22:52:08
 Frissítés
Keresés | Új hozzászólás
 
   » Isten hozott, kedves Vendég ! Fórumlakók | GY.I.K. | Bejelentkezés | Regisztráció   
 
 » méhes Fórum+  » Kultúra
Téma: BWV
R.András
Olvasta: 4 | Válasz | 2019. január 21. 11:44 | Sorszám: 87
J.S. Bach: Am Abend aber desselbigen Sabbats, BWV 42
... www.youtube.com/watch?v=rRLWteMOAns&index=3&list=OLAK5uy_nDtWR4z_a0WNUYF5xzqO ...
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. április 29. 07:41 | Sorszám: 86
J.S. Bach: Wahrlich, wahrlich, ich sage euch (Geistliche Kantate - Rogate), BWV 86
Közzététel: 2012. ápr. 20.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantata BWV 86: Wahrlich, wahrlich, ich sage euch (14 May 1724)

1. Wahrlich, wahrlich, ich sage euch (Arioso: B)
2. Ich will doch wohl Rosen brechen (Aria: A) 02:10
3. Und was der ewig gütig Gott (Chorale: S) 07:33
4. Gott macht es nicht gleichwie die Welt (Recitative: T) 09:21
5. Gott hilft gewiß (Aria: T) 09:43
6. Die Hoffnung wart' der rechten Zeit (Chorale) 12:15

Soloists:
Boy Soprano: Wilhelm Wiedl (Soloist of the Tölzer Knabenchor)
Alto: Paul Esswood
Tenor: Kurt Equiluz
Bass: Ruud van der Meer

Performed by the Tölzer Knabenchor (Chorus Master: Gerhard Schmidt-Gaden) & Concentus Musicus Wien under the direction of Nikolaus Harnoncourt. Recorded by Teldec in 1977.

"Wahrlich, Wahrlich, ich sage euch (BWV 86), for Rogation Sunday (14th May) 1724 is closely related to BWV 85, not only in textual structure, but also in the musical style and detail. The most conspicuous difference here is the extremely simple key sequence (E major - A major - F-sharp major - B minor/E major - E major - E major). The opening arioso (ritornello - A - A' - A'' -) reflects the solemnity of Christ's words in a motet-like, polyphonic and quasi-vocal five-part movement, which the strings form together with the vocal part. The contralto aria (the sequence of the vocal parts accords with that of BWV 85) is embellished with a virtuoso violin section; contrasting with it is the soprano chorale (performed in unornamented manner here), which is accompanied by two oboes d'amore. An unembellished and short recitative leads on to the tenor aria, which in alternating play with the concertante first violin and the vocal part, continuously takes up the textual-musical central motif, 'Gott hilft gewiß', so to speak sermonising, reweaving, paraphrasing and repeating it. A simple chorus forms the conclusion." - Ludwig Finscher
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. április 24. 07:21 | Sorszám: 85
J.S. Bach: Ich bin ein guter Hirt (Geistliche Kantate - Misericordias Domini), BWV 85
Feltöltés: 2011. máj. 6.

J.S. Bach Kantate BWV 85 "Ich bin ein guter Hirt" Kantate für den Sonntag: „Misericordias Domini"

1. Ich bin ein guter Hirt, ein guter Hirt lässt sein Leben für die Schafe.

2. Aria A
Violoncello piccolo, Continuo
Jesus ist ein guter Hirt;
Denn er hat bereits sein Leben
Für die Schafe hingegeben,
Die ihm niemand rauben wird.
Jesus ist ein guter Hirt.

3. Choral S
Oboe I/II, Continuo
Der Herr ist mein getreuer Hirt,
Dem ich mich ganz vertraue,
Zur Weid er mich, sein Schäflein, führt
Auf schöner grünen Aue,
Zum frischen Wasser leit er mich,
Mein Seel zu laben kräftiglich
Durch selig Wort der Gnaden.

4. Recitativo T
Violino I/II, Viola, Continuo
Wenn die Mietlinge schlafen,
Da wachtet dieser Hirt bei seinen Schafen,
So dass ein jedes in gewünschter Ruh
Die Trift und Weide kann genießen,
In welcher Lebensströme fließen.
Denn sucht der Höllenwolf gleich einzudringen,
Die Schafe zu verschlingen,
So hält ihm dieser Hirt doch seinen Rachen zu.

5. Aria T
Violino I/II, Viola, Continuo
Seht, was die Liebe tut.
Mein Jesus hält in guter Hut
Die Seinen feste eingeschlossen
Und hat am Kreuzesstamm vergossen
Für sie sein teures Blut.

6. Choral
Oboe I/II e Violino I col Soprano, Violino II coll' Alto, Viola col Tenore, Continuo Ist Gott mein Schutz und treuer Hirt,
Kein Unglück mich berühren wird:
Weicht, alle meine Feinde,
Die ihr mir stiftet Angst und Pein,
Es wird zu eurem Schaden sein,
Ich habe Gott zum Freunde.

Besetzung
Soli: S A T B, Coro: S A T B, Oboe I/II, Violino I/II, Viola, Violoncello piccolo, Continuo
Entstehungszeit 15. April 1725
Text unbekannter Dichter; 1. Johannes 10,12; 3. Cornelius Becker 1598; 6. Ernst Christoph Homburg 1658
Anlass Misericordias Domini
Dir.: J.E.Gardiner
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. április 19. 07:44 | Sorszám: 84
J.S. Bach: Ich bin vergnügt mit meinem Glücke (Geistliche Kantate - Septuagesimae), BWV 84
Közzététel: 2012. márc. 29.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 84 - Ich bin vergnügt mit meinem Glücke

Dimanche de la Septuagésime (Circumcederunt)
Sonntag Septuagesimae (Circumcederunt)
Septuagesima Sunday (Circumcederunt)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 09.02.1727

00:00 1. Aria (Soprano): Ich bin vergnügt mit meinem Glücke
05:23 2. Récitatif (Soprano): Gott ist mir ja nichts schuldig
06:39 3. Aria (Soprano): Ich esse mit Freuden mein weniges Brot
11:38 4. Récitatif (Soprano): Im Schweiße meines Angesichts
12:30 5. Choral: Ich leb indes in dir vergnüget

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1978)

Peinture - Gemälde - Painting: La Vigne rouge (Vincent Van Gogh)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. április 14. 08:10 | Sorszám: 83
J.S. Bach: Erfreute Zeit im neuen Bunde (Geistliche Kantate - Mariae Reinigung), BWV 83
Közzététel: 2013. jan. 23.

J. S. Bach: Erfreute Zeit im neuen Bunde (BWV 83)
Cantata for the Purification of Mary 1724

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman

Elisabeth von Magnus, alto
Jörg Dürmüller, tenor
Klaus Mertens, bass

Aria (alto): Erfreute Zeit im neuen Bunde
Aria (Chorale e recitativo, bass): Herr, nun lässest du deinen Diener in Friede fahren, wie du gesaget hast - Was uns als Menschen schrecklich scheint
Aria (tenor): Eile, Herz, voll Freudigkeit
Recitativo (alto): Ja, merkt dein Glaube noch viel Finsternis
Chorale: Es ist das Heil und selig Licht
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. április 10. 07:27 | Sorszám: 82
J.S. Bach: Ich habe genug (Geistliche Kantate - Mariae Reinigung), BWV 82
Közzététel: 2012. okt. 8.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantata BWV 82: Ich habe genug (2 February 1727)

1. Ich habe genug (Aria: B)
2. Ich habe genug (Recitative: B) 07:25
3. Schlummert ein, ihr matten Augen (Aria: B) 08:26
4. Mein Gott! wann kömmt das schöne: Nun! (Recitative: B) 18:04
5. Ich freue mich auf meinen Tod (Aria: B) 18:47

Bass Soloist: Peter Kooy

Performed by Philippe Herreweghe and the Choir & Orchestra of La Chapelle Royale. Recorded by Harmonia Mundi in 1991.

"'Ich habe genug' was written for the Feast of the Purification of the Virgin (2 February -- Candlemas Day), which in 1727 (the year of its composition) fell upon the fourth Sunday after Epiphany. It has been established that another cantata was performed on this occasion, BWV 83 (Erfreute Zeit im neuen Bande) written in 1724 and therefore belonging to the first of the five annual cycles of cantatas composed by Bach. The libretto of this new cantata (anonymous) is lacking in any reference to a biblical text. The early version in C minor was later subjected to a number of changes without, however, losing its character as a solo cantata. It was transposed into E minor for soprano in 1731, then, in 1735, revised again for mezzo-soprano with a transverse flute instead of an oboe, and finally it regained its original shape between 1745 and 1748 with a return to the bass soloist while the oboe was replaced by an oboe da caccia. The recitative 'Ich habe genug' (No. 2) and the aria, 'Schlummert ein' (No. 3) figure in the Notenbüchlein compiled for Anna Magdalena from 1725 on, but these pieces were not inserted before 1730, which proves that the version in the cantata score was written before that date. The cantata has no chorus and consists of no more than three arias and two recitatives. All the arias employ identical instrumental forces (concertante oboe, strings and continuo), which is unique in Bach; the recitatives are 'simple', but with passages in arioso style. The entire score is suffused with a personal and intimate tone (again in the first person), closely related to the Song of Simeon, addressing God after having taken the infant Jesus in his arms, 'For mine eyes have seen thy salvation' (Luke 2, 30) -- we are told that it had been revealed to Simeon by the Holy Ghost 'that he should not see death, before he had seen the Lord's Christ' (Luke 2, 36). Of the whole Gospel narrative of Christ's presentation in the Temple (Luke 2, 22-32) the poet has retained only this aspect, with the result that the cantata becomes a contemplation of death considered as the liberation from the afflictions of this world and the uniting of the soul with its Savior. Each of the three arias follows a particular formal pattern. The first (A B B') is a page filled with sadness which has often been compared with the aria, 'Erbarme dich, mein Gott' from the St. Matthew Passion. The second, a lullaby which has made the cantata famous, is also comparable in mood to the great masterpiece written at the same period; it has the form of an expanded da capo aria (A- BAC-A). The third aria, dance-like in character, is in a free da capo form." - Alberto Basso

Painting: Girl with Sunflowers, Michael Ancher
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. április 04. 07:55 | Sorszám: 81
J.S. Bach: Jesus schläft, was soll ich hoffen (Geistliche Kantate - 4. Sonntag nach Epiphanias), BWV 81
Közzététel: 2013. febr. 2.

J. S. Bach: Jesus schläft, was soll ich hoffen? (BWV 81)
Cantata for the Fourth Sunday after Epiphany 1724

La Petite Bande
Sigiswald Kuijken

Gerlinde Sämann, soprano
Petra Noskaiova, alto
Christoph Genz, tenor
Jan Van der Crabben, bass

Aria (alto): Jesus schläft, was soll ich hoffen?
Recitativo (tenor): Herr! warum trittest du so ferne?
Aria (tenor): Die schäumenden Wellen von Belials Bächen
Arioso (bass): Ihr Kleingläubigen, warum seid ihr so furchtsam?
Aria (bass): Schweig, aufgetürmtes Meer!
Recitativo (alto): Wohl mir, mein Jesus spricht ein Wort
Chorale: Unter deinen Schirmen
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 31. 11:16 | Sorszám: 80
J.S. Bach: Ein feste Burg ist unser Gott (Choralkantate - Reformationsfest), BWV 80
Közzététel: 2012. márc. 27.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 80 - Ein feste Burg ist unser Gott

Fête de la Réformation (31 octobre)
Reformationstag (31. Oktober)
Feast of Reformation (October 31)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Weimar - 15.03.1715 (BWV 80a) / Leipzig - 31.10.1724?

00:00 1. Chœur: Ein feste Burg ist unser Gott
05:10 2. Aria (Soprano, Basse): Alles, was von Gott geboren
08:52 3. Récitatif (Basse): Erwäge doch, Kind Gottes
10:33 4. Aria (Soprano): Komm in mein Herzenshaus
13:42 5. Choral: Und wenn die Welt voll Teufel wär
16:59 6. Récitatif (Ténor): So stehe denn bei Christi blutgefärbten Fahne
18:14 7. Aria (Alto, Ténor): Wie selig sind doch die
21:56 8. Choral: Das Wort sie sollen lassen stahn

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)

Peinture - Gemälde - Painting: Portrait de Martin Luther (Lucas Cranach l'Ancien)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 30. 12:41 | Sorszám: 79
J.S. Bach: Gott, der Herr, ist Sonn und Schild (Geistliche Kantate - Reformationsfest), BWV 79
Közzététel: 2012. márc. 27.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 79 - Gott der Herr ist Sonn und Schild

Fête de la Réformation (31 octobre)
Reformationstag (31. Oktober)
Feast of Reformation (October 31)

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 31.10.1725

00:00 1. Chœur: Gott der Herr ist Sonn und Schild
04:59 2. Aria (Alto): Gott ist unsre Sonn und Schild!
08:41 3. Choral: Nun danket alle Gott
10:53 4. Récitatif (Basse): Gottlob, wir wissen den rechten Weg zur Seligkeit
11:48 5. Aria (Soprano, Basse): Gott, ach Gott, verlaß die Deinen nimmermehr
15:00 6. Choral: Erhalt uns in der Wahrheit

Soprano - Sopran - Soprano: Detlef Bratschke (Knabenchor Hannover)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Basse - Baß - Bass: Max van Egmond

Knabenchor Hannover - Heinz Hennig
Collegium Vocale Gent - Philippe Herreweghe
Leonhardt-Consort - Gustav Leonhardt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)

Peinture - Gemälde - Painting: Le Rêve de Salomon (Luca Giordano)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 29. 16:50 | Sorszám: 78
J.S. Bach: Jesu, der du meine Seele (Choralkantate - 14. Sonntag nach Trinitatis), BWV 78
Közzététel: 2012. márc. 27.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 78 - Jesu, der du meine Seele

14ème dimanche après la Trinité
14. Sonntag nach Trinitatis
14th Sunday after Trinity

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 10.09.1724

00:00 1. Chœur: Jesu, der du meine Seele
05:21 2. Aria (Soprano, Alto): Wir eilen mit schwachen, doch emsigen Schritten
10:23 3. Récitatif (Ténor): Ach! ich bin ein Kind der Sünden
12:07 4. Aria (Ténor): Das Blut, so meine Schuld durchstreicht
15:17 5. Récitatif (Basse): Die Wunden, Nägel, Kron und Grab
17:07 6. Aria (Basse): Nun du wirst mein Gewissen stillen
20:05 7. Choral: Herr, ich glaube, hilf mir Schwachen

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)

Peinture - Gemälde - Painting: La Guérison des dix lépreux (Evangéliaire copte-arabe de la Bibliothèque de Fels)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 28. 14:44 | Sorszám: 77
J.S. Bach: Du sollt Gott, deinen Herren, lieben (Geistliche Kantate - 13. Sonntag nach Trinitatis), BWV 77
Közzététel: 2012. márc. 25.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 77 - Du sollt Gott, deinen Herren, lieben

13ème dimanche après la Trinité
13. Sonntag nach Trinitatis
13th Sunday after Trinity

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 22.08.1723

00:00 1. Chœur: Du sollt Gott, deinen Herren, lieben
04:29 2. Récitatif (Basse): So muss es sein!
05:05 3. Aria (Soprano): Mein Gott, ich liebe dich von Herzen
09:21 4. Récitatif (Ténor): Gib mir dabei, mein Gott! ein Samariterherz
10:19 5. Aria (Alto): Ach, es bleibt in meiner Liebe
14:52 6. Choral: Du stellst, Herr Jesu, selber dich

Soprano - Sopran - Soprano: Detlef Bratschke (Knabenchor Hannover)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Adalbert Kraus
Basse - Baß - Bass: Max van Egmond

Knabenchor Hannover - Heinz Hennig
Collegium Vocale Gent - Philippe Herreweghe
Leonhardt-Consort - Gustav Leonhardt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1977)

Peinture - Gemälde - Painting: Moïse recevant les Tables de la Loi (Marc Chagall)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 27. 17:50 | Sorszám: 76
J.S. Bach: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes (Geistliche Kantate - 2. Sonntag nach Trinitatis), BWV 76
Közzététel: 2012. márc. 25.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 76 - Die Himmel erzählen die Ehre Gottes

2ème dimanche après la Trinité
2. Sonntag nach Trinitatis
2nd Sunday after Trinity

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 06.06.1723

00:00 1. Chœur: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes
04:47 2. Récitatif (Ténor): So läßt sich Gott nicht unbezeuget!
06:11 3. Aria (Soprano): Hört, ihr Völker, Gottes Stimme
10:59 4. Récitatif (Basse): Wer aber hört
11:28 5. Aria (Basse): Fahr hin, abgöttische Zunft!
14:49 6. Récitatif (Alto): Du hast uns, Herr, von allen Straßen
16:16 7. Choral: Es woll uns Gott genädig sein
18:07 8. Sinfonia
20:33 9. Récitatif (Basse): Gott segne noch die treue Schar
21:14 10. Aria (Ténor): Hasse nur, hasse mich recht
23:54 11. Récitatif (Alto): Ich fühle schon im Geist
24:44 12. Aria (Alto): Liebt, ihr Christen, in der Tat!
27:57 13. Récitatif (Ténor): So soll die Christenheit
28:32 14. Choral: Es danke, Gott, und lobe dich

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Agapes (Catacombe de Priscille)
Rendes Kis
Olvasta: 6 | Válasz | 2016. március 26. 09:59 | Sorszám: 75
J.S. Bach: Die Elenden sollen essen (Geistliche Kantate - 1. Sonntag nach Trinitatis), BWV 75
Közzététel: 2012. máj. 13.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantata BWV 75: Die Elenden sollen essen (30 May 1723)

Part I.
1. Die Elenden sollen essen (Chorus)
2. Was hilft des Purpurs Majestät (Recitative: B) 04:06
3. Mein Jesus soll mein alles sein (Aria: T) 05:01
4. Gott stürzet und erhöhet (Recitative: T) 09:48
5. Ich nehme mein Leiden mit Freuden auf mich (Aria: S) 10:25
6. Indes schenkt Gott ein gut Gewissen (Recitative: S) 15:15
7. Was Gott tut, das ist wohlgetan (Chorale) 15:54

Part II.
8. Sinfonia 17:28
9. Nur eines kränkt (Recitative: A) 19:54
10. Jesus macht mich geistlich reich (Aria: A) 20:46
11. Wer nur in Jesu bleibt (Recitative: B) 23:19
12. Mein Herze glaubt und liebt (Aria: B) 23:52
13. O Armut, der kein Reichtum gleicht! (Recitative: T) 27:27
14. Was Gott tut, das ist wohlgetan (Chorale) 28:07

Soloists:
Soprano: Carolyn Sampson
Countertenor: Daniel Taylor
Tenor: Mark Padmore
Bass: Peter Kooy

Performed by Philippe Herreweghe and Collegium Vocale Gent. Recorded by Harmonia Mundi in 2003.

"[Bach's] first official duty [in Leipzig], the performance of the newly composed cantata Die Elenden sollen essen (BWV 75), was worthy of a mention in the Acta Lipsiensium academica: 'On 30 May 1723, the First Sunday after Trinity, the new Kantor and Director of the Collegium Musicum, Herr Joh. Sebastian Bach, recently arrived here from the Prince's court at Cöthen, performed his first music to considerable applause [mit guten applausu].' The 'applause' that greeted Bach's work should of course not be understood as an outbreak of demonstrative handclapping; rather, this not particularly effusive remark should be interpreted as signifying that the composer's music had met with approval, and that he had thus discharged the duties required of him, which he was contractually bound to fulfil. The theme of the cantata, the antithesis between poverty and wealth, earthly trifles and divine Providence, was provided by the Gospel for that Sunday, the parable of Lazarus and the rich man. However, the layout of the libretto, which is by an unknown hand, must have been decided by Bach himself. The first part, to be performed before the sermon, applies the parable didactically to the Christian life. Right from the opening chorus Bach presented himself to the people of Leipzig as a composer who was capable of placing the highest artistic skill at the service of a vivid translation of words into music. The first of these ('Die Elenden sollen essen, dass sie satt werden') unfolds in a freely imitative choral texture full of expressive suspensions, which is incorporated in an orchestral style influenced by the French overture. These elements are further developed, and taken up by the choir, in the next section ('und die nach dem Herrn fragen'). After a recapitulation of the orchestral introduction, the words 'Euer Herz wird ewiglich leben' are set as an extended fugue making considerable use of melisma.

The companion piece to the opening chorus, a prelude-and-fugue sequence transposed into vocal terms, is the sinfonia that introduces the cantata's second part, a fugal movement in which the chorale 'Was Gott tut, das ist wohlgetan' is heard on solo trumpet. Bach has already placed this melody at the end of the first part, in the form of a chorale setting for four-part chorus, with each line framed by orchestral ritornellos. At the conclusion of the cantata he reprises this setting note-by-note, but with another strophe of the chorale, thus creating a unifying correspondence between the two parts of the work.

Interconnections of another kind are also to be found in the solo numbers. In each of the two parts, two arias are framed by three recitatives; all the arias, however different they may be from one another, present a markedly cantabile style when compared with many later works, and (with the exception of the bass aria towards the end of the cantata) all are distinguished by their dance-like character. The 'considerable applause' bestowed on Bach may have been due not least to the fact that he was cunning enough to lean towards the style of Georg Philipp Telemann, who had in fact been the preferred candidate for the Leipzig job." - Thomas Seedorf (trans. Charles Johnston)

Painting: Poverty and Wealth, Flemish (17th cen.)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 25. 12:41 | Sorszám: 74
J.S. Bach: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten (Geistliche Kantate - 1. Pfingsttag), BWV 74
Közzététel: 2013. máj. 16.

J. S. Bach: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten (BWV 74)
Cantata for Pentecost

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman

Deborah York, soprano
Bogna Bartosz, alto
Jörg Dürmüller, tenor
Klaus Mertens, bass

Coro: Wer mich liebet, der wird mein Wort halten
Aria (soprano): Komm, komm, mein Herze steht dir offen
Recitativo (alto): Die Wohnung is bereit
Aria (basso): Ich gehe hin und komme wieder zu euch
Aria (tenor): Kommt, eilet, stimmet Sait und Lieder
Recitativo (basso): Es ist nichts Verdammliches an denen
Aria (alto): Nichts kann mich erretten
Choral: Kein Menschenkind hier auf der Erd
Late Devonian
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 24. 08:46 | Sorszám: 75
http://www.youtube.com/watch?v=V4ZRn6Hk8N0

Bach — Prelude BWV 997 Played On Lute-Harpsichord (Gergely Sárközy)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 24. 08:22 | Sorszám: 73
J.S. Bach: Herr, wie du willt, so schicks mit mir (Geistliche Kantate - 3. Sonntag nach Epiphanias), BWV 73
Közzététel: 2012. okt. 8.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantata BWV 73: Herr, wie du willt, so schicks mit mir (23 January 1724)

1. Herr, wie du willt, so schicks mit mir (Chorus & Recitative: S, T, B)
2. Ach senke doch den Geist der Freuden (Aria: T) 04:17
3. Ach, unser Wille bleibt verkehrt (Recitative: B) 08:34
4. Herr, so du willt (Aria: B) 09:05
5. Das ist des Vaters Wille (Chorale) 12:38

Soloists:
Soprano -- Barbara Schlick
Tenor -- Howard Crook
Bass -- Peter Kooy

Performed by Philippe Herreweghe and the Chorus & Orchestra of Collegium Vocale, Ghent (1990).

Painting: Sick Girl, Vasiliy Polenov
mpd
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 23. 14:29 | Sorszám: 74
Reger eleve nem rossz!!! Csak roppant megterhelő hallgatni.
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 23. 13:28 | Sorszám: 73
Esse rossz: Max Reger: Fantasie und Fuge über B-A-C-H, Op. 46
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 23. 10:22 | Sorszám: 72
J.S. Bach: Alles nur nach Gottes Willen (Geistliche Kantate - 3. Sonntag nach Epiphanias), BWV 72
Közzététel: 2012. márc. 23.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 72 - Alles nur nach Gottes Willen

3ème dimanche après l'Épiphanie
3. Sonntag nach Epiphanias
3rd Sunday after Epiphany

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 27.01.1726

00:00 1. Chœur: Alles nur nach Gottes Willen
04:21 2. Récitatif et Arioso (Alto): O selger Christ, der allzeit seinen Willen
06:23 3. Aria (Alto): Mit allem, was ich hab und bin
10:41 4. Récitatif (Basse): So glaube nun!
11:30 5. Aria (Soprano): Mein Jesus will es tun
16:06 6. Choral: Was mein Gott will, das g'scheh allzeit

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Création (Marc Chagall)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 22. 10:35 | Sorszám: 71
J.S. Bach: Gott ist mein König (Geistliche Kantate - Ratswechsel), BWV 71
Közzététel: 2013. febr. 3.

J. S. Bach: Gott ist mein König (BWV 71) (Koopman)
Cantata for the inauguration of the Mühlhausen town council, February 4, 1708

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir
Ton Koopman

Barbara Schlick, soprano
Kai Wessel, alto
Guy de Mey, tenor
Klaus Merten, bass

Chorus: Gott ist mein König
Aria: Ich bin nun achtzig Jahr
Fuga: Dein Alter sei wie deine Jugend
Arioso: Tag und Nacht ist dein
Aria: Durch mächtige Kraft
Chorus: Du wollest dem Feinde nicht geben
Chorus: Das neue Regiment auf jeglichen Wegen
mpd
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 21. 13:16 | Sorszám: 72
Ezek ritka jól sikerült felvételek, ritka jól sikerült átiratokról:



mpd
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 21. 13:14 | Sorszám: 71
Na hadd járuljak hozzá én is egy feldolgozással:

https://www.youtube.com/watch?v=1gViRqDTs_U
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 21. 12:56 | Sorszám: 70
J.S. Bach: Wachet! Betet! Betet! Wachet! (Geistliche Kantate - 26. Sonntag nach Trinitatis), BWV 70
Közzététel: 2013. nov. 25.

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 70 - Wachet! betet! betet! wachet!

26ème dimanche après la Trinité
26. Sonntag nach Trinitatis
26th Sunday after Trinity

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 21.11.1723

00:00 1. Chœur: Wachet! betet! betet! wachet!
04:20 2. Récitatif (Basse): Erschrecket, ihr verstockten Sünder!
05:22 3. Aria (Alto): Wenn kömmt der Tag, an dem wir ziehen
09:04 4. Récitatif (Ténor): Auch bei dem himmlischen Verlangen
09:37 5. Aria (Soprano): Laßt der Spötter Zungen schmähen
12:12 6. Récitatif (Ténor): Jedoch bei dem unartigen Geschlechte
12:41 7. Choral: Freu dich sehr, o meine Seele
13:55 8. Aria (Ténor): Hebt euer Haupt empor
16:43 9. Récitatif (Basse): Ach, soll nicht dieser große Tag
18:32 10. Aria (Basse): Seligster Erquickungstag
21:06 11. Choral: Nicht nach Welt, nach Himmel nicht

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Le Jugement dernier (Michel-Ange)
Rendes Kis
Olvasta: 5 | Válasz | 2016. március 20. 15:13 | Sorszám: 69
J.S. Bach: Lobe den Herrn, meine Seele (Geistliche Kantate - Ratswechsel), BWV 69
Közzététel: 2012. márc. 18.

Bach - Cantate BWV 69 - Lobe den Herrn, meine Seele

Jean-Sébastien Bach - Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Cantate - Kantate - Cantata: BWV 69 - Lobe den Herrn, meine Seele

Élection du conseil municipal de Leipzig
Ratswechsel, Leipzig
Election of the Leipzig Town Council

Première audition - Uraufführung - First perfomance: Leipzig - 26.08.1748

00:00 1. Chœur: Lobe den Herrn, meine Seele
06:34 2. Récitatif (Soprano): Wie groß ist Gottes Güte doch!
07:41 3. Aria (Alto): Mein Seele, auf! erzähle
13:45 4. Récitatif (Ténor): Der Herr hat große Ding an uns getan
15:48 5. Aria (Basse): Mein Erlöser und Erhalter
19:15 6. Choral: Es danke, Gott, und lobe dich

Soprano - Sopran - Soprano: Wilhelm Wiedl (Tölzer Knabenchor)
Alto - Alt - Alto: Paul Esswood
Ténor - Tenor - Tenor: Kurt Equiluz
Basse - Baß - Bass: Ruud Van der Meer

Tölzer Knabenchor - Gerhard Schmidt-Gaden
Concentus musicus Wien - Nikolaus Harnoncourt

Enregistrement - Aufnahme - Recording (1976)

Peinture - Gemälde - Painting: Nuit étoilée sur le Rhône (Vincent Van Gogh)
Rendes Kis
Olvasta: 6 | Válasz | 2016. március 18. 18:07 | Sorszám: 68
J.S. Bach: Also hat Gott die Welt geliebt (Geistliche Kantate - 2. Pfingsttag), BWV 68
Közzététel: 2013. máj. 18.

J. S. Bach: Also hat Gott die Welt geliebt (BWV 68)
Cantata for the Second Day of Pentecost 1725

Chœur de Chambre Accentus
Ensemble Baroque de Limoges
Christophe Coin

Barbara Schlick, soprano
Gotthold Schwarz, bass

Coro: Also hat Gott die Welt geliebt
Aria (soprano): Mein gläubiges Herze
Recitativo (bass): Ich bin mit Petro nicht vermessen
Aria (bass): Du bist geboren mir zugute
Coro: Wer an ihn gläubet, der wird nicht gerichtet
Tovább ...
 
Jelmagyarázat    Van új hozzászólás
   Ezeket a hozzászólásokat már láttad
... Hibabejelentés | | | Gondola ...