|
Téma: Mi az igazság ? |
|
Rendes Kis |
|
Ilyen alapon, akkor nem is kell több rovat, elég ez az egy. Mert ide be lehet írni az igazságokat, meg a lehetséges igazságokat, meg a hamisságokat is (mert azok biztosan nem lehetséges igazságok) ...
|
|
küssszvágócsér |
|
Fölhívnám a szíves figyelmét arra, hogy TÖBBFAJTA GŐG VAN, s nem csak olyanfajta, amilyent Ön itt fölemleget. Aminthogy háládatlanság is van, vagy lehet többféle. Amivel--utóbbival-- arra szeretnék utalni: nem igazán sejdítem, hogy én miféle hálátlanságot követtem el, mondjuk Ön ellen. Azon túl, hogy nem vagyok hálás valóban azért, hogy kitörli az írásaimat. A HÜLYESÉGRŐL meg annyit: ÖN azt tart hülyének, akit akar, nyugodtan tarthat annak akár engem is. De engedelmet: én ugyanígy vagyok, én is azt tartom, s gondolom: joggal tartHATom, akit én helyesnek látok "ilyennek" minősíteni olykor....alkalmasint. |
|
mpd |
|
Az lehet. De "lehetséges igazság" az végtelen számú lehet. Gondolj csak bele, most szombaton, úgy fél hétig úgy négymillió lehetséges lottó-ötös volt, onnantól viszont csak egyetlenegy!! |
|
Rendes Kis |
|
Ne relativizáljunk, kérem: igazság csak egy van ! |
|
mpd |
|
"You shall hang," said the judge, For your presence here on earth, is no use for those who wish to live in peace. |
|
mpd |
|
Egy lehetséges igazság. |
|
Rendes Kis |
|
Ez most az igazság vagy a misztikus köd akar lenni ? |
|
|
|
|
Rendes Kis |
|
Drága bátyám, én a Mennyei Atya szent Fiának a testvére vagyok. Maga is. Én azokért a talentumokért, amiket Tőle kaptam, büszke és hálás vagyok. Nem magamra vagyok büszke, hanem Őrá. Nem én vagyok gőgös: Maga hálátlan. |
|
küssszvágócsér |
|
Bla, bla, bla ... (részletesebben: a "Pelyheskedés a fórumtársakkal" rovatban). |
|
Rendes Kis |
|
Maradjunk annyiban, hogy a bácsi lehet, hogy hülye, de én nem. Az igazság pedig kimeríthetetlen, lehet írni róla, ameddig csak bírja az ember. Ostobaságokat ideböfögni meg kár. Hagyja abba. Írjon az igazságról. Vagy ne írjon. |
|
küssszvágócsér |
|
Amiben "megegyeztünk", annak NEM MOND ELLENT az, amit 'most írtam, legföllebb nem teccett megérteni. Hiszen Jézus, mint ISTENI VALÓSÁG az ember által annyira--ÉS CSAK ANNYIRA --megismerhető, amennyire a SZENTHÁROMSÁGOS ISTEN "AZ" lehetővé teszi és megengedi.ÁM ANNYRA CSAK amennyire nekünk embereknek a TEREMTŐ SZERINT KELL, és nem(!) annyira amennyire a mi hülye fejünk akarja! Ám PERSZE annyira biztosan--S EZ NEM LÉNYEGTELEN! Sem jobban sem kevésbé, ÁM semmiképpen sem rajtunk múlik az ügy: ennek a megismerésnek-megismerHETésnek az ügye. ÚGYHOGY EGY JOTTÁNYIT(!!!) SEM MONDTAM ELLENT ÖNMAGAMNAK, LEGFÖLLEBB ÖN "BÖFÖG" NEM ÉN ITT---BAROMSÁGOKAT.MERT SAJNOS HÜLYÉNEK TECCIK LENNI, ÉS PONT ANNYIRE HÜLYÉNEK, AMENNYIRE ÉN IS HÜLYE VAGYOK.EZ A LÉNYEG. S NEM AZ A TÖMÉNY SZAMÁRSÁG AMIT IDESKRIBÁLT. Ami még megbocsátható is lenne, ha nem lenne olyan beszarásosan-gyomorbajosan-hasmenésesen gőgös.... |
|
Rendes Kis |
|
Drága bácsi, nem olyan régen megegyeztünk abban, hogy az igazság: Jézus. Akkor minek tetszik itten ostobaságokat böfögni ? |
|
küssszvágócsér |
|
Ugyanis. Az ember által VÉLELMEZETT ( de egyáltalában: vélelmezHETő) IGAZSÁG, az esetek 99,9%-ában NEM MAGA AZ IGAZSÁG! Hanem a végletekig önhitt és gőgös ember erőszakos VÉLELME-FIKCIÓJA az igazságról. Amely jó esetben approximálja-közeliti az igazságot, rosszabb esetekben--és ezek képezik az esetek többségét, nagyobbik hányadát--még AZ SEM! Csak ezt az ember--amilyen hülye--nem tudja, vagy inkább nem akarja tudni vagy tudomásulvenni....mindezt. Úgyhogy az igazságról való gondolkodás CSAKIS ANNYIBAN JOGOSULT az ember részéről, amennyiben ezt a "görcsös" és ostoba igazságvágyat egy, ennek a vágynak a MÉRTÉKÉTŐL jóval-jóval nagyobb mértékű JÓSÁG és SZERETET hordozza, egésziti ki. |
|
küssszvágócsér |
|
NEM FÁRASZT, DE KÉRÉSE NÉLKÜL(!) SEM "FOGLALKOZOM" VELE. ÚGYOGY: nem "azért" nem foglalkozom vele mert fárasztana.... |
|
Rendes Kis |
|
Drága bácsi, ha magát fárasztja ez a téma, akkor ne foglalkozzon vele. Vonuljon nyugalomba. |
|
küssszvágócsér |
|
Ez olyannyira "jópofaságosságos", hogy belesz...ok az egészbe. Röhögjön az, akinek jólesik! |
|
küssszvágócsér |
|
Számomra ez a kérdés nem ennyire bonyolult. Mert. 1.) Amit ismerek-tudok-megértek, azt NEM KÖLL HINNEM! Miért? Éppen mert TUDOM, azt a dolgot. 2.) ... (folytatás: a Jópofaságosságok között). |
|
Rendes Kis |
|
Volt pár éve 1 nevezetes, félbemaradt vitánk Sajgó Szabolcs SJ, kiváló költő, a Manréza Lelkigyakorlatos Ház egykori igazgatójával, dióhéjban:
- Azt állítottam, hogy országunkban a hit hanyatlásának úgy tudnánk gátat vetni, ha a népnek hihető dolgokban kellene hinnie.
- Erre Sajgó atya azt mondta nevetve, gyors válaszként, hogy "Csak hihetetlen dolgokban érdemes hinni !" ... (majd az órájára pillantott, hogy őt sajnos még más fontos teendők is várják és sietve távozott). ... http://forum.vectrix.hu/?f=2&t=8262&m=115
Tegnap egy reménybeli unitus teológustársnak is megemlítettem ezt az esetet, aki felokosított, hogy Szabolcs úr nem improvizált, a gondolatának igennagy múltja van:
Idézet: Tertullianus és az abszurd
Nem hinném, hogy akad műveltebb ember, akinek Tertullianusról ne a híres “credo, quia absurdum” (hiszem, mert képtelenség) szállóige jutna eszébe. Ám a műveltebb ember (lám-lám a nyelv is mennyire abszurd!), mint tudjuk, a műveltnél kevésbé művelt. Előfordulhat, hogy rosszul tanult meg dolgokat, rossz könyvekből, sebtiben összecsapott kurzusokból. Nézzük hát, mi jut/jutott Tertullianusról eszükbe a művelteknek.
“...Mindig hőbörgött. Jótett emléke nem maradt utána.
Hiszem, mert lehetetlen, mondta gyakran, s a lehetetlent jobban tudta másnál.” Faludy György: Tertullianus.
"Lehet, hogy az abszurd művészettel kapcsolatban sosem gondoltunk a tertullianusi igére: credo quia absurdum?” Somlyó György: “A színész halála”vagy az író élete.
"A nyugati teológusok ezenközben vállalják a keresztyén hit abszurditását (Tertullianus: credo quia absurdum), ugyanakkor montanista hatásra hangsúlyozni kezdik a cselekedetek fontosságát, üdvszerző jelentőségét (Tertullianus).” Dr. Németh Tamás: Az óegyház eszkatológiája. ( Dr. Németh a Pápai Református Teológia rendszeres teológusa, azaz a dogmatika professzora.)
“Mások hite szakrális természetű, a híres tertullianusi tétel szerint („Credo quia absurdum est” – „Hiszem, mert lehetetlen”.” Kaltenbach Jenő: A magyar demokrácia felszámolja önmagát(?). (A cikk a Magyar Narancsban jelent meg.)
“Tertullianusnak tulajdonítják a credo, quia absurdum, hiszem, mert lehetetlen szállóigét. Szükségtelen megjegyeznem, hogy prókátorként kezdte.” H.L.Mencken amerikai esszéista aranyköpése.
A fenti idézeteket olvasva, ki ne hinné el, hogy a híres szállóige Tertullianustól származik? Csak Mencken ad okot némi gyanúra, aki úgy tudja, hogy a mondás nem Tertullianust dicséri/blamálja, csupán neki tulajdonítják. És a helyzet valóban ez. Íme, a szövegrész, melyet valaki valamikor nagyon félreértett:
Salvus sum si non confundar de domino meo: Qui me, inquit, confusus fuerit, confundar et ego eius. Alias non invenio materias confusionis quae me per contemptum ruboris probent bene impudentem et feliciter stultum. Crucifixus est dei filius: non pudet, quia pudendum est. Et mortuus est dei filius: prorsus credibile est, quia ineptum est. Et sepultus resurrexit: certum est, quia impossibile.” (De carne Christi 5, 4)
Saját fordításban:
Üdvösségem van, ha nem szégyenkezem az én Uram miatt. “Aki szégyell engem – mondta az Úr – azt én is szégyelleni fogom.” Semmilyen okot nem találok a szégyenkezésre, csak olyat amely, éppen a szégyenteljes gyalázat miatt, bölcsen szégyentelenné és üdvösen bolonddá tesz. Isten fiát keresztre feszítették: nem szégyellni való, mert valóban szégyenletes. Meghalt az Isten fia: teljességgel hihető, mivelhogy ostobaság. Eltemették és feltámadt: ez bizonyos, mivel lehetetlen. (Krisztus testéről 5,4)
Ha olykor vallási műsort nézek, mindig mosolyognom kell ezen a figyelmeztetésen. Feltételezem, nem az antiklerikálisoknak, ateistáknak, agnosztikusoknak szól, hogy tessenek gyorsan átkapcsolni , de egy dévaj kis mosollyal a szájam szögletében, én mégis erre gondolok. Nos, kedves antiklerikális, ateista, agnosztikus olvasóim, vigyázat, tömény teológia következik!
Nyilvánvaló, hogy az idézett szöveg két utolsó mondatában olvasható credibile est, quia ineptum, certum est, quia impossibile kontextustól független olvasata az alapja annak a közkeletű és csökönyös tévedésnek, hogy a credo, quia absurdum Tertullianustól származik. A szövegösszefüggésből az derül ki, hogy Tertullianus gnosztikus, egész pontosan doketista gondolatokat cáfol, melyek szerint képtelenség azt állítani, hogy Isten meghalhat, szenvedhet, hogy eltemethetik és feltámad, Istennek ugyanis mint a tiszta szellemnek, nem lehet semmiféle köze az anyaghoz. Ezért Krisztus megfeszítése, halála csak látszat volt, istenkáromlás azt állítani, hogy az Istennek teste lehet. Tertullianus, mint vérbeli prókátor, az ellenfél érveit használja bizonyítékul, és azt mondja: valóban képtelenség, ostobaság, arcátlanság azt állítani, hogy Istent megfeszítik, meghal és feltámad. Kinek jutna eszébe ilyen őrültséget kiötleni, ha nem volna igaz? Az érv lényege tehát az, hogy a keresztény üzenet olyan botrány és akkora bolondság (vö.1 Kor.1,23), hogy éppen ez szól igaz volta mellett. Ha Krisztus apostolai nagyon le akartak volna gyúrni valamilyen teológiai konstrukciót kortársaik torkán – sugallja Tertullianus – ennél hihetőbbet, kevésbé botrányosat találtak volna ki.
Nos, Tertullianust lehet nem szeretni, én sem rajongok érte. Leginkább egy másik mondata miatt: quid ergo Athenis et Hierosolymis, mi köze Athénnek Jeruzsálemhez? Mert nekem ugye, mindkettőhöz közöm van. Valószínűleg kötözködő, összeférhetetlen, kiállhatatlan ember volt. Az is lehet, hogy igaza van Faludynak, aki nem éppen hízelgő dolgokat írt róla fentebb említett versében. De ekkora marhaságot, hogy hiszem, mert képtelenség, nem mondott. Azaz nem állította - az idézett helyen legalábbis semmiképpen - hogy a hit eredendően értelemellenes, nem mutatott mintegy ficust az értelemnek, és nem mondta: amiben hiszek ugyan valóban képtelenség, de én éppen ezért hiszek benne.
Amúgy normális hívő emberek sem szoktak olyan zöldséget mondani, hogy kifejezetten azért hisznek, merthogy az, amiben hisznek képtelenség. Legfennebb azt mondják: hisznek annak ellenére, hogy képtelenség(nek tűnik). De ez már egy másik tál tészta.
Stephanus Nugator
|
|
|
Rendes Kis |
|
Egyedül nagyon könnyű megegyezni ... Próbáljuk meg legalább 2-en ! |
|
|
Rendes Kis |
|
A leglényegesebb, világnézetünk alapjait érintő kérdésekről mindről, teljesen meg kell egyezni. Persze az lehet, hogy a leglényegesebb kérdések köre szűkíthető. Lehet, hogy már a "hány isten van ?" kérdést is ki kell húzni a leglényegesebb kérdések közül, pedig ezen is milyen jókat lehetett vallásháborúzni. A leglényegesebb vallási kérdés, hogy kiknek kiket kell megölni. Ennek a kérdésnek a teljes és végleges tisztázása elől nem térhetünk ki. Gondolok arra, hogy egyes karikaturisták lelkiismereti kötelességüknek érezték, hogy a Prófétát kifigurázzák. Mirefel a Próféta hívei lelkiismereti kötelességüknek érezték, hogy a karikaturistákat kinyírják. No, ennek egyszer s mindenkorra véget kell vetni. |
|
|
Tovább ... |
|