Téma: Vectrix |
|
|
R.András |
|
Mérföldkő a világ legnagyobb autópiacán: már több elektromos autót adnak el, mint hagyományost A Kínai Személygépkocsi Szövetség (CPCA) legfrissebb adatai szerint júliusban először fordult elő, hogy az új energia járművek havi eladásai meghaladták a hagyományos üzemanyaggal hajtott személygépkocsikét. Az új energia járművek közé tartoznak a kizárólag akkumulátoros .... ... www.portfolio.hu/gazdasag/20240809/merfoldko-a-vilag-legnagyobb-autopiacan-ma ... |
|
R.András |
|
Több mint 18 ezerrel nőtt egy év alatt az elektromos autók száma
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly június végén a tisztán elektromos hajtású gépkocsik száma 41 386 volt, míg az idén június végén elérte az 59 209-et. Az úgynevezett növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsiké 21 874-ról 29 646-ra emelkedett, a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsiké (plug-in hibrid) pedig 10 829-ről 12 358-ra.
A valamilyen elektromos hajtással is rendelkező gépkocsik száma így egy év alatt 74 089-ről 101 213-ra emelkedett Magyarországon. A Jövő Mobilitása Szövetség becslése szerint, bár a nyilvános töltőpontok száma megközelíti a 3 ezret, tapasztalataik szerint a legtöbben továbbra is otthon töltik az akkumulátorokat. ... https://gondola.hu/hirek/310378-Tobb_mint_18_ezerrel_nott_egy_ev_alatt_az_ele ... |
|
|
|
|
|
|
R.András |
|
Atomic car: a secret Soviet project In 1965, Soviet scientists released a Volga Atom car with an atomic engine with a capacity of 320 horsepower (a lot for that time) for testing. The motor weighed 500 kilograms, so there were not 2 wheels in front, but 4. Such a car could not be refueled for a very long time. Tests have shown that Volga Atom drives 60,000 kilometers without refueling. It turned out that after that the motor needs to be changed to a new one. But Soviet scientists corrected this problem, they created an engine with gaseous fuel in the form of uranium hexafluoride instead of solid uranium, and the new version of the car drove 40,000 kilometers without refueling. For refueling, it was now enough to pump a new supply of uranium hexafluoride into the cylinders and the car drove on. When Khrushchev retired, the machines were dismantled, and research in this area stopped. ... www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0sa7NNr6sd4WaTroU7L8L5MjZi24R9 ... |
|
|
|
pandala |
|
Idézet: Zöld jelzést kaphat Európa legnagyobb lítiumbányája a szomszédunkban A Rio Tinto már júliusban megkaphatja az engedélyt Szerbiától Európa legnagyobb lítiumbányájának megnyitásához. 2024.06.16. 11:27 | Szerző: K. T.
Szerbia hamarosan engedélyt adhat a Rio Tinto bányavállalatnak, hogy folytassa a lítiumbánya megnyitásának előkészületeit a balkáni országban, mindezt azt követően, hogy Aleksandar Vučić elnök kormánypártja megszilárdította hatalmát a legutóbbi választásokon – írja a Financial Times. Szerbia, Jadar-völgy, lítium bánya A Jadar-völgyben épülhet meg Európa legnagyobb lítiumbányája
A 2,4 milliárd dolláros lítiumprojektet 2022 elején környezetvédelmi csoportok tiltakozásai közepette felfüggesztették, a hatóságok pedig igyekeztek eloszlatni a Rio Tinto bányászati tevékenységéből eredő lehetséges károk miatti közfelháborodást.
A Szerbiát 2014 óta vezető Vučić mindvégig támogatta a szerb gazdaság számára fellendüléssel kecsegtető projektet. A lap értesülései szerint az elnök már a jövő hónapban hivatalosan is bejelentheti a beruházás újraindítását.
A Szerbia nyugati részére tervezett lítiumbánya 2028-ban nyílhat meg, és ezzel Európa első forrását biztosítaná az elektromos járművek gyártásához nélkülözhetetlen alapanyagnak. ....
https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/06/rio-tinto-litiumbanya-szerbia-v ...
|
|
|
|
pandala |
|
Mondjuk, ha jól értelmezem, ez egyelőre inkább csak egy pilot projekt, demonstrációs gyár ....
|
|
|
R.András |
|
Miből lesz az eFuel? ... Szintetikus üzemanyag a belsőégésű motorok megmentője? A szintetikus üzemanyag alapvetően olyan szénhidrogén termék, amelynek előállításához megújuló energiaforrásból származó zöld áramot használnak. Elektrolízises vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid vagy szén-monoxid szintézisével állítják elő. Az így létrehozott metanolt alakítják üzemanyaggá, ami lényegesen tisztább tüzelőanyag, mint a jelenleg használatos fosszilis alapúak. Szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el. További előnye, hogy a hagyományos motorokban mindenféle műszaki módosítás nélkül használható. Elvi síkon tehát jó alternatívája a mostani fosszilis tüzelőanyagoknak az eFuel, de jelenleg nem áll rendelkezésre akkora volumen, amely a becslések szerint jelenleg forgalomban lévő közel 1,3 milliárd belső égésű motort kiszolgálná. Egy liter eFuel ráadásul 10 dollárba (ca. 3900 forintba) kerül, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy 2,5 dollár alá lehessen szorítani a literenkénti árat. Ehhez pedig a gyártási technológián kell fejleszteni, hogy az eljárás a lehető leghatékonyabb legyen és széleskörben elterjedhessen. Magyarországon a Szegedi Tudományegyetemen működő Greennovation Centerben zajlik a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatás-fejlesztés. A programban mérnökhallgatók dolgoznak együtt iparági vállalatokkal, és a céljuk olyan piacképes technológiákat fejleszteni, amelyek a szintetikus üzemanyagok előállításához szükségesek, mint az elektrolízis vagy a termikus katalízis. A kutatóközpont kísérleteihez a Messer laboratóriumi gázokkal járul hozzá. Legújabb szolgáltatásunk, a ZeCarb pedig CO2 leválasztását és hasznosítását teszi lehetővé az ipari folyamatok során kibocsátott hulladékgázból, amely ezután akár szintetikus üzemanyagok (eFuels) vagy fenntartható repülőgép-üzemanyagok gyártására is felhasználható. Tudj meg többet a szén-dioxid leválasztásról: https://www.messer.hu/zecarb-dekarbonizacios-megoldasok-a... ... www.facebook.com/photo/?fbid=963781808924118&set=a.572241194744850 |
|
|
|
|
|
|
|
pandala |
|
lényegében hasonló az űrkutatásban használt "atom-meghajtású" reaktorokhoz .... csak ugye, itt sokkal fontosabb a sugárvédelem is .. |
|
|