|
Téma: A jó (és a rossz) |
|
onogur |
|
Tudsz példát önzetlenségre az állatvilágból? |
|
mpd |
|
Az önzetlenségről. Ugyebár erre van egy jó kifejezés, a "reciprok altruizmus". Van olyan nézet is, hogy az ezzel kapcsolatos "alkalmazások", mint pl. a csalófelismerő rendszerek, a kölcsönösséghez szükséges memória és felismerő rendszer, az ide vonatkozó szabályok együttesen jelentik magát az erkölcsöt. Mert miről is van itten szó? Dióhéjban: én vakarom neked, ha te is vakarod nekem, egyfelől. Ez világos. Ezzel kapcsolatban vigyázni kell a csalókkal, emlékezni kell, ki kinek mennyit vakart, ki következik legközelebb vakarni, kitől mi várható stb-stb. És az egésznek az alapja az egyedek megkülönböztetésének képessége. Remekül edzi az agyat, a társas viszonyok kezelése akár segíthetett az elme kialakulásában. Másfelől. Nekem van két kiló húsom, te gyűjtögettél két kiló bogyót. Hogyan járunk legjobban? Hát persze, cserebere. De ez így nem működik, a vadászzsákmányt szokták csak megosztani (azt nem lehet tárolni): úgymond kölcsönadom, amíg majd neked is lesz, akkor majd te adsz nekem. Idővel jön a szokásjog, majd a szabályok, amik intézményesítik a dolgokat és szankcionálják a csalókat.
Íme, az önzetlenség, mint az egyedek önös érdekeit szolgáló viselkedésforma. Merthogy ez bizony minden egyed túlélési képességét javítja. Azaz, nem a közösségnek hasznos (mellékesen persze annak is), hanem minden egyes együttműködő egyednek. |
|
|
Rendes Kis |
|
Nem emléxem, hogy valaha is tagadtam volna a darwinizmust. Mindössze annyit állítottam és állítok, hogy darwinizmus és kreacionizmus nincs ellentmondásban: az evolúció a Teremtő alkotói módszere.
Rendben, meggyőztél, a paradicsomtyúknál is kimutattad az érdekmotívumot. Most már csak az a nagy kérdés, hogy a "jó" fogalmából ki kell-e zárni az érdeket ? Emlékezetes volt, ahogy glens az "Ember" topikomban azonnal kisütötte, hogy az önzetlenség is érdek: http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=2&t=002763&p=27
A gazdagság, a luxus igenis "jó". De a "jó"-ságnak léteznek magasabb szintjei is. Az önzetlenség még a gazdagságnál is "jobb". |
|
mpd |
|
Idézet: Odáig rendben van, hogy a paradicsommadár hímje részéről nemi szelekció az, hogy úgy nézzen ki, hogy a paradicsomtyúknak tessék: itt tetten érhető az érdekmotívum. Node, a paradicsomtyúk oldaláról nézve: az már transzcendens, hogy neki miért a lantalakú tollruházat tetszik ??
Ha már jó kérdést teszel fel (az ojjan), akkor máris félúton vagy a megértés felé, és jó darwinista lesz belőled (legföljebb letagadod). A paradicsommadár (páva stb.) tollazata, a szarvas agancsa, a Merdzsó, a magánhelikopter és minden ilyen kellék azt hivatott terjeszteni a tulajdonosáról, hogy
1. egészséges (fényes, színpompás tollazat), azaz szaporodásra alkalmas 2. megengedhet magának ilyen költséges (néha egyenesen veszélyes) luxust; azaz "jól el van eresztve" anyagilag, "nem ijed meg" holmi ragadozóktól (bátran mutogatja feltűnő díszeit), és egyáltalán, menő csávó.
A nőstény (tojó, ünő, tehén, hajadon, ifjú hercegnő) pedig mint a pénztárgép, oszt-szoroz, és egyenleget von. A lant alak az lényegtelen, valószínűleg valami Fibonacci-sor miatt egyszerűen azt a legkönnyebb növeszteni. |
|
Rendes Kis |
|
Egy pohár víz
Amikor elvállaltam, hogy beszélni fogok a vallás dolgairól óvodás korú gyermekeknek, kicsit megijedtem a feladat nagyságától, s azóta is ezekre az alkalmakra készülök a legnagyobb odafigyeléssel és izgalommal. Nem kis kihívás az elvont dolgokat megértetni azzal, aki még a konkrét világgal is csak megismerkedőben van. Éppen ezért arra törekszem, hogy minden egyes alkalommal vigyek magammal valamit: szemléltető rajzot, kézbe vehető játékot, megkóstolható gyümölcsöt.
Egy alkalommal a jó és rossz közötti különbséget próbáltam szemléltetni, s úgy döntöttem, egy pohár vizet viszek a gyerekeknek. Beszélgettünk arról, hogy mit jelenthet ez a pohár víz számunkra egy forró nyári napon, amikor sokat szaladgáltunk, és teljesen kiszáradt a torkunk. Ki ne kívánna ilyenkor egy pohár vizet meginni. Aztán a vízbe egy csepp tintát csöppentettünk, ami azonnal sötétre festette a pohár tartalmát. Ezt már egyikünk sem inná meg szívesen. Na, valahogy így van a rosszasággal is. Minden ember olyan, mint egy pohár üdítő, friss víz. Mikor azonban szándékosan bántunk másokat, az olyan, mint amikor a tiszta vizet tintával feketítjük be.
Ezen a ponton érdekes dolog történt. A gyerekek azt kérdezték: jó, de meg lehet-e még ezt a vizet tisztítani. Igen, persze, meg lehet várni, hogy leülepedjen, vagy meg lehet próbálni átszűrni itatóspapíron. És így van ez a rosszasággal is: bocsánatot kérhetünk, megjavíthatjuk azt, amit elrontottunk. Kis tanítványaimat azonban a magyarázatnál sokkal jobban izgatta az, hogy azonnal „javítsuk meg” azt a vizet. Javítsuk hát! Szűrjük és ülepítsük, tisztítsuk nap mint nap poharaink tartalmát, hogy aztán életet adó, tiszta víz lehessünk mások és önmagunk számára!
Rácz Mária, Kolozsvár, unitárius lelkész Napi 3 perc, www.unitarius.org ... http://erdely.ma/hitvilag.php?id=134713&cim=egy_pohar_viz |
|
Rendes Kis |
|
A kéken folyt eszmecsere folytatásául:
Odáig rendben van, hogy a paradicsommadár hímje részéről nemi szelekció az, hogy úgy nézzen ki, hogy a paradicsomtyúknak tessék: itt tetten érhető az érdekmotívum. Node, a paradicsomtyúk oldaláról nézve: az már transzcendens, hogy neki miért a lantalakú tollruházat tetszik ?? |
|
|
Rendes Kis |
|
(Azt hittem, hogy már van ilyen téma, de most nem találom.) |
|
|
Tovább ... |
|