Téma: Ukrajna |
|
panda |
|
felszabdalja Magyarországot ötven részre... |
|
mpd |
|
Na de mit szól az Unnyó? |
|
Rendes Kis |
|
Szerintem paktáljunk le Putyinnal: a Kárpátokon inneni rész a miénk, a Moszkvából nézvést Kárpátokon onnani rész az övék. |
|
mpd |
|
Na most kíváncsi leszek, a magyar külügy ragaszkodik-e továbbra is Ukrajna területi integritásához.....
|
|
mpd |
|
Aláírták az államközi megállapodást a Krími Köztársaság és Szevasztopol Oroszországhoz csatlakozásáról
A Kremlben aláírták az orosz-krími államközi megállapodást a Krími Köztársaságnak és Szevasztopolnak az Oroszországi Föderációhoz csatlakozásáról kedden, miután az orosz államfő a szerződés támogatására kérte a parlament mindkét házát.
A szerződést Vlagyimir Putyin orosz elnök, valamint Volodimir Konsztantyinov, a krími parlament elnöke, Szerhij Akszjonov krími kormányfő, és Alekszej Csalij, Szevasztopol város polgármestere írta alá.
Ezt megelőzően az orosz államfő bejelentette, hogy benyújtotta a javaslatot a törvényhozásnak a Krími Köztársaság és Szevasztopol Oroszországhoz csatlakozásának elfogadásáról és az erről szóló orosz-krími megállapodást beterjeszti jóváhagyásra. Putyin azt mondta, nem kétli, hogy az orosz parlament támogatni fogja a Krími Köztársasággal és Szevasztopollal kötött szerződést. A dokumentum szerint az Ukrajnától elszakadt terület már az aláírás napján, kedden Oroszország részének tekintendő.
Putyin benyújtja a Krím csatlakozásáról szóló tövényjavaslatot
Az orosz államfő bejelentette, hogy benyújtja a javaslatot a törvényhozásnak a Krími Köztársaság Oroszországhoz csatlakozásának elfogadásáról és az erről szóló orosz-krími megállapodást beterjeszti jóváhagyásra.
|
|
mpd |
|
Ma reggel végre eljutott a közmédia odáig, hogy egy orosz-szakértőt megkérdezzenek. Gereben Ágnes vitathatatlan kompetens szakértő, és nagyon aggasztó volt, amit mondott. Nem kevesebbet mondott ugyanis, minthogy Putyin nem fog megállni a Krímnél, ez csak az első lépése. Ez hihetetlenül hangzik elsőre, de GÁ nem mondaná, ha nem lenne meggyőződve róla. Az Anschluss-hoz hasonlította a jelenlegi helyzetet. Úgyhogy, lehet - és tanácsos - aggódni, és találgatni, hogyan lehetne kimaradni mindenből, és megúszni. |
|
orosz_hussalata |
|
Légy pozitív! Az Ukrajna, mint határvidék az első lépés a "lesz még Moszkva magyar falu" jövendöléshez. |
|
mpd |
|
Hja, elég körmönfont módon vagy Te nacionalista!!! Mondhatni, imlpicite. |
|
Rendes Kis |
|
De, olvastam, a "határvidék" státuszon el is merengtem. Nincs is azzal semmi bajom, csak annyi, hogy Kárpátalja ne az ő, hanem a mi határvidékünk legyen. |
|
mpd |
|
Hát osszad barátom, a történelem amúgy is művészet, megmondta már Spengler. (Vagy hogyhítták azt a Namianeve fickót) Nem hiszem, hogy ne lenne történész, aki nem 4, 5 vagy 6 részre osztja a keleti szlávokat, hanem tizennégyre, mint ahogy olyan is bizonyosan van, aki tagadja hogy egyáltalán léteztek. (Ld. még (33), mert a (35) írásakor azt még nyilvánvalóan nem olvastad) |
|
Rendes Kis |
|
Nem sokat nyomoztam, a Gúgli szerint a krajina szlovák szó és azt jelenti, hogy ország. Csipetnyi fantáziával és halvány orosztudással ehhez "u" elöljárót biggyesztve hajlamos vagyok elhinni a "határvidék"-et. És, mint mondám, arra is hajlamos vagyok, hogy a keleti szlávokat 3-nál több csoportra osszam. Különös tekintettel a kárpátaljai ruszinokra, akiket több szál fűz a Szent Koronához, mint a Kijevi Ruszhoz. |
|
mpd |
|
Na ennyit az ukrán eredetmítoszról. |
|
mpd |
|
Az ukránoknál a „kisorosz” elnevezés a 19. századig élt, akkor kezdte felváltani az „ukrán”. Az „Ukrajna” mint területi megjelölés már a 13. századtól kezdve kimutatható a szónak eredeti, „határvidék” jelentésében. A „határvidék” státusz időről időre más-más területekre volt értendő, és egyáltalán nem kötődött stabilan egy meghatározott földrajzi térséghez. „Ukrajná”-nak nevezték a halicsi fejedelemség és a litvánok közötti „határsávot” éppúgy, mint a Russia Minor és a tatárok közötti ütközőzónát. Ez utóbbi különösen sokat változott. |
|
mpd |
|
Nem kellett volna sokat nyomoznod pedig..... Ukrajna = határmellék. Krajina a mai napig határt jelent a szlávoknál. Ott van a linkelt könyvben, mindjárt az elején. Azaz, nemhogy az ország kapta volna a népről a nevét (mint Magyarország), hanem egyenesen az ott élő népeket emlegették úgy, hogy "határmellékiek".
Egyébként sincsen igazad, merthogy a kijevi Rusz idején arrafelé élt szlávok közös ősei a mai oroszoknak és ukránoknak. Azaz, nincs értelme annak a kérdésnek*, hogy melyik volt előbb: ha egy az eredetük, akkor bizony pontosan egyidősek. És az ukránoknak (mint a szlovákoknak vagy a románoknak) csak legújabban jutott eszükbe külön eredetmítoszt fabrikálni. Akik igazából valamennyire őseiknek tekinthetők (ha már mindenáron külön eredetet akarnak a ruszkiktól), a kozákok, azok meg mindig is orosznak vallották magukat.
*Ugyanaz a kérdés, mint ha pl. azt kérdezed: az ember és a csimpánz közös őse vajon ember volt vagy csimpánz? Ez is egy tökéletesen értelmetlen kérdés. |
|
Rendes Kis |
|
Persze, azt azért még nem ártana bizonyítani, hogy keleti szlávból pontosan 3 féle van és nem 2 és nem 4. Mint ahogy a francia, a német és az olasz identitás is XIX. századi találmány. Lehet, hogy az ukrán identitást a Habsburgok találták ki a cár atyuska ellenében ... |
|
Rendes Kis |
|
Noshát: azok a keleti szlávok, akik se nem szürke oroszok, se nem fehér oroszok: azok az ukránok. Hogy honnan kapták az ukrán nevet, azt még nem tudtam kinyomozni. Az "ukrajna" szó valószínűleg egyszerűen "ország"-ot jelent. Tehát lehet, hogy az "ukrán" az egyszerűen "ember"-t ... |
|
mpd |
|
A normann–varégok kelet–európai jelenlétét és államalkotó részvételét a Kijevi Rusz létrejöttében nem lehet tagadni, hiszen a források ezt egyértelműen igazolják. Ugyanúgy a szlávok sem rekeszthetők ki az államszervezés folyamatából. Hozzátennénk, a jelenleginél több figyelmet érdemelne a balti, a finn és a török elemek szerepe a Kijevi Rusz etnikai rétegződésében, a varég és a szláv etnikai összetevőknél valószínűleg kisebb súllyal. A Kijevi Rusz a keleti szlávok, a normann–varégok, és a fent említett kisebb etnikumok összeolvadásából keletkezett államalakulat volt. A PVL tanúsága szerint a Kijevi Rusz 11 lakói önmagukat russzkij-nak nevezték, önelnevezésük tükröződött a szomszédos államok 11–13. századi szóhasználatában. A Ruszt alkotó etnikumokat a szlávok asszimilálták, de ennek következtében a keleti szláv tömb maga is differenciálódott. A későbbi Ukrajna szempontjából a szláv – varég elem mellett a sztyeppei csoportok érdemelnek kiemelt figyelmet, a finnséghez tartozó csoportok az ukrán etnogenezis szempontjából kevésbé lényeges szerepet játszottak. |
|
|
mpd |
|
1. Nép és ország – egykor és ma Ukrajna és az ukrán nép történetének megírásakor ugyanazt a kérdést kell feltenni, mint minden mai nép történetének kutatásakor: mely időpontig vezethető vissza a mai állapot akár földrajzi akár etnikai értelemben. Azaz meddig lehet meghatározó szempontnak tekinteni a nyelvi–kulturális identitáson alapuló közösségtudatot, és hol a határ, amikor ezt el kell vetnünk. A kérdésre munkánk egésze fog választ adni. Áthidaló megoldásnak kínálkozik a mai földrajzi keretekből (országhatár) való kiindulás, azaz a mai Ukrajna területén élő civilizációk teljeskörű bemutatása. Ami miatt ezt mégis elvetjük, az az, hogy pl. sem a Fekete-tenger melléki görög kolóniák, sem a szlávok megjelenése előtti népvándorláskor sztyeppei civilizációinak hagyatékát nem tekintjük az ukrán történelem meghatározó elemének; mivel a területi egybeesésen túl semmi nem kapcsolja a kialakuló Ukrajnához. Mindezeket előrebocsátva rögzíthetjük vizsgálódásunk egyik pillérét: az ukrán történelem kezdeteit a szlávok kelet–európai megjelenéséhez, illetve a szláv népesség differenciálódásával a keleti szláv tömb elkülönüléséhez kötjük. A keleti szláv csoporton belüli differenciálódás viszonylag kései volta (13–14. század) miatt kell leszögeznünk, hogy a Kijevi Rusz létrejöttének és régiók bomlásának időszakát, mint a keleti szlávok történetének közös gyökerét és alapját szemléljük. Mind a keleti szlávok, mind azon belül az orosz, ukrán, belorusz etnogenezisben fontos szerep jutott azoknak a népcsoportoknak, amelyekkel találkoztak, szimbiózisban éltek, vagy asszimilálták őket. A nagy területen szétszórva és jelentősen különböző éghajlati körülmények között élő, más-más közösségekkel kapcsolatba kerülő keleti szlávok valószínűleg sohasem alkottak teljes nyelvi és kulturális egységet, ezért óorosz népről (drevnerusskaia narodnost’ beszélni illúzió. Ezt az egységet a szerveződő politikai alakulat (Rusz), a Bizáncból felvett ortodox kereszténység és a nyomában keletkezett írásművek nyelvezete sugallja. Azaz: a középkor valóságát olyan szemponton keresztül mutatja be, amelyet a kor felfogása meghatározónak tekintett, illetve a hatalmat gyakorló elit szemszögéből fontos volt. Az etnikailag heterogén, sztyeppei elemekkel keveredett varég–szláv fejedelmi dinasztia valóban egységesen saját uralma alattinak tekintette a Kijevi Rusz egészét. Ezt fejezte ki a „russzkij” megjelölés, amely nem etnikai, hanem alattvalói–függőségi hovatartozást jelölt. A kereszténység felvételét a dinasztia uralma alatti terület egészére kiterjedő – a nagyfejedelem által támogatott – misszió eredményezte. A korai írásművek keletkezési helye is valamely fejedelmi központhoz (és ezzel megegyező püspöki székhelyhez) köthető. Ezen szint „alatti” valóság mindig is sokszínű volt, ezt mutatja a törzsi hagyományokra visszanyúló szokásrendszer (ld. az őskrónika 12. század elején rögzített adatait), vagy a szájhagyományban hosszú ideig fennmaradt mondavilág (bilinák). |
|
mpd |
|
Keleti szláv törzsek éltek arrafelé, akik sem oroszok, sem ukránok nem voltak. (Nem lévén még akkor ilyen nevű népek) Népvándorláskori népmaradványokkal karöltve. Aztán lengyelek, litvánok, lipekek (asszimilálódott tatarak) jöttek-mentek. Annyi erővel, mint az ukránok, a svédek-dánok is magukénak követelhetnék a Rusz egész területét, tekintve, hogy Rurik hódoltatta azokat annak idején. Aztán a fiai, vejei jó szokás szerint egymás ellen fordultak, így lett Kijev mellett Novgorod és Moszkva is központ. Vitába szállhatnál IV. Ivánnal e kérdésben, ő az orosz birodalom legitimációjához kompletten fel (itt-ott át-)dolgozta a történelmet, természetesen magát is Rurikovicsnak beállítva. És, láss csodát, az akkori keresztény egyházak, hosszas viták után bár, de el is fogadták ezt az érvelést. |
|
Rendes Kis |
|
Pontosan a Kijevi Ruszra gondolok. Szerinted az kiknek az országa volt ? |
|
mpd |
|
Nafene. Egy sosemvolt országnak hogyan lehet történelme? Csak nem a Kijevi Ruszra gondolsz? az annyira volt ukrán, mint amennyire én hottentotta vagyok. |
|
Rendes Kis |
|
Ukrajnának nagyobb múltja van, mint Oroszországnak. Csak a tatárjárás őket még jobban megviselte, mint minket. |
|
mpd |
|
Amúgy is, kezd orwelli lenni ez a helyzet. A ruszkikkal mutyizó Tyimosenkót lecsukatta Janukovics, akit most szintén ruszkibarátsággal vádolnak. Közben,a nyilvánvalóan a ruszkikkal való bizniszelésben meggazdagodott oligarchák verik a tamtamot. Most akkor Óceániával vagy Eurázsiával állunk harcban? Ki kicsoda? Egy biztos: arrafelé mindenki hazudik, aki csak megszólal. Mi meg erősen aggódunk a drága Ukrajna (ami sose volt a történelemben, nyilván nem véletlenül) területi integritása miatt. |
|
mpd |
|
Annyira imádom, hogy aggódunk Ukrajnáért, miközben ukránok (ne legyenek kétségeink: hazafiaknak tartják magukat, és mások is őket) felgyújtják a vereckei emlékművet. Én azt mondom: ott rohaggyon meg egész Ukrajna, annyira se érdekel mint a harangöntés. Az ottani magyaroktól hands off!!!, mert különben mi is bevonulunk a Kárpátajjára. (Na jó, majd felbérelünk valami zsoldosokat) |
|
|