Téma: Antikvárium |
|
negyven rabló |
|
Már kezdtem azt hinni, hogy akkoriban jártam oskolába, amikor ezt írta Vályi Nagy Ferenc és akkorról vannak ilyen ötleteim. Persze semmit nem lehet kizárni. |
|
mandala |
|
Jaja, az összetett szavak és az sz-re végződő "szerű"-vel kébzett szavak ..
szószszalámi, készszerű, szeszszalonna
|
|
|
onogur |
|
Amiről rögtön beugrik a f***szopó.
|
|
|
|
mandala |
|
hm, nem igazán olvastam el a cikket, de itt találtam egy érdekes megjegyzést:
: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/odak-horatz-mertekeinn/ch02s02.html
A c hangot hol tz, hol cz betűkapcsolat jelöli, mindkét megoldást megőriztük. A hosszú c hangot ttz, a cs-t ts, a hosszú cs-t tts adja vissza. A hosszú sz hol szsz, hol ssz – ezt az ingadozást is megtartottuk.
(Uppsz, ha jól látom, ez nem éppen egy mai czikk. ) |
|
negyven rabló |
|
Úgy tűnik -a legnagyobb sajnálatomra-, hogy igazad van! Sok helyen kerestem, de szinte mindenhol csak a szó értelmezéséről, eredetéről és hosszú sz-szel történő kiejtéséről van szó. Itt leltem meg egy helyen az írott és a szótagoló formát is: http://www.nyest.hu/hirek/honnan-jon-a-karosszeria
Ettől függetlenül (persze csak szerintem) karoszszériának kellene írni, mert nem összetett, mint a karosszék. A kocsiszekrény persze jó, de szinte sehol nem használják.
Van-e egyáltalán olyan szó, amit szsz-szel írunk? Itt rágom magam percek óta, de nem jut eszembe egy sem! Segítsen már ki valaki! |
|
keresztkem |
|
Hogy az "orros" Csepel teherautók menmnyire voltak nagyon jók, arról azok a hivatásos tehergépkocsi sofőrök tudnak sokat mesélni--jómagam beszéltam ilyenekkel-- akik Egyiptomban dolgozva az 50'-es évek elejetájt, de még biztosan '56 előtt,jártak ilyenekkel a sivatagban.Valósággal legendákat mesélnek a Csepel teherautók jótulajdonságairól--ottani, egyiptombéli tapasztalataik alapján. keresztkem |
|
onogur |
|
"1947-ben valóságos Pente-láz tört ki, még az is felvetődött, hogy a Weiss Manfréd Művek előfizetések gyűjtését kezdi meg (vö. WV-bogár, harmincas évek), sőt a kocsi ára is szóba került. A kisautó 5.000 forintot kóstált volna, ami ahhoz képest, hogy például a hasonló kategóriájú Topolino 22.721 forintba került akkoriban, igen baráti összegnek látszott. 1947 végén még arról lehetett olvasni, hogy “olcsó népautók kerülnek forgalomba”, de 1948-ban egyre ritkábban írtak róla. A történet 1949-ben ért véget, amikor megalakult a KGST, és szinte “megtiltotta” Magyarországnak a személyautó-gyártást. Pentelényi János, a tervező a Csepel Autógyár főkonstruktőre lett, a “csőrös” teherautó megalkotásában szerzett múlhatatlan érdemeket, ám azért mégis a Pente volt a főműve. Vannak, akik azt állítják, ha beindul a Pente sorozatgyártása, Magyarország ma autógyártó nagyhatalom lenne. Ami biztos: a II. világháborút követően ez volt az egyetlen olyan magyar konstrukció, aminek valóban lehetett volna jövője."
|
|
onogur |
|
Egy Fiat csinkvecsentóhoz képest ebben az autóban fergeteges panoráma tárult a hátsó ülésen ülők elé!
|
|
|
Rendes Kis |
|
... de a legjobb, ha magyarul "kocsiszekrény"-nek írjuk ... |
|
Rendes Kis |
|
Igaz, hogy nem is karos, nem is széria, viszont a hosszú "sz"-t úgy írjuk, hogy s+s+z ... |
|
mandala |
|
bezony, a karosszéria az csak a jól karbantartott autók megjelölésére szógál!
|
|
negyven rabló |
|
Helyesen: Karoszszéria, mert nem karos, hanem a francia "carosserie" szóból származik. Hibáztam. Mentségemre szolgáljon, hogy szinte minden szótár karosszériának írja, holott sem nem karos, sem nem széria. |
|
negyven rabló |
|
Ez azért lehet, mert a Zündapp inkább motorokat gyártott.
Őszintén örülök, hogy megtalálta az emlegetett kocsit.
A "Nesze semmi, fogd meg jól szöveg"-re pedig annyit jegyeznék meg, hogy az autókat régebben is és ma is több célra tervezik. Van pl. teherautó és személyautó, mindkettőnek vannak különböző karosszériaformái. Pl. platós, nyerges, zárt, ponyvás, billencs stb. valamint szedán, kupé, limuzin, kombi stb. Vannak olyan elvetemült autógyártók, amik egyszerre gyártanak ötüléses szedánt, kombit és kétüléses kupét. Sőt! Gyártanak olyan autót is, aminek csak vászonteteje van! Szerintem ez már a vég kezdete, de törődjünk bele! http://wiki.bigblock.hu/Karossz%C3%A9ria_form%C3%A1k |
|
keresztkem |
|
Hát lehet, hogy "mind Zündapp", de én Zündapp AUTÓKRÓL(!) beszéltem korábban és csak(!) autókról. Jó, hogy abból sem csak 1 azaz egy db. van itt 'közölve--az Ön által küldött képek között-- ámde NEM OLYAN SOK! Merthogy az Ön által küldött képek elsöprően nagy %-a MOTOR és nem autó. Mindazonáltal mégis köszönöm, mert sárga színben MEGTALÁLTAM AZT A KOCSIT, melyet emlegettem. Az pedig , hogy: "Ha egy autónak kicsi a hátsó utastere, vagy egyáltalán nincs, az azért lehet, mert így tervezték." az amolyan nesze semmi fogd meg jól szöveg.Mert persze, hogy "úgy tervezték" --hátpersze és nyilván: mi másért--ámde MIÉRT(?) TERVEZTÉK "ÚGY"? Ez a lényeg. keresztkem
|
|
negyven rabló |
|
Mosmá' mindegy, ezzel az eggyel is meg kell dolgozni !
A fenének kell egy ilyen hatalmas autó!
|
|
mandala |
|
És, ekkora nőből nem fér be hátulra kettő, csak egy!
|
|
|
|
|
|
keresztkem |
|
Kíváncsi vagyok, hogy járnak-e még valahol "Zündapp" márkájú autók? Ezekre a 40'-es, 50'-es években azt hiszem Svájcban gyártott autókra többek között az is jellemző volt, hogy a hátsó két ülés MENETIRÁNYT TEKINTVE ELLENIRÁNYBA', tehát: "HÁTRAFELÉ NÉZETT". Hogy ezt MIÉRT tartották jónak, nem tudom--talán utastér kihasználási okokból. Dehát jártak akkoriban FIAT Toppolino-k is, melyeknek hátsó ülésük EGYÁLTALÁBAN NEM VOLT! A vezető-n kivül 1, azaz egy db. utast lehetett szállitani, oszt' jónapot. keresztkem |
|
|