi Zoltán (Tenor)
Jekl László (Bass)

Lutherania Choir & Chamber orchestra / Lutheránia énekkar és kamarazenekar
http://lutherania.lutheran.hu/

Kamp Salamon (Conductor)

Live recording: 2008. December 6.
Video- and sound-recording: Remete Péter

Kelenföldi református templom / Calvinist Church, Budapest (Kelenföld)
Karzat / Organ-loft
http://www.magyartemplomok.hu/index.p...


00:00 01.Coro-Nun komm, der Heiden Heiland
04:53 02.Aria (tenor)-Bewundert, o Menschen, dies große Geheimnis
08:22 02.Aria Trio
09:27 02.Aria Da Capo-reprise
12:57 03.Recitative (bass)-So geht aus Gottes Herrlichkeit und Thron
13:46 04.Aria (bass)-Streite, siege, starker Held!
16:17 04.Aria Trio
17:28 04.Aria Da Capo-reprise
20:02 05.Recitative (soprano, alto)-Wir ehren diese Herrlichkeit
20:48 06.Chorale-Lob sei Gott, dem Vater, g'ton


Composed: Leipzig, 1724
1st performance: December 3, 1724 - Leipzig
1st Published: BG, 1868

Text:
Martin Luther (Mvts.1,6)
Anonymous (Mvts.2-5)

Root of the Choral Text:
Martin Luther based his German chorale text for Nun komm, der Heiden Heiland upon the second verse "Veni, redemptor gentium" of Ambrosius [Ambrose of Milan]'s (c340-397) Advent Latin hymn text, "Intende qui regis Israel".

Root of the Choral Melody:
This melody is first documented as a Roman Catholic Latin hymn based upon Gregorian chant in manuscript form in Einsiedeln (Schwyz) around 1120. The same melody source served as a basis for three important chorale melodies: "Nun komm, der Heiden Heiland", 'Verleih uns Frieden gnädiglich" (Luther's CT based upon the antiphon 'Da pacem Domine") and Martin Luther's CT,"Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort".

"The Lutheran Reformation in the early 16th century led to the creation of a new repertory of sacred music based on the chorale. Chorales were initially sung by the congregation in unison and unaccompanied. Most were adapted from chant, from German devotional songs (many of which were themselves reworkings of chant) and from secular songs, or were composed using conventional melodic types and formulae. Techniques of adaptation ranged from simple contrafactum to ingenious reworkings, such as Luther's reshaping of the Gregorian hymn Veni Redemptor gentium as the chorale Nun komm, der Heiden Heiland."
(J. Peter Burkholder in Grove Music Online, ©Oxford University Press 2006, acc. 5/26/06)
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. június 09. 20:37 | Sorszám: 62
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Choralkantate, 1724), BWV 62
Közzététel: 2014. febr. 22.

Kelenföldi Barokk Esték (2001.12.08.)
Zádori Mária - soprano
Németh Judit - alto
Marosvári Péter - tenor
Moldvay József - bass

Lutheránia Ének- és Zenekar
Conductor: Kamp Salamon
http://lutherania.lutheran.hu/
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. június 07. 19:41 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2014. márc. 2.

Johann Sebastian Bach
Cantata de Adviento Nun komm der heiden Heiland, BWV 61
[00:05~] 1. Ouvërture (Chor): Nun kommt der Heiden Heiland
[03:58~] 2. Rezitativ (Tenor): Der Heiland ist gekommen
[05:23~] 3. Arie (Tenor): Komm Jesu, komm zu deiner Kirche
[10:54~] 4. Rezitativ (Bass): Sieh, ich steh vor der Tur und klopfe an
[12:11~] 5. Arie (Sopran): Offne dich, mein ganzes Herz
[17:38~] 6. Choral: Amen, Amen, Komm, du schone Freudenkrone

Solistas:
Edith Mathis, soprano
Peter Schreier, tenor
Dietrich Fisher-Dieskau, bajo

Münchener Bach-Chor
Münchener Bach-Orchestrer
[Coro y Orquesta Bach de Munich]
Karl Richter, director.
Grabación: III y IV de 1972 en Herkulessaal, München.
-
I. Introducción
En 1524 Martín Lutero tradujo al alemán y puso música al himno Veni, redemptor gentium, escrito por San Ambrosio de Milán. A partir de ese momento, Nun komm der Heiden Heiland se convirtió en el principal himno protestante para el Adviento. Es lógico, por tanto, que Bach iniciara tres ciclos de música para el año litúrgico dentro de su proyecto de crear "una música para iglesia bien reglada" con versiones de esta coral.
En primer lugar, Bach abre con Nun komm der heiden Heiland el Orgel-Büchlein, su ciclo de arreglos para órgano de corales compuesto fundamentalmente entre 1707 y 1715 en Weimar. Aparte del arreglo que forma parte de este ciclo, Bach escribió al menos dos preludios para órgano basados en esta melodía y los incorporó a la serie que se conoce como Los Dieciocho. Después, Bach inició con Nun komm der heiden Heiland el año litúrgico en su primer ciclo de cantatas de Leipzig, utilizando para ello una obra escrita en 1714, cuando ocupaba el cargo de Konzertmeister en la capilla ducal de Weimar. Se trata de la cantata BWV 61. Por último, Bach también abrió con una cantata del mismo título, la BWV 62, el año litúrgico de su segundo ciclo de cantatas en Leipzig, el de las llamadas cantata coral.
Nun komm der heiden Heiland, BWV 61, es por tanto una obra temprana dentro de la producción de cantatas de Bach. El texto lo tomó de Erdmann Neumeister, teólogo, pastor y poeta, autor de los textos de muchas de sus primeras cantatas.

II. Un esbozo de interpretación
En pocas cantatas de Bach es tan evidente lo que Eric Chafe llama la matriz hermenéutica de la teología protestante como en ésta. El texto de Neumeister marca de forma nítida las dimensiones histórica, salvífica y escatológica de la festividad y enlaza con naturalidad los objetivos interpretativo y devocional de toda cantata.
Como corresponde a una obra que abre el periodo de Adviento, tanto el texto de la coral como el de la cantata tratan el tema de la venida de Cristo. Aquí este tema se abre de forma cuádruple remitiendo a los diferentes sentidos de esta venida. El coro que abre la obra alude a la venida de Jesús como hecho histórico, como acontecimiento material: el nacimiento de Jesús en Israel. El primer aria, Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche (Ven, Señor, a tu iglesia) entiende la venida de Cristo como su venida espiritual a la iglesia a través de la palabra y los sacramentos, mientras que el segundo aria Öffne dich, mein ganzes Herze (Ábrete, corazón, por completo) remite a la llegada de Cristo al alma a través de la fe. En ambos casos, la venida de Cristo es su venida espiritual, primero en su dimensión colectiva y después en la individual. Por último, la coral que cierra la obra alude a la segunda venida de Cristo al final de los tiempos.
Bach reproduce la naturaleza cuádruple de la interpretación de Neumeister a través del estilo de cada movimiento y de la línea armónica ascendente de la obra.

III. [...]
FUENTE:
[http://sdgbach.wordpress.com/2012/12/...]
Más consideraciones:
[http://bachiano.wordpress.com/tag/bwv...]
-
Lista de reproducción BACH - RICHTER:
[https://www.youtube.com/playlist?list...]
mpd
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. május 27. 18:29 | Sorszám: 0
http://www.port.hu/budapesti_bach-het/pls/w/festival.festival_page?i_festival ...

Döncikém, légyszíves tolmácsold ezt mindenki felé!
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 24. 19:43 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Ven ahora Salvador de los Gentiles, BWV 61
Feltöltés: 2011. nov. 29.

J. S. BACH.- Cantata BWV 61.

Ven ahora Salvador de los Gentiles

Cantata Primer Domingo de Adviento
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 23. 12:36 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2012. dec. 1.

J. S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (BWV 61)
Cantata for the First Sunday of Advent

American Bach Soloists
Jeffrey Thomas, Music Director

Julianne Baird, soprano
Drew Minter, countertenor
Benjamin Butterfield, tenor
James Weaver, bass

Katherine Kyme & Jolianne von Einem, violin
Anthony Martin & George Thomson, viola
Warren Stewart, cello
Andrew Schwartz, bassoon
Michael Eagan, archlute
John Butt, organ

Ouverture -- Nun komm der Heiden Heiland
Recitative -- Der Heiland is gekommen
Aria -- Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
Recitative -- Siehe, ih stehe vor der Tür
Aria -- Öffne dich, mein ganzes Herze
Chorale -- Amen, Amen
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 18. 19:24 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2013. okt. 20.

J.S. Bach Cantata Nur komm, der Heiden Heiland BWV 61

Cantata for the 1st Sunday in Advent

1. Ouverture (chorale): "Nun komm, der Heiden Heiland" 0:00
2. Recitativo (tenor): "Der Heiland ist gekommen" 3:57
3. Aria (tenor): "Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche" 5:23
4. Recitativo (bass): "Siehe, ich stehe vor der Tür" 10:55
5. Aria (soprano): "Öffne dich, mein ganzes Herze" 12:12
6. Chorale: "Amen, Amen, komm du schöne Freudenkrone" 17:35
Rendes Kis
Olvasta: 2 | Válasz | 2015. május 15. 17:23 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2013. dec. 21.

"Nun komm, der Heiden Heiland" (now come, Saviour of the gentiles) BWV 61 is a church cantata by J S Bach. He composed it in Weimar for the first Sunday in Advent and first performed it on 2 December 1714.

In 1971, Nikolaus Harnoncourt started a joint project with conductor Gustav Leonhardt to record all of J.S. Bach's cantatas, using period instruments. The Teldec Bach cantata project was eventually completed in 1990, and was the only cantata cycle to utilise an all-male choir and soloist roster, with the exception of cantatas, nos. 51 and 199, which were intended for the female soprano voice.

Josef (Seppi) Kronwitter, then aged 12, is the boy soprano soloist in the Aria: "Öffne dich, mein ganzes Herze" (5) (10:16). For those more familiar with the Anglican choral tradition, it is a strikingly different voice, but one that I find most appealing in the context of this work. I find the entire Bach Cantata cycle by Harnoncourt/Leonhardt compelling: I am transported to Weimar in 1714 for the first performance of this cantata at the hands of Bach himself, with the vocal and instrumental forces he had available to him at that time. By contrast, more recent, undoubtedly more polished accounts featuring world-class soloists, do not have the same impact for me.

Paintings depicted here as follows, in order:

1. "Advent and Triumph of Christ" (or the Seven Joys of Mary) by Hans Memling (also spelled Memlinc) (c.1430 - 1494). Main painting with panned and zoomed details.

2. (at 5:17) "The Census at Bethlehem" by Pieter Bruegel the Elder (c.1525 - 1569)

3. (at 10:16) (panned and zoomed details; full image at close) "The Wilton Diptych" (c. 1395 - 1399) a small portable diptych of two hinged panels painted on both sides (tempera on oak) now in the National Gallery, London. It is an extremely rare survival of a late Medieval religious panel painting from England. The diptych was painted for King Richard II of England who is depicted kneeling before the Virgin and Child in what is known as a donor portrait. He is presented to them by his patron saint, John the Baptist, and by the English royal saints Edward the Confessor and Edmund the Martyr.

4. (Final slide at 13:41) "St. John the Baptist in the Wilderness" by Hieronymus Bosch (c.1450 - 1516)

Conductor: Nikolaus Harnoncourt
Choir: Tölzer Knabenchor (Chorus Master: Gerhard Schmidt-Gaden) / Concentus Musicus Wien
Boy Soprano: Seppi Kronwitter (Soloist of the Tölzer Knabenchor)
Tenor: Kurt Equiluz
Bass: Ruud van der Meer
A Teldec Recording (P) 1976
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 12. 17:24 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2012. dec. 16.
EMCN | Escola Musica Conservatório Nacional
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 10. 10:53 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2014. jún. 17.

Cantata: "Nun komm, der Heiden Heiland", BWV 61.

Montréal Baroque, on period instruments.
Monika Mauch, soprano. Matthew White, alto. Charles Daniels, tenor. Harry van der Kamp, bass. Eric Milnes, conductor.
Composed by J.S. Bach (1685-1750).

I. Overture (chorale fantasia): Nun komm, der Heiden Heiland (0:00)
II. Recitative (tenor): Der Heiland ist gekommen (2:51)
III. Aria (tenor): Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche (4:12)
IV. Recitative (bass): Siehe, ich stehe vor der Tür (7:44)
V. Aria (soprano): Öffne dich, mein ganzes Herze (8:38)
VI. Chorale: Amen, Amen, komm du schöne Freudenkrone (12:35)
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 09. 13:49 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2012. nov. 14.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 61 - Nun komm, der Heiden Heiland

1er dimanche de l'Avent
1. Adventsonntag
1st Sunday in Advent

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Weimar - 02.12.1714

00:00 1. Chœur: Nun komm, der Heiden Heiland
03:39 2. Récitatif (Ténor): Der Heiland ist gekommen
05:15 3. Aria (Ténor): Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
09:12 4. Récitatif (Basse): Siehe, ich stehe vor der Tür und klopfe an
10:17 5. Aria (Soprano): Öffne dich, mein ganzes Herze
13:40 6. Choral: Amen, amen!

Soprano - Sopran - Soprano: Seppi Kronwitter (Tölzer Knabenchor)
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1975)

Peinture - Gemälde - Painting: L'Entrée de Jésus à Jérusalem (Giotto di Bondone)
Rendes Kis
Olvasta: 1 | Válasz | 2015. május 08. 12:47 | Sorszám: 61
J.S. Bach: Nun komm, der Heiden Heiland (Geistliche Kantate, 1714), BWV 61
Közzététel: 2014. márc. 25.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

♪ Cantata BWV 61, "Nun komm, der Heiden Heiland" (1714)

Like other cantatas written in Weimar, the cantata is scored for a small ensemble consisting of soprano, tenor, and bass soloists, a four-part choir, two violins, two violas, and basso continuo.

Overture (chorale fantasia): Nun komm, der Heiden Heiland
Recitative (tenor): Der Heiland ist gekommen
Aria (tenor): Komm, Jesu, komm zu deiner Kirche
Recitative (bass): Siehe, ich stehe vor der Tür
Aria (soprano): Öffne dich, mein ganzes Herze
Chorale: Amen, Amen, komm du schöne Freudenkrone

Christine Schäfer, soprano
Ian Bostridge, tenor
Christopher Maltman, baritone

Arnold Schoenberg Choir
Concentus Musicus Wien
Conducts: Nikolaus Harnoncourt

Live from the Kloster Melk, Benedictine Monastery in Austria, 2000

(HD 1080p)

Faces of Classical Music
http://facesofclassicalmusic.blogspot...
Tovább ...
Jelmagyarázat    Van új hozzászólás
   Ezeket a hozzászólásokat már láttad
... Hibabejelentés | | | Gondola ...