Téma: A legjobbak |
|
mpd |
|
Rachm. csak példa volt. Korábbi állításomnak megfelelően fenntartom, hogy egy kínai ne játsszon Lisztet, Rakkmanyinoffot vagy akár Enescut vagy Janácseket. Játsszon Szun-Cut vagy Csang-Kai-Seket. Nincs tán elég magyar zongoraművész? Gondoljunk csak szegény Hegedűs Endrére, nipponban jobban ismerik mint itthon, pedig a kisujjában több van mint pl. Siffben. |
|
keresztkem |
|
1.) Nem vélelmezhető jogosnak az, hogy MINDEN ZONGORAMŰVÉSZETI MUZSIKUS-MŰVÉSZSÉG alfájának és ómegájának azt tennők meg, hogy az illető 'hogyan jáccik Szergej Rahmanyinov műveket és egyáltalán jáccik-é? 2.) Aminthogy az sem értékcsökkentő körülmény--ezen a területen--hogy valaki AUTENTIKUS STILBEN interpretálja-é Bartók "csíki népdalföldolgozásait avagy kevésbé autetikusban. 3.) Mert akkor mondhatná egy "suakértő" tót vagy román zenekritikus--vagy horribile dictu: francia zeneesztéta-hogy "mennyire 'jól jászik a hölgy Janácek-et Enescu-t vagy Debussy prelüdöket. 4.) Mindezek és mások okaként ÉN AZT ÁLLITOM, hogy Yuja Wang kisasszony ma korunk egyik ZSENIÁLIS KÉPESSÉGŰ zongoraművésze. keresztkem |
|
|
mpd |
|
Nekem nem fog, mert nem hallgatom meg |
|
Rendes Kis |
|
Ha meghallgatod a zenekritikust (#13), ő is bevallja, hogy ugyanezzel az előítélettel kezdett bele Yuja művésznő játékának hallgatásába. Aztán kellemesen csalódott. Pontosabban: leesett az álla. |
|
mpd |
|
Richter mesélte valamék róla szóló könyvben: mikor nyakába vette Oroszországot és járta a vidéket, minden faluban játszott ahol talált zongorát. A műsor körül általában vita támadt közte és a helyiek között. Ő Bachot, Lisztet, Bétóvent ajánlott, a helyiek meg: Szvjatoszlav Teofilovics, játsszon nekünk inkább valami valcereket! És kompromisszum köttetett: néhány prelúdium és fúga után Chopin. Elképzelem, mennyien követelhettek Novorozsomákovszk-ban, a tundra közepén pl. transzcendens etűdöket |
|
mpd |
|
Azt tudta Öreg, hogy a 2. rapszódiát maga Liszt sem játszotta már idősebb korában, annyira agyonjátszották, hogy még a szerző életében zenei közhellyé vált. Nem véletlen, a jó, de nem IGAZÁN jó zongoristák kedvencei az ilyen darabok. Viszonylag eljátszhatók, látványos és közönségbarát ópuszok. Kis befektetés, nagy siker. Egy transzcendens etűd, vagy éppen egy kései Beethoven-szonáta meg pont fordítva: irgalmatlan befektetés és a közönség se rajong értük (érteni kéne).
Hanem! Van-e arra valami ötlete, miért hagyott fel Kodály a zongoradarabok szerzésével? Méghozzá igen fiatal korában. |
|
keresztkem |
|
A "DE IGEN"--"DE NEM", "DE IGEN"-- "DE NEM" .....tipusú "vita" méltatlan hozzám.Ezért inkább: NEM MONDOK SEMMIT! keresztkem |
|
mpd |
|
Pl. a kis Szokolai. Eddig tőle hallottam a legszebben. |
|
mpd |
|
Na mongyon akkor egy sárgát, aki kiválóan ad elő Rahmanyinovot.!!. Gould pedig igenis kókler. Folyamatosan nyalizott Richternek, akinek ez nyilvánvalóan kínos volt, ezért kerülte a találkozást vele, és ha csak tehette, belekötött Gould ilyen-olyan nyilatkozataiba. Nem csoda, hogy viszolygott a csókától, hisz Richter bármikor bárhol bármilyen közönségnek hajlandó volt játszani ha olyanja volt, Gould meg pályafutása második felében nem is játszott közönség előtt. Ki is jelentette, hogy a közönség csak zavaró tényező. Tűz és víz volt a két ember. na ja, a stúdióban a hangmérnökei hangról hangra rakták össze a lemezfelvételeit. Egy koncertfelvétel rögtön megmutatta volna, milyen zseni valójában a kis Gould.
|
|
keresztkem |
|
P.s.: "Élvezzen", amit akar! Már ha olyannyira "élvezhető" zenét emleget... keresztkem |
|
keresztkem |
|
Szamárságot "böfög" összevissza, ráadásul észre sem veszi a saját butaságát--olyannyira páncser. Persze a sértegetés az felsőfokon 'megy Önnek.Ezért inkább nem reagálok arra, amit itt "fakít"--tök' tájékozatlanúl. keresztkem |
|
onogur |
|
Még szép hogy Uchida szépen játszott Mozartot, ha tinédzser korában Bécsben tanult a zeneakadémián ( egy Askenázitól ). Csíkmegyei népdalokat csak egy magyar kultúrájú zongoraművész adhat elő hitelesen, az egyértelmű. |
|
mpd |
|
Hja, a sznob-közönség persze felkapja ezeket egy kis ideig. De, ha az ember teheti, Bachot Perahíától, Beethovent Richtertől hallgasson, mert ugyanannyi fáradság és összehasonlíthatatlanul nagyobb élvezet. Mozart.... ő kivétel, kiváló előadásokat láttam-hallottam (nem élőben persze) Uchida mamátl is, meg még Gulda Fritzitől is. Hallott már valaki kínait, aki jól játszotta volna Rahmanyinovot vagy Beethovent? Vagy....izé....askenázi zsidót? Egyszerűen képtelenség. Ez a Fraulein Wang is, lehet, hogy Bartók zongoraversenyeket jól játszik - de a csíkmegyei népdalokat...???? |
|
mpd |
|
Basszus Öreg, most magát cáfolta és engem erősített ezzel. Legyen mán koherencsebb. Persze még így sincs igaza, hiszen a 2. magyar rapszódia (meg a többi 18) eljátszása egy dolog, JÓ előadása meg egy másik. Magyar nép- és műdalokon alapuló darabok, egy kínainak fingja sincs róla, hogy kell azt játszani. Ő csak a hangokat látja, de nem ugrik be neki hogy ég a kunyhó, ropog a nád, avagy magasan repül a daru. Alan Walker mondta, hogy a transzcendens etűdök legnagyobb baja, hogy manapság már egész sokan el tudják játszani. De az még semmi, és ezen darabok gyenge vagy középszerű előadása a darabok presztizsét is rongálja, mert ezek csak extraszuper előadásban igazán jók. Akkor élvezhetők. A topiknyitó első vagy második hsz-ben Berezovsky megmutatja, hogyan is kell ezeket játszani. Máshogy NEM ÉRDEMES. |
|
keresztkem |
|
Ha zenei TARTALMAKAT(!) akarnók vizsgálni, akkor arra talán egyértelműen inkább Liszt: H-moll szonátája az alkalmasabb, a maga atonalizáló-kromatizáló szépségével--én úgy gondolnám.Hogy ABBÓL(!) ki mit tud kihozni!? Mert a 2. Magyar Rapszódia--meg az összes Rapszódia plusz a Magyar Fantázia is, mind-mind ú.n. BRAVÚRDARABOK inkább, melyek jobbára a technikai fölkészültséget "teszteli"-k. "AZ" meg "ezen a szinten" nyilván MEGVAN! keresztkem |
|
|
onogur |
|
Fajelmélet! És Lang Lang? "2001-ben a Carnegie Hallban debütál óriási sikerrel, Sawallisch meghívására a Phildelphia Zenekar szólistája a zenekar kínai turnéján és óriási sikert arat a BBC Proms Fesztiválon. A Times kritikusa így írt: „Lang Lang elsöprő sikert aratott - alighanem történelmet írt". Maazel a New York-i Filharmonikusokhoz hívta, Zubin Mehta Los Angelesbe, Welser-Möst Clevelandbe, Janssons Pittsburgh-be, Dutoit a tokiói NHK Zenekarhoz, Barenboim Chicagóba, Rattle a Berlini Filharmonikusokhoz. 2002-ben a Schleswig-Holstein Zenei Fesztiválon elnyerte a Leonard Bernstein-díjat. 2004-ben Waldbühne városában huszonhárom-ezer néző előtt lépett fel a Sir Simon Rattle vezette Berlini Filharmonikusokkal." http://www.youtube.com/watch?v=eLR3oNNY4_A |
|
keresztkem |
|
Helyesbítés: YUYA WANG--és nem YUYA LANG, de a név mindegy is. keresztkem |
|
keresztkem |
|
"..Gould mondjuk konkrétan egy svindler volt, .." EZ NEM IGAZ! Legföljebb "AZ" lehet igaz, hogy ÖN NE VETTE ÉSZRE, hogy igenis NEM(!) SVINDLER--egyrészt. Másrészt a kínai zongoraművészekre itt tett általános megállapítása is TIPUSTÉVEDÉS. Messze NEM IGAZAK megállapitásai--sőt: expressis verbis igaztalanok-- pl. LANG LANG-ra, de a hölgy YUYA LANG-ra sem. TÉVEDÉS HOGY "CSAK" --ÚGYMOND--"TECHNIKAILAG" LENNÉNEK JÓK. Ráadásul az ú.n. "európai klasszikus zene", de a romantikus zene is, megfelelő technikai szinten--kvázi--"hozza magával" az autentikus tartalmat. TETSZIK NEM TETSZUIK "EZ" NEKÜNK "EZ" IGY VAN--ÉS PUNKTUM.Legföljebb oly' érzéktelenűl FATÖKŰNEK TECCIK LENNI, hogy nem veszi észre--MINDEZT! MEG VAGYOK ÉRTVE? keresztkem |
|
mpd |
|
Még az amerókusok is..... Gould mondjuk konkrétan egy svindler volt, de a többi is. Tán Van Cliburn meg Perahía a kivétel. |
|
mpd |
|
Semmi közük az ajrópai zenéhez. Technikailag nagyon jók, de abszolút idegen tőlük az európai klasszikus zene. Nem értik. Nem ÉRZIK. Lélektelen a játékuk. Mit ért pl. ez a csajszi az idős, szorongó Liszt öregkori vallásos témájú darabjaiból? |
|
|
mpd |
|
Na tessék. Kínai, koreai zongoristákat eleve nonszensz itt szerepeltetni. |
|
|
|