Téma: Vectrix |
|
|
R.András |
|
Miből lesz az eFuel? ... Szintetikus üzemanyag a belsőégésű motorok megmentője? A szintetikus üzemanyag alapvetően olyan szénhidrogén termék, amelynek előállításához megújuló energiaforrásból származó zöld áramot használnak. Elektrolízises vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid vagy szén-monoxid szintézisével állítják elő. Az így létrehozott metanolt alakítják üzemanyaggá, ami lényegesen tisztább tüzelőanyag, mint a jelenleg használatos fosszilis alapúak. Szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el. További előnye, hogy a hagyományos motorokban mindenféle műszaki módosítás nélkül használható. Elvi síkon tehát jó alternatívája a mostani fosszilis tüzelőanyagoknak az eFuel, de jelenleg nem áll rendelkezésre akkora volumen, amely a becslések szerint jelenleg forgalomban lévő közel 1,3 milliárd belső égésű motort kiszolgálná. Egy liter eFuel ráadásul 10 dollárba (ca. 3900 forintba) kerül, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy 2,5 dollár alá lehessen szorítani a literenkénti árat. Ehhez pedig a gyártási technológián kell fejleszteni, hogy az eljárás a lehető leghatékonyabb legyen és széleskörben elterjedhessen. Magyarországon a Szegedi Tudományegyetemen működő Greennovation Centerben zajlik a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatás-fejlesztés. A programban mérnökhallgatók dolgoznak együtt iparági vállalatokkal, és a céljuk olyan piacképes technológiákat fejleszteni, amelyek a szintetikus üzemanyagok előállításához szükségesek, mint az elektrolízis vagy a termikus katalízis. A kutatóközpont kísérleteihez a Messer laboratóriumi gázokkal járul hozzá. Legújabb szolgáltatásunk, a ZeCarb pedig CO2 leválasztását és hasznosítását teszi lehetővé az ipari folyamatok során kibocsátott hulladékgázból, amely ezután akár szintetikus üzemanyagok (eFuels) vagy fenntartható repülőgép-üzemanyagok gyártására is felhasználható. Tudj meg többet a szén-dioxid leválasztásról: https://www.messer.hu/zecarb-dekarbonizacios-megoldasok-a... ... www.facebook.com/photo/?fbid=963781808924118&set=a.572241194744850 |
|
|
|
|
|
|
|
pandala |
|
lényegében hasonló az űrkutatásban használt "atom-meghajtású" reaktorokhoz .... csak ugye, itt sokkal fontosabb a sugárvédelem is .. |
|
|
|
pandala |
|
a cikket most nem tudom elérni .... most akkor töltésről van szó?? .. na mert, akkor az akku piacot ez nemigen "bántja" ... :-) Sőt, felpörgetné, hiszen egyszerűbbé válna a töltögetés, nem? ... |
|
|
|
pandala |
|
Nemrég láttam egy youtube videót, amelyben az látszik, hgy egy Teslás áll az út szélén tanácstalanul ... s mögé lehúzódik egy másik autó, amelynek soffőrje megkérdezi, h miben tudna segíteni ... A teszlás meg, kér egy kis benzint tőle! Az meg megrökönyödik, mer'hogy ez egy Tesla!! .... Erre a soffőr odamegy a csomagtartóhoz és kivesz belőle egy BENZINES ÁRAMGENERÁTOR-t, és mutatja h azzal szeretné egy kicsit megtölteni a Tesla akkumulátorát ... ;-)))
|
|
pandala |
|
....
" Az Egyesült Államokban sem fog teljesülni az elektromos autós cél - egyszerűen nem kell az embereknek
Noha az amerikai kormányzat azt szeretné, hogy 2030-ra az összes újonnan értékesített jármű fele akkumulátoros elektromos legyen, a cél elérése egyre nehezebbnek tűnik, mivel az áraktól a töltőinfrastruktúra hiányáig számos akadály fékezi az új technológia terjedését. 22 órája | Szerző: Murányi Ernő " -- https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2023/12/az-egyesult-allamokban-sem-fog- ...
|
|
pandala |
|
" Ha ez bejön, piszkosul nagyot kaszálhat Magyarország Hamarosan a föld alatti, pusztaföldvári vizekből nyer ki lítiumot a Mol. Az alkálifémet pedig számos területen fel lehet majd használni – akkumulátorgyártásban, üveg-előállításban, repülőgépiparban. A Mol szakemberei leszögezték, hogy a szénhidrogén-kitermelésnél már egyébként is felszínre hozott vizet hasznosítják majd a lítium kinyeréséhez, amely folyamat körforgásos és jóval környezetbarátabb lesz, mint a világban jelenleg alkalmazott bányászati eljárások. ...." -- https://index.hu/gazdasag/2023/11/11/mol-litium-kut-pusztafoldvar-olaj-kincs/
|
|
R.András |
|
Az orosz techóriás ünnepli "Európa első" vezető nélküli autóját A Yandex bejelentette Európa első teljesen autonóm járművének elindítását, amely sofőr vagy az anyósülésen lévő vezérlő nélkül működik - jelentette szerdán az orosz média. A vezető nélküli autókat Innopolisban, az oroszországi Tatár Köztársaságban található egyetemi városban tesztelik - idézte a Yandexet a közlemény. A vállalat hozzátette, hogy a tesztek az első ilyen jellegűek Európában. Az önvezető autókat egy másik jármű kíséri, amelynek fedélzetén egy operátor tartózkodik, aki vészhelyzet esetére távvezérléssel rendelkezik - áll a közleményben. A vállalat szerint ez a harmadik és egyben utolsó szakasza az önvezető taxiszolgáltatás kísérleti programjának. A év elején a Yandex a fekete-tengeri üdülőhelyen, Szocsiban és Moszkva egyik kerületében indított robottaxikat, bár a járműben biztonsági vezetőre van szükség. A Yandex 2018 óta fejleszti az autonóm járművek kísérleti programját. Innopolis, egy innovációs központként épült település szolgált a fő tesztpályájaként. A vállalat szerint a helyi lakosok eddig több mint 77 ezer utat tettek meg robotaxijaival, több mint egymillió kilométert megtéve. ... www.facebook.com/ferenc.vukics/posts/pfbid036CDzCkx6r7Tjpc48jWzpP6FAtz4krStGU ... |
|
pandala |
|
"Új sebességfokozatba kapcsol a kormány: lépni sem tudunk majd az e-töltőktől A kormány bő hatvanmilliárd forintot szán a hazai elektromos járművek töltését szolgáló infrastruktúra bővítésére és annak támogatására, hogy a gazdasági társaságok tisztán elektromos járművet vásároljanak. Mindezt jó lenne uniós forrásból finanszírozni, de a pénzügyminiszter is készül arra az esetre, ha mégis hazai forrást kellene előteremtenie. ...." -- https://www.vg.hu/logisztika/2023/09/uj-sebessegfokozatba-kapcsol-a-kormany-l ...
|
|
R.András |
|
Akkumulátorgyártásról tanulnak a jövő mérnökei 2023. szeptember 5. 10:05 Az akkumulátor gyártás a járműipar egyik legdinamikusabban fejlődő szekciója, a mérnököknek folyamatos szakmai kihívást és innovációt garantál. A lítium-ion akkumulátorok iránti kereslet várhatóan évente mintegy 27%- kal nő, és 2030-ra eléri a 4700 GWh körüli értéket. Az Óbudai Egyetem a Samsung SDI-vel közösen tavasszal indított először iparág fókuszú kurzust Magyarországon, ami szeptembertől már emelt óraszámban érhető el az iparágról tanulni vágyó mérnök hallgatók számára.
Napjainkban a jármű akkumulátorok gyártása és folyamatos fejlesztése kulcsfontosságú. Az Európai Unió által elfogadott „Zöld átállás” program megvalósításához, és a globálisan támogatott klímasemlegességi célok eléréséhez nélkülözhetetlen a járműgyártás teljes átalakulása. A folyamat, nagyfokú precizitás mellett, folyamatos mérnöki tudásfejlesztést is igényel. Az iparág műszaki háttere gyorsan fejlődik. A vállalatoknak az újításokra való átállással egyidejűleg, a mindenkori biztonsági követelmények teljesülését összhangba kell hozniuk a vásárlói igények kiszolgálásával is.
Ehhez elengedhetetlen a folyamatos kutatás-fejlesztés és az azt támogatni tudó kimagasló mérnöki tudás. Magyarország jelenleg a világ negyedik legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitással rendelkező országa. A magyar gazdaság hosszú távú növekedését megalapozó iparágat tovább erősíti a felsőoktatásban megjelenő specifikus képzés. Az Óbudai Egyetemen a Samsung SDI mérnök és minőségbiztosító munkatársainak bevonásával a „Manufacturing of automotive Li-ion batteries” elnevezésű tantárgyat 2023 tavaszi félévében indította el. Az autóipari lítium-ion akkumulátorok gyártási folyamata kurzus a 2023/2024 tanév első, őszi szemeszterében, a nagy érdeklődésre való tekintettel újra elindult. A képzés során olyan elméleti és gyakorlati ismereteket sajátíthatnak el a résztvevők, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy diplomájuk megszerzése után az akkumulátor iparban helyezkedhessenek el.
A Samsung SDI Hungary Zrt., gyártásban és termelésben járatos szakemberei mellett, az őszi félévben először, a Samsung SDI egyéb területeiről is érkeznek előadók az egyetemi katedrára. Szeptember folyamán szemináriumot tart, többek között Dr. Varga Áron, a BMW egykori modulvezető és szilárdtest akkumulátor mérnöke, a Cambridge-i Egyetem és a Caltech Ph.D. hallgatója. A szakember jelenleg a Samsung SDIRE Next-Tech csoportjának vezetőjeként segíti a vállalat kutatás-fejlesztési tevékenységét. A kurzusra a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar hallgatói mellett szeptembertől, a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar hallgatói is beiratkozhatnak. Az ismeretek elsajátításán túl a kezdeményezésnek az is célja, hogy életpályát biztosítson az érdeklődő diákok számára. A tavaszi szemesztert követően a résztvevők, több mint kétharmada jelentkezett a Samsung SDI ösztöndíj programjába, vagy – a végzősök esetén – főállású dolgozónak. ... https://gondola.hu/hirek/304263-Akkumulatorgyartasrol_tanulnak_a_jovo_mernoke ... |
|
|
|
pandala |
|
Idézet: How Toyota's 745-mile Solid-state Battery Has Set The Benchmark For Other EVs
Summary
Toyota has developed a solid-state battery for electric cars that can produce up to 745 miles of driving range and charge in only 10 minutes. Solid-state batteries are lightweight compared to other battery types, which will remove structural restrictions from EV design and improve power-to-weight ratio. The extended driving range of electric cars will put them on an even footing with internal combustion engine vehicles and allow for long journeys without frequent recharging. Different driving ranges may become trim options for EVs in the future.
https://www.topspeed.com/toyota-745-mile-solid-state-battery-benchmark/
745 mérföld, nem kilométer!! |
|
|
|